Annons

Hur locka till sig insekter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Ja, finns det några växter/blommor som drar till sig fler insekter än andra? Som man kan plantera i trädgården.
Dras nyckelpigor till nån speciell sorts växter? Och fjärilar? Påfågelsögon hade jag velat fotografera, men har inte sett en enda...

Har läst någonstans att man kan lägga ut lite honung, men är rädd att de små ska fastna... Vill ju inte göra dem illa.

Fjärilsbuske, Buddleia davidii, brukar locka till sig väldigt mycket fjärilar. Kanske inte förvånande med tanke på namnet? Kan beskäras hårt eftersom den blommar på årsskotten.

Enligt "Ernst" på Sommartorpet så skall Lavendel vara rena fjärrilsmagneten. Han sa det i alla fall i senaste avsnittet när han gjorde en uteplats och planterade växter.
Han sa någonting i stil med att Lavendel är perfekt eftersom den är tålig, man kan tom springa på den och den klarar sig, en annan fördel är också att fjärrilar älskar lavendel och det gör ju inget att trädgården flaxar runt med tusentals fjärrilar...

Detta var ungefär vad Ernst sa, sedan om han har rätt det vet jag inte.

4 favoriter

Isop, rosenstav, fjärilsbuske och oreganó (kungsmynta) är mina absoluta favoriter då det gäller att locka till sig fjärilar. Alla finns att få tag på i de flesta plantskolor/växtvaruhus.
Lycka till!

Var på Zoo i Köpenhamn häromdagen. Var inne i fjärils avdelningen. Såg där att de hade hängt upp en apelsinklyfta och en halv banan till sina fjärilar.

Till getingar så vill jag minnas att man kan blanda vatten med jädrans mycket socker. Detta ska man hälla i något som kan droppa ut detta jätte sakta... kanske en pipett eller nått liknande. Borde funka till fler djur än getingar.

Bilagor

• 070712 - utflykt till zoo (079) fjäril-079.jpg
    070712 - utflykt till zoo (079) fjäril-079.jpg
    11 KB · Visningar: 1,890
Fjärilen sitter på en blomma som utsödnrar något gott-i-gott gott...

Bilagor

• 070712 - utflykt till zoo (084) fjäril-084.jpg
    070712 - utflykt till zoo (084) fjäril-084.jpg
    11.6 KB · Visningar: 1,894
Aha, vad intressant! Får prova det.

Är så himla skoj att fotografera insekter - med nya objektivet ser man ju detaljer man inte ens ser i "verkligheten". Hittade nåt som tydligen heter Skorpionslända idag som jag aldrig lagt märke till innan. Ser jätteskojig ut!

Mánadis skrev:
Ja, finns det några växter/blommor som drar till sig fler insekter än andra? Som man kan plantera i trädgården.
Dras nyckelpigor till nån speciell sorts växter? Och fjärilar? Påfågelsögon hade jag velat fotografera, men har inte sett en enda...

Har läst någonstans att man kan lägga ut lite honung, men är rädd att de små ska fastna... Vill ju inte göra dem illa.

Många av våra vanliga fjärilar, bla Nässelfjäril, Påfågelsöga mm är larver just nu.
Dom kläcks i augusti. Då skall du passa på för då är dom oskadda och snygga. Ängar med mycket Tistel lockar till sig massor av fjärilar.
Vindstilla och sol underlättar.

Vandraren skrev:
Ta en tripp upp hit till Sörmland...ser dom överallt tycker jag...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/968532.htm

/Hasse
Detta påfågelsöga är ett bra ex på ganska sliten fjäril som har levt hela hösten, vintern och skall leva hela våren och sedan lägga ägg på brännässlorna. Dom är just nu ganska stora som larver och inom någon vecka förpuppar sig för att sedan kläcka fram en ny generation fjärilar.
Se på en ganska nykläckt fjäril:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=741467

Det var ju intressant att veta! Tistlar finns det gott om i närheten, dock är det inte ofta det är vindstilla...

Nu är det snart dags.

Har idag sett dom första nykläckta, av Amiral, Påfågelsöga, Citronfjäril och (tror jag) Pärlemofjäril.
(Dessutom så blommar tistlarna här i Bohuslän och vi har strålande sol, varmt och bara någon liten vind.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar