Annons

Hur lagra bilder på Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

hnordlander

Medlem
Hej!

Har precis köpt min första Mac och har stött på lite problem med bildhanteringen. Tycker visserligen iPhoto verkar smart men något oöverskådligt, jag har svårt att hitta där. På förra datorn hade jag ju en bildmapp med massa "undermappar" som jag kunde se i Bridge och därifrån öppna vilka jag ville redigera, sen sparades den redigerade versionen åter i bildmappen.

Det jag egentligen behöver hjälp med är vad jag ska göra från det att jag sätter i minneskortet i kortläsaren. Ska jag importera allt till iPhoto, eller kan man lägga bilderna i en egen mapp på datorn, är det att rekommendera? Eller ska jag lägga dom i Lightroom (kan man ens det?) eller Bridge?

Jag vill ha ordning på mina bilder och vill att det ska gå smidigt, och jag vill använda "rätt" program från början så att jag inte lägger krut på fel ställe. Det får gärna vara lätt att lägga upp dem i bildström också.

Så, finns det någon här som har lust att beskriva ert arbetsflöde från det att ni sätter i minneskortet tills att ni har redigerat några bilder och och sorterat allt i ordning?
 
Hej!

Har precis köpt min första Mac och har stött på lite problem med bildhanteringen. Tycker visserligen iPhoto verkar smart men något oöverskådligt, jag har svårt att hitta där. På förra datorn hade jag ju en bildmapp med massa "undermappar" som jag kunde se i Bridge och därifrån öppna vilka jag ville redigera, sen sparades den redigerade versionen åter i bildmappen.

Det jag egentligen behöver hjälp med är vad jag ska göra från det att jag sätter i minneskortet i kortläsaren. Ska jag importera allt till iPhoto, eller kan man lägga bilderna i en egen mapp på datorn, är det att rekommendera? Eller ska jag lägga dom i Lightroom (kan man ens det?) eller Bridge?

Jag vill ha ordning på mina bilder och vill att det ska gå smidigt, och jag vill använda "rätt" program från början så att jag inte lägger krut på fel ställe. Det får gärna vara lätt att lägga upp dem i bildström också.

Så, finns det någon här som har lust att beskriva ert arbetsflöde från det att ni sätter i minneskortet tills att ni har redigerat några bilder och och sorterat allt i ordning?

Hej!

Jag har själv kört LR och iPhoto parallellt under två års tid, och det har aldrig fungerat smidigt. Dels pga att iPhoto inte lagrar bilderna i en vanlig mappstruktur, utan allt i en databasfil som andra program inte kommer åt. LR är betydlig kraftfullare för redigering och bildhantering (sökning, sortering osv).

Så nu har jag valt LR för all min bildhantering, förutom Bildströmmar. Det enda jag saknar i LR är ansiktsigenkänning och Bildströmsfunktionen.

Jag importerat digitalkamerabilderna till LR med LR. Bilderna jag tar med min iPhone hamnar i bildströmmen och sen i automatiskt in i iPhoto. Hur får man dem till en vanlig mapp som LR kan importera? Jo men hjälp av programmet PhotoStream2Folder.

Programmet är gratis men Laurent tar emot donationer om man tycker hans program är värt en slant.
Vad PhotoStream2Folder gör är att den tar bilderna från din bildström och kopierar dem till en mapp.
Härifrån kan man gå tillväga på tre sätt (hans hemsida listar de första två här):

  1. Man låter bilderna skickas till LR's mapp för automatisk impo
  2. Man låter bilderna kopieras in i den nuvarande filstrukturen i LR, tex ÅÅ/MM/DD eller ÅÅÅÅ/MM. Sen får man synkronisera sina mapper genom att högerklicka på mappen i LR och välja Synkronisera..
  3. Man låter bilderna kopieras till en mapp som man sedan manuellt importerar bilderna ifrån. Tänk dig ett ”låtsas-minneskort”
rt.

Jag väljer det sista alternativet eftersom jag vill ha lite kontroll över bilderna när de importeras. Bl.a. vill jag döpa om filerna men främst vill jag applicera objektivkorrigeringar (vilket jag sparat som en förinställning).

