Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ljussätter jag bäst med denna utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har precis vart i min "studio" med tjejen och provat att ljussätta på lite olika sätt, och det är riktigt klurigt, men riktigt roligt också!

Jag har 2 st Elinchrom D-Lite 4 blixtar 1 transparent paraply och ett vitt/svart paraply, har även en guld/silver reflexsskärm.

Tyckte det var knepigt att få jämn belysning på bakgrunden (har en "super white" bakgrund från lastolite).
Här ser ni ett av resultaten:
http://www.jsh.se/foto/portratt/060514karin01.jpg

Rummet är endast ca 4,3*4,5 meter så har inga jättestora ytor att röa mig på heller!

Så, hjälp mig med lite tips och idéer om hur jag skall sätta upp grejerna inför nästa session!

Vill alltså endast ha tips om nuvarande utrustning, vet att man kan få bättre/lättare resultat med softboxar etc, men vill lära mig hantera paraplyerna först!


/Jocce
 
Jag tycker du ska testa med att ställa en blixt bakom modellen utan paraply riktad mot bakgrunden.

Den andra blixten förser du med det transparenta paraplyet snett framför modellen på en till en och en halv meters avstånd från ansiktet. Det transparenta paraplyet kommer att spilla ljus till rummet som gör att skuggorna utjämnas delvis. Vill du ha hårda skuggor byter du ut paraplyet mot det med svart baksida.

På så sätt får du ett mer intressant ljus än det du har gjort nu. Tänk på att inte belysa bakgrunden mer än nödvändigt för att bakgrunden inte ska reflektera för mycket ljus rakt in i kameran. Det sista steget till helvitt görs med fördel i datorefterbehandlingen.
 
Per, jag har funderat på det där med blixt bakom modellen riktad mot bakgrunden. Reflekters det inte mindre ljus direkt mot kamerna om man slår ljus på bakgrunden mer från ena sidan istället? Så kör jag oftast i alla fall, men jag förstår att det lär vara lättare att få ett jämt ljus på bakgrund på det vis du beskriver.
 
Med en så liten lokal är det nog tufft att få in en skalle bakom modellen och lysa ut hela bakgrunden även om man har 90 graders reflektorn.

Testade själv i min lokal igår med liknande uppsättning och 50 mm glugg och jag har 10x3,75 meter att röra mig på. :eek:

Får en rejäl hotspot bakom modellen och svårt att få det jämnt belyst hela vägen ut.
 
Mats: Jag tror det inte gör så stor skillnad var man har lampan. En papperbakgrund är väldigt matt i ytan. Skulle bakgrunden vara blankare kan man få en vit prick på bakgrunden av direktreflektionen. Ställer man lampan bakom modellen skymmer denna den vita pricken med sin kropp. Hänger du med?
 
PerFogelberg skrev:
Peter: Har du testat att ta bort reflektorn helt?

Personligen är jag mycket försiktig med att belysa vita bakgrunder. Blir det inte helvitt vid fotograferingen så fixar jag det efteråt.

På denna bild har jag en lampa på modellerna och en lampa på bakgrunden. Den som lyser på bakgrunden står vid sidan av modellerna.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/653816.htm?set=lp

Du har inte lust att visa hur den såg ut när den kom ut ur kameran?


/Jocce
 
PerFogelberg skrev:
Peter: Har du testat att ta bort reflektorn helt?

Skall testa det under morgondagen när jag skall fortsätta med bygget och hänga upp bakgrunderna.

Som det står nu är jag klart missnöjd med resultatet.

Bakgrundsblixten står nu ca. en meter från väggen och ger som ni kan se på bilden en väldigt ojämn utlysning.
 

Bilagor

  • _mg_9032_400.jpg
    _mg_9032_400.jpg
    18 KB · Visningar: 304
Jocce skrev:
Tackar :)

Färdig ur kameran med "ram" o allt ;)

Har du justerat bakgrunden vit i ett separat lager eller hur har du gjort?


/Jocce
Ja, det har jag gjort. Använde mig av kommandot "replace colour" har jag för mig. Sen målade jag tillbaka lite detaljer som påverkades som inte skulle bli helvita. Typ ögon.

Jag tog mig friheten att förminska den 74 MB stora tiff-fil som kommer direkt ur kameran till något mer lätthanterligt mha mitt standardmakro för fotosidanbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.