Vilken källa till bra kunskap är inte "allas" vårt Photax i Nybro. Frågan är om jag kunnat säga det bättre själv ,nå väl!
"Mörkrumsbelysning är till för att man skall kunna orientera sig i mörkrummet. Av yttersta vikt är naturligtvis att mörkrumsljuset inte slöjar (exponerar) det ljuskänsliga materialet. Om bara ljuset består av våglängder utanför materialets känslighetsområde, så kan man faktiskt ha det riktigt "ljust" i mörkrummet.
För att testa om mörkrumsbelysningen slöjar fotopapperet kan man göra på följande sätt:
Med släckt mörkrumsbelysning exponeras fotopapperet "precis som vanligt". Täck över ena halvan av fotopapperet (med något ogenomskinligt). Tänd mörkrumsbelysningen och låt fotopapperet ligga i belysningen en (eller två) minut(er). Släck mörkrumsbelysningen igen och framkalla fotopapperet på vanligt sätt. När kopian är torr kan du jämföra de båda "bild-halvorna" och se om bilden har blivit slöjad.
En slöjning kan också orsaka en kontrastsänkning på fotopapperet, detta är speciellt vanligt på fotopapper med variabel kontrast, då dessa ofta har utökat spektral känslighet."
Så läs och lär. I mitt labb så har jag inte några problem,möjligen har jag förläst mig på Photax!