Med dessa inställningar kommer bilderna från den senaste månaden att kopieras till mappen Bildström2Mapp.
Sen är det bara att importera bilderna i LR från den mappen med jämna mellanrum. Automatiskt? Nej, men lika lätt som att importera från ett minneskort som alltid sitter i. De 628 bilderna är de som förnuvarande finns i Min bildström, den som är kopior av bilderna i kamerarullen. De 294 bilderna är från andra bildströmmar som jag har skapat och sådana jag prenumererar på. Dessa vill jag inte ha med så jag bockar ur dessa.

OBS! Bocka ur de två valen under fliken Tagging. Om du väljer att tagga så ändras bilden skapelse tid/datum och LR kan inte känna igen om bilden redan finns eller inte i biblioteket.

Hur man får bilder till en bildström? Jo, exportera från LR, importera i iPhoto och lägg till bilden i valfri bildström.
Troligtvis importeras den automatiskt in i LR igen, har ännu inte löst detta då jag sällan lägger upp bilder i bildström.

Jag kör den här lite omständiga proceduren med PhotoStream2Folder då jag vill ha det trådlöst från mobilen till datorn.
Absolut enklast är nog om man manuellt importerar alla bilder i LR, och sedan exporterar ut enstaka bilder till iPhoto som du lägger i valfri bildström för delning med vänner och familj.

Glöm inte ett system för säkerhetskopiering av alltihopa oxå...
 

Bilagor

  • ps2m.PNG
    ps2m.PNG
    95.1 KB · Visningar: 224
Jag kör lightroom också. Bra och enkelt. För ströbilder jag inte ämnar redigera alls använder jag iphoto.
 
Lägger min röst på Lightroom som är ett fantastiskt verktyg för bildhantering! Vid import talar du om var bilderna ska hamna i filstrukturen, du anger också hur filerna ska namnges och så är det lagerlagt och klart.

Själv sorterar jag enligt ordningen: Bilder -> År -> Månad. Men det finns ju massor av varianter på det. Adobe har riktigt bra tuturials så man snabbt lär sig arbetsgången.

Sen har ju Lightroom massor av andra funktioner och finnesser också som gör det till ett användbart program.
 
Dra och släpp i mappsystemet

Går ju att öppna minneskortet som en hårddisk och sedan kopiera som på vilken dator som helst till vilken mapp som helst. Man måste inte använda iPhoto över huvud taget.
 
Tack!

Lightroom får det bli, tack för att ni tog er tid att svara. Blir jobbigt att sätta sig in i något nytt men det får det vara värt. Har jag förstått det rätt att man kan använda Lightroom till att redigera rawbilder innan man går vidare till Photoshop, istället för att göra det i Camera Raw?
 
Lightroom får det bli, tack för att ni tog er tid att svara. Blir jobbigt att sätta sig in i något nytt men det får det vara värt. Har jag förstått det rätt att man kan använda Lightroom till att redigera rawbilder innan man går vidare till Photoshop, istället för att göra det i Camera Raw?

Ja du har förstått rätt.
 
Aperture

Du behöver inte använda iPhotos importera till databas, du kan även importera till en egen katalogstruktur och sedan importera filerna till iPhoto med alternativet "flytta inte till iPhoto katalogen" ikryssat.

Kör man mycket appleprylar så tycker jag Aperture är ett bra alternativ till LR.
Billigt och smidigt. Jag importerar till Aperture lägger filerna i en mappstruktur med år/event, taggar och betygsätter dem.

Alla bilder som taggas med bildspel synkar jag till min iPad och visar på min Apple TV.
 
Jag tycker att Aperture är ett bra alternativ men det är lite krångligt med lagringen av filer. Men redigeringen av bilder funkar ungefär som i LR och är billigare. Det funkar mycket bra för bildström om man har många Apple-prylar.

Arvid Gustafsson
 
Hej!

Jag har själv kört LR och iPhoto parallellt under två års tid, och det har aldrig fungerat smidigt. Dels pga att iPhoto inte lagrar bilderna i en vanlig mappstruktur, utan allt i en databasfil som andra program inte kommer åt.

Inte för att jag förordar iPhoto, men vill bara protestera lite mot beskrivningen att iPhoto lagrar bilderna i en databas. Det stämmer inte alls, originalfilerna sparas orörda. Testa att högerklicka på ditt iPhotobibliotek (vanligtvis "iPhoto Library" i mappen "Bilder") och välj "Visa paketets innehåll". Originalfilerna finns där i mappen "Originals". Alla ändringar man gör i originalen lagras separat i en xml-fil, ungefär som när man redigerar raw-filer.
Vill man komma åt den mappen från tex andra bildredigeringsprogram går det utmärkt att bläddra sig fram till den genom att man spar en genväg (ett alias) till mappen "Originals" tex på skrivbordet. Vill man öppna en fil i tex Photoshop så bläddrar man via genvägen.
 
