Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lockar man ut en fluga ur ..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Alla naturfotografer och alla andra!

Har en fråga hur man lockar ur en liten fluga ur kameran som har satt sig på insidan av övre displayen på min 1D mark II?

Fin lite fluga som kryper runt på displayen men lite störande... visst trevligt me husdjur men inte där :)

Han har väll flygit in när jag bytt objektiv och krypit upp till displayen... å nu kommer inte flugan ut...


mvh ström
 
Hade det varit en Nikon D2X hade jag kunnat berätta det...

Skämt åsido är det en bananfluga så skulle det fungera utmärkt med att ställa en behållare med balsamvinäger utanför huset - funkar inte detta så får du nog öppna huset och ta ut flugan på det sättet. Vinäger är bland det bästa flugan vet!

Rickard
 
Balsamvinäger och banan borde funka... Men om det inte gör det kan du istället ställa in det i ugnen på grill 300 grader i fem minuter med lite riven vit choklad över och servera med din egen favoritglass (även om jag personligen skulle rekomendera Mövenpick Walnöt och lönnsirapsglass).

Ända sättet borde väl vara att ge flugan en referens att hitta ut efter och då borde vinäger (kanske äppelcidervinäger är extra effektivt, men det har jag inga beläg för) funka!?
 
Kanske kan flugan vägledas med hjälp av ljuset? Om kameran placeras mörkt med en ljuskälla vid objektivfattningen borde den hitta ut samma väg som den kom in? Jag brukar åtminstone bli av med flugor i sovrummet genom att tända i hallen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.