Annons

Hur ladda kameran i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hej!
Reser snart iväg till USA där jag ska luffa runt med Greyhoundbuss.
Behöver kunna använda elnätet där för att ladda batteriet till kameran dylikt, så jag åkte runt för att leta upp en sån där eladapter. Hittade ingen och när jag till sist gick in på Kjell o Company så fick jag svaret att det är olagligt att sälja US/SWE konverterare (visst ngn EU lag).
Så.. hur ska jag istället göra? Några tips om var man kan få tag på en sådan grunka?

Blir jag tvungen att inhandla en ny sladd till min Minolta laddare?

tacksam för hjälp.
Ha det gott
 
Jag köpte en sån "adapter" på Teknikmagasinet för 179 kr. Den har svensk hona och en massa hanar för olika länder, bl a USA.
 
Clas Ohlson har reseadaptrar - ojordad 99:-, jordad 179:-.

De finns också i allmänhet att köpa på flygplatsernas elektronikaffärer om det skulle knipa.
 
Det som lär vara förbjudet att sälja i Sverige är Usa-> Sverige adapter, för med sådan kan man ju alltför lätt koppla amerikanska prylar som inte tål högre spänning än 110 Volt till det svenska elnätet.

Samtliga komponenter finns dock på marknaden så man kan enkelt bygga själv sin adapter om man är säker på att grunkan tål svensk el.
 
Var i New York för nån vecka sen och inhandlade en adapter där för att kunna ladda kamera, mobil mm. Adaptrarna fanns att köpa lite varstans, men det fanns inga på arlanda när jag flög ut så man kan inte alltid räkna med att de finns på flygplatserna.

Det lär inte vara några problem att hitta en, men oroar du dig så är du välkommen att låna min :)

/Maria
 
Alt 2 Byggen på plats

Köp en sådan här på tex jula för 29 spänn och köp sedan pålats en billig pryl med sladd o kontakt som är rätt. Klipp av sladden o skruva fast den på den medtagna kontakten.
 

Bilagor

  • 402735_b.jpg
    402735_b.jpg
    3.7 KB · Visningar: 782
Verkar vara skumt, kan det verkligen stämma?

Inte behöver man köpa många komponenter för att bygga sin egen adapter. Det räcker med en komponent för 24,38 från Zebramedia:)

http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2760
--jalle


Snufkin skrev:
Det som lär vara förbjudet att sälja i Sverige är Usa-> Sverige adapter, för med sådan kan man ju alltför lätt koppla amerikanska prylar som inte tål högre spänning än 110 Volt till det svenska elnätet.

Samtliga komponenter finns dock på marknaden så man kan enkelt bygga själv sin adapter om man är säker på att grunkan tål svensk el.
 
JalleS skrev:
Verkar vara skumt, kan det verkligen stämma?

Inte behöver man köpa många komponenter för att bygga sin egen adapter. Det räcker med en komponent för 24,38 från Zebramedia:)

http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2760
--jalle

Ja ... ser man på.

Antingen så snackade butiksbiträdet jag talade med goja eller så säljer ZebraMedia en i Sverige olaglig adapter. Vilkendera som är fallet vet jag faktiskt inte.

Hur som helst skall man vara noga med vilka amerikanska prylar man kopplar in ett svenskt vägguttag. Om det inte tål 230V går de garanterat sönder och om de är riktigt dåligt konstruerade kan de börja brinna.
 
Jag tycker den ser bakvänd ut ;)

Teknikmagasinet har en adapter som klarar konvertera alla möjliga kontakter till Europeisk.
 
Tack för alla svar!
Gick in på "Sladdgubben" i stan och köpte, utmärkt. Jag undrar vad kjell o company personalen pratade om :)

ha det gott!
 
Andreas Th skrev:
Tack för alla svar!
Gick in på "Sladdgubben" i stan och köpte, utmärkt. Jag undrar vad kjell o company personalen pratade om :)

ha det gott!

Tänk även på att det inte är självklart att t.ex. en batteriladdare gjord för den svenska marknaden fungerar i Usa p.g.a. den lägre spänningen. Kolla på prylen, det skall finnas en liten ruta med elinformation, om där står 'INPUT: 100V-240V' är det grönt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.