Inte för att jag förordar iPhoto, men vill bara protestera lite mot beskrivningen att iPhoto lagrar bilderna i en databas. Det stämmer inte alls, originalfilerna sparas orörda. Testa att högerklicka på ditt iPhotobibliotek (vanligtvis "iPhoto Library" i mappen "Bilder") och välj "Visa paketets innehåll". Originalfilerna finns där i mappen "Originals". Alla ändringar man gör i originalen lagras separat i en xml-fil, ungefär som när man redigerar raw-filer.
Vill man komma åt den mappen från tex andra bildredigeringsprogram går det utmärkt att bläddra sig fram till den genom att man spar en genväg (ett alias) till mappen "Originals" tex på skrivbordet. Vill man öppna en fil i tex Photoshop så bläddrar man via genvägen.

Så kan man ju göra om man vill ha ett korrupt bibliotek. Det finns en anledning till att iPhotomapparna startar iPhoto när man dubbelklickar på dem.

Det finns en inställning i iPhoto, Inställningar/Avancerat/Redigera Bilder... där man kan välja vilket program man vill använda för redigering. Ändra där till Lightroom. När du sen öppnar en bild i iPhoto klickar du bara på "Redigera" nere i högra hörnet så poppar Lightroom igång.
 
På vilket sätt då? Är det inte väldigt likt LR här?

Jag kan inte komma på ett sätt att hitta filerna utan att dra och lägga dem på skrivbordet och sedan gå från nästa program och ta filerna från skrivbordet. Sen att Aperture är ganska segt också. Nu kör jag på en fyra år gammal maskin så det kanske bara är jag.

Arvid Gustafsson
 
Jag kan inte komma på ett sätt att hitta filerna utan att dra och lägga dem på skrivbordet och sedan gå från nästa program och ta filerna från skrivbordet. Sen att Aperture är ganska segt också. Nu kör jag på en fyra år gammal maskin så det kanske bara är jag.
Arvid Gustafsson

Högerklicka på bilden och välj Visa i Finder.
 

Bilagor

  • Screenshot 2013-11-05 09.23.39.PNG
    Screenshot 2013-11-05 09.23.39.PNG
    108.2 KB · Visningar: 4,332
  • Screenshot 2013-11-05 09.26.07.PNG
    Screenshot 2013-11-05 09.26.07.PNG
    45.7 KB · Visningar: 187
Tack för det! Man kanske skulle göra en egen tråd om iPhoto/Aperture/Mac där man kan lägga alla sina frågor man har.

Arvid Gustafsson
 
Nu är jag förmodligen väldigt dum i huvudet, men hur skapar jag ordning i Lightroom med mappar och så? Just nu har jag 1822 bilder i en enda mapp som heter bilder, däri ligger iphonebilder, filmer och senaste importen från minneskortet. Detta vill jag ju dela upp i år, månad och även mappar i månaden med själva händelsen som rubrik. Orkar någon förklara eller länka till tutorial?
 
http://jkost.com/lightroom.html (titta en bit ner på sidan under Getting started with Lightroom).

Göra bara alla nya kataloger eller förändringar i kataloger i LR så funkar det finfint. Om du har Mac kommer alla förändringar synas direkt i Finder.

Om du är i Library mode så har du på vänster sida det som heter Folders. Tryck på + så skapar du en ny mapp.

Flyttar du filer i Finder kommer inte LR att hitta dom utan hjälp.
 
Så kan man ju göra om man vill ha ett korrupt bibliotek. Det finns en anledning till att iPhotomapparna startar iPhoto när man dubbelklickar på dem.

Det finns en inställning i iPhoto, Inställningar/Avancerat/Redigera Bilder... där man kan välja vilket program man vill använda för redigering. Ändra där till Lightroom. När du sen öppnar en bild i iPhoto klickar du bara på "Redigera" nere i högra hörnet så poppar Lightroom igång.

Nej, biblioteket lagras separat och inte i originalfilerna. Vad är det som skulle hända menar du, rent tekniskt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.