ANNONS
Annons

Hur ljust kan man ha i mörkret?

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Jag har en klädkammare som mörkrum. Det finns bara en röd glödlampa, inne i en vit glob, ca 1-1,5m från förstoringsapparaten. Den sitter bakom mig och jag tycker ibland att jag inte ser ett skit. Värst är när man pillar med avmaskningsramen.

Tror ni jag kan ha mer ljus och kan man ha för mycket? Förslag på bra placering av ljuset eller ljusen?

Fantiserar om en maglite med rött filter :)

Då skulle du ha varit med när jag fumla runt i total mörker med min jobo "mini" minilight och Cíbachrome kopior

Lägg fram ett fotopapper, ställ t.ex. en kopp på papperet. Med mörumsljuset på, vänta den tid det normalt tar från det att papperet hamnar under förstoringsapparaten till dess att det ligger i fixet. Framkalla nu papperet, nu kan du se hur pass mörkrumsljuset påverkar/exponerar papperet.

Då jag slabbade i mörkrum använda jag gult ljus och det lyste utan att skada papperet upp riktigt bra. Inga problem att med lite vana bedömma kopiorna i mörkrumsljuset.

Men som sagt det ska vara rätt ljus till rätt papper.

paco skrev:
Fantiserar om en maglite med rött filter :)

Ett lysrör med lämplig styrka och med lämpligt filter placerat i en armatur som endast tillåter ljuset att slå i taket och sedan reflektera ner över prylarna borde fungera bra och ge ett trevligt ljus.

PetFish skrev:
Lägg fram ett fotopapper, ställ t.ex. en kopp på papperet. Med mörumsljuset på, vänta den tid det normalt tar från det att papperet hamnar under förstoringsapparaten till dess att det ligger i fixet. Framkalla nu papperet, nu kan du se hur pass mörkrumsljuset påverkar/exponerar papperet. [...]
Nja, det räcker inte riktigt. Pappret har en relativt hög exponeringströskel som man måste komma över innan man kan skönja någon svärta. Även om mörkrumsljuset inte ger någon slöja ensamt kan det mycket väl skada kopiorna efter att den egentliga exponeringen är gjord.

Börja därför med att göra en normal kopia, helst med ljuset släckt. Innan du lägger den i framkallaren täcker du för halva och tänder mörkrumsbelysningen. Vänta den tid du normalt framkallar och stoppar samt lägg till en minut eller så (den tid det tar för fixet att göra största delen av jobbet) innan du släcker igen och framkallar. Om du kan se någon skillnad mellan halvorna är ljuset för starkt för den tiden. Dämpa ljuset om det behövs och testa igen.

Exponeringströskeln kan även skapa problem vid kopieringen genom att de allra ljusaste tonerna inte får tillräckligt med ljus för att synas. Genom att förbelysa pappret (eng. flashing) innan huvudexponeringen kan man driva upp pappret till tröskeln och få ut de allra ljusaste högdagrarna. Hur mycket man måste förbelysa får man testa för den kombination av papper och framkallare man tänker använda, det gäller att hitta den längsta belysningstid som inte slöjar pappret.

Vilken källa till bra kunskap är inte "allas" vårt Photax i Nybro. Frågan är om jag kunnat säga det bättre själv ,nå väl!
"Mörkrumsbelysning är till för att man skall kunna orientera sig i mörkrummet. Av yttersta vikt är naturligtvis att mörkrumsljuset inte slöjar (exponerar) det ljuskänsliga materialet. Om bara ljuset består av våglängder utanför materialets känslighetsområde, så kan man faktiskt ha det riktigt "ljust" i mörkrummet.
För att testa om mörkrumsbelysningen slöjar fotopapperet kan man göra på följande sätt:
Med släckt mörkrumsbelysning exponeras fotopapperet "precis som vanligt". Täck över ena halvan av fotopapperet (med något ogenomskinligt). Tänd mörkrumsbelysningen och låt fotopapperet ligga i belysningen en (eller två) minut(er). Släck mörkrumsbelysningen igen och framkalla fotopapperet på vanligt sätt. När kopian är torr kan du jämföra de båda "bild-halvorna" och se om bilden har blivit slöjad.

En slöjning kan också orsaka en kontrastsänkning på fotopapperet, detta är speciellt vanligt på fotopapper med variabel kontrast, då dessa ofta har utökat spektral känslighet."
Så läs och lär. I mitt labb så har jag inte några problem,möjligen har jag förläst mig på Photax!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar