Annons

Hur leverar ni? Förpackning eller enkelt kuvert?

Produkter
(logga in för att koppla)

themajk

Aktiv medlem
Hej,

jag är en sån där som lägger ner nästan mer tid och pengar på hur jag slår in mina julklappar än själva julklappen, antar att det kommer från min designbakgrund.

Därför vill jag helst inte leverera blider i ett vanligt tråkigt kuvert, utan ha något som känns lite exklusivare, ungefär som high-end klänningar levereras, ni vet i sånna där lådor med massa prassel och ett fint band - typ http://www.missfrilly.co.nz/images/packaging.jpg

Så.. Hur levererar ni? Länktips/bilder/åsikter, vad som helst - fyll på bara! Någon måste ju ha ett lite roligare sätt än ett "vitt kuvert med hårdpappsbaksida", visst då?

Det beror ju på vem kunden är. Jag jobbar mest åt företag och brukar leverera DVD:n i en speciell plastficka med svarta skyddspapper och en extra flk för en bild/innehålsförteckning. Jag brukar göra en kvadratisk bild från fotograferingen med text på att kunden ska kunna förvara skivan i plastfikan och kunna se vad den innehåller.

När jag plåtar bröllop är jag lite för billig och därför får de inte heller något album eller någon exklusiv förpackning.

Det beror ju på vem kunden är. Jag jobbar mest åt företag och brukar leverera DVD:n i en speciell plastficka med svarta skyddspapper och en extra flk för en bild/innehålsförteckning. Jag brukar göra en kvadratisk bild från fotograferingen med text på att kunden ska kunna förvara skivan i plastfikan och kunna se vad den innehåller.

När jag plåtar bröllop är jag lite för billig och därför får de inte heller något album eller någon exklusiv förpackning.

Bild/dvdomslag var ju en smart grej! För digitala filer, kommer nog leverera en del via dessa - tror det kan bli en snygg och uppskattad detalj http://photojojo.com/store/awesomeness/usb-film-roll/

och självklart är det ftp när det behövs, men frågan är mest för fysiska kopior/leveranser - främst då till privatpersoner.

Och tipsen behöver inte nödvändigtvis vara just foton - alla tips på vart man hittar snygga lösningar för leverans, även om det är kaffekoppar eller böcker, tas emot med öppna armar.

Det jag har störst problem med är att hitta återförsäljare för relativt små/platta men snygga förpackningar. :(

Det beror ju lite på mängden i leveransen om inte annat; för papperskopior blir det oftast bara ett anonymt kuvert eller en papprulle, det lönar sig ju inte direkt om emballaget kostar mer att göra än själva bilden. :)

Om det är elektroniskt och lite större belopp så kan jag göra ett CD/DVD-omslag med lite bild och text, och printa något från fotograferingen på framsidan av skivan. Det vanligaste är dock att bilderna laddas hem direkt från min ftp/webserver, jag emailar en länk till en websida för beställningen, den har då min logga, lite instruktioner och länkar till det som kan laddas ner.

Haha, nej om tar hundra kr för en fotografering och emballaget kostar 102 kr så är man ju kanske inte helt på rätt väg :)

Men ok då, om man bara kör ett enkelt kuvert - vart köper man snygga sånna då? Dvs, inte ett sånt som räkningar kommer i.

Jag köpte en kartong kuvert med pappförstärkning på en butik som säljer kontorsmaterial.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar