Annons

Hur laga bälg till förstoringsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

dentan

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen fått en förstoringsapparat Opemus 2A, som jag köpte för c:a 40 (kanske 50) och sålde för mer än 30 år sedan. De senaste åren har den stått i ett kallgarage och jag håller på med att återställa den genom rengöring, borttagning av ytrost etc. Jag har några "problem" som jag gärna tar emot synpunkter på.
Bälgen känns så styv att jag inte vågat trycka ihop den. Dessutom har jag upptäckt en spricka i ett av vecken. Mina frågor:
Av vilket material är bälgen tillverkad och finns det något medel som man kan mjuka upp den med? Vad lagar man lämpligast sprickan med?
Kan man skaffa/själv tillverka något som ersätter en gammal torr bälg?
 
Så här gjorde jag

Jag har varit i kontakt med två veteraner inom kamerareparationer och båda gav mig samma råd för att mjuka upp den torra och styva bälgen - konsistensfett! Tydligen ligger ett lager skinn ytterst på bälgen och skinnet verkar vara limmat mot kartong eller liknande. Eftersom jag hade Lädermjölk, som man använder till skinnmöbler, hemma började jag med den. Redan efter ett par timmar hade det fuktiga sugits in och bälgen gick att flexa. Därefter satte jag på läderfett, som jag använder till skor, skinnjackor o likn, och även detta börjar försvinna in i materialet. Bälgen är redan smidig som vore den ny! Bara för att göra bälgen extra fin ska jag när den inte längre tar åt sig mera fett avsluta med en omgång svart skokräm (sedan får den in i mörkrummet där ingen ser hur den ser ut).

Ljusläckaget ska jag försöka täppa till med eltejp från båda sidor.

Dennis
 
Tack för tipset Björn, men ...?

Tack för tipset om tjärtejp, Björn. Jag kände inte till denna produkt. Efter sökning på nätet förstår jag att den används till att linda hockeyklubbor, är värmeisolerande,fuktbeständig, häftar på båda sidor mm. Vad är det som gör att du tycker den passar extra bra till en "fotobälg"?

Dennis
 
Min första ingivelse var bara att den "kändes" bättre.
Min erfarenhet av eltejp är att den kryper och lämnar kladdiga limrester efter sig.
Men nu när jag tänker över saken så är tjärtejpen matt medans eltejpen är ordentligt blank.
Tjärtejpen är stum men böjlig, eltejpen är tänjbar(men kryper långsamt tillbaka).
Men detta är mitt förslag på eventuell konkurrent till eltejp, det är inget som jag garanterar är bättre, jag bara tycker att eltejp känns inte bra. Överväg tjärtejpen, förkasta den sen gärna om du vill:)
 
Tejp som används att laga bokpärmar med tror jag också passar bra. Den är kanske dyr men mycket slitstark, vattentålig och färgbeständig. Sitter dessutom väldigt bra i klistret. Den heter Tesa extra Power Perfect och kan köpas i bokhandlar, järnaffärer mm. Finns i olika färger, bl.a svart. Dock är den inte helmatt men betydligt mattare än eltejp. Enligt asken den finns i används den också till att laga rosthål på bilar, tältdukar, bandyklubbor, handtagsomslag för hammare, vattenslangar mm. Passar säkert utmärkt även för bälgar i förstoringsapparater.
 
Senast ändrad:
Vävtejp ska det vara

Tack för tipsen. Det är helt riktigt att eltejp med tiden "kryper". Vävbaserad tejp ska det vara, det håller jag absolut med om. En gång i tiden hade jag en rulle vävbaserat isoleringsband i en rund, blå plåtburk märkt Trelleborg. Den hade passat fint. Det finns ju även tyg som inte släpper igenom ljus. Även en bit sådant skulle man kunna limma dit. Jag har även fått ett tips från annat håll om Ikoflex, som inte bara var en tvåögd spegelreflex från Zeiss, utan även är ett svensktíllverkat medel som flexar och är avsett för tätning av fogar o likn. En bit självhäftande väv verkar enklare. Kanske jag skulle fråga skomakaren om jag kunde få en bit tunnt skinn?
Tack för ert intresse för min gamla förstoringsapparat, som snart ska vara i skick som ny.
Dennis
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.