Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur löser ni ljusproblematiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
OK, teknikproblemlösning nu då, främst för oss lite mindre erfarna fotografer.

Scenario:

Bröllopsporträttfoto mellan 12-13 mitt på dagen, sent i augusti. Solen står inte i zenit men rätt uselt till. Inga moln som sprider ljuset, bara en massa äckliga hårda kontrastrika skuggor i ansiktena och troligtvis en del grimaser som följd av det starka ljuset. Det går inte att flytta brudparet. Bakgrunden är gröna buskar/träd.

Hur löser ni kontrastproblemen och skuggorna i ansiktet? Upplättningsblixt (typ av blixt och riktning/avstånd?), reflexskärm (guld? vit?), använder ni ngn form av diffusor ovanför deras ansikten för att sprida ljuset/skapa lite skugga?

Bilagor

• jobbigtljus.png
    jobbigtljus.png
    82.8 KB · Visningar: 702
Många förespråkar reflexskärm, men mina egna erfarenheter av den är att man får ändå mer grimaser då man blädar än mer. Som jag ser det finns inget annat alternativ än upplättningsblixt, men det är inte helt lätt att få det lagom, för det är inte snyggt att få för mycket blixtljus heller.

En tanke som jag ska prova nästa år är att köpa ett billigt "partytält" som man kan sätta över dom. Det borde fungera som en schysst diffusor. Och eftersom det är öppet på två sidor borde man kunna "trolla bort" det på bilden

Jag brukar försöka med reflexskärm(ar), kanske för att jag är så usel på blixt. Om dom inte precis kommit ut ur den mörka kyrkan är väl inte grimaserna så farliga.

Mina egna skärmar är vit, silver och guld/silverrandigt ("sunfire"). Guld har jag också haft men det blev väl varm ton.

Senast nu i juni (det är inte så ofta nuförtiden jag fotar bröllop) blev det helbra men en stor vit skärm snett nerifrån och en mindre guld/silver mot brudparets ansikten.

Partytält verkar vara en helbra ide. Jag använder en rund diffusor att skugga med om jag plåtar macro i sol, men den skulle få vara bra stor för att täcka ett brudpar.

Vore kul att höra hur proffsen gör!

Senast ändrad:
På den analoga tiden körde jag med ett varmtonfilter på blixten. Det borde fungera digitalt också. Då blir inte blixtens ljus störande även om det råkar bli för starkt. Det ger ett varmt skönt ljus på motivet. Kodak 81A tror jag att det var men jag kan minnas fel.

/Rolf

Det är kanske inte alltid möjligt när man är "ute" på uppdrag osv. Men min egen erfarenhet säger mig att vid denna tidpunkten på dagen får man riiiiktigt fina bilder på ungarna hemma vid poolen....OM man har ett genomsläppligt parasoll, typ vitt tyg eller så. Det blir samma effekt som molnen men man får dessutom fina färgstarka bakgrunder om man kan träffa rätt så att bakgrunden är i lagom skugga...

Edit: Kombinerat med lagom upplättningsblixt såklart!

Titta på Scandinavian Photos hemsida.
Foto studio - Reflexskärmar

lastolite har 180x125 eller ett par tri-grip.

Sedan tar du en eller 2 av bröllopsgästerna till hjälp för att hålla.

Titta efter Diffusor.

Senast ändrad:
Jag har aldrig testat, men det finns ju olika diffusor. t ex Lastolite TriGrip i olika storlekar, osv.

Det funkar säkert men fan va otympligt om du vill flytta brudparet eller din egen betraktningsvinkel.

Om man vill flytta dom långt må ju vara, men ett billigt 200 kr:s från Jula eller så är inte särskilt svårt att flytta i sig.
En annan tanke jag haft med detta är att det dessutom skulle kunna vara bra vid lättare regn då brudparet kan stå skyddat även om en annan får kräla i regnet :)

MEn som sagt, nästa säsong (eller om jag får något mer uppdrag i år) så ska jag återkomma med erfarenheter :)

Olika kameror och blixtar funkar på olika sätt. Lär dig din utrustning. Skall det överexponeras eller underexponeras på blixt eller i kameran?

Jag kör Canon. Så här gör jag (generellt). Underexponerar bilden något eller några steg. Drar upp den om så behövs vid efterbehandling (plåtar alltid RAW). Använder Elinchrome quadra systmet och slår en eller två blixtar med paraply. Antalet blixtar och färg etc på paraply styrs av hudtoner (solbränna, bleka, tja allt det där). Men, jag kör även ibland med en eller två Canon 580EXII och PW:s på stativ, eller enbart en handhållen blixt med TTL-kabel. Canon blixtarna underexponerar jag generellt hela vägen ner till -1. Detta gör att huvudmotivet framträder i bilden och blixten lättar upp skuggor. Finns säkert en miljard sätt att göra detta på och säkerligen bättre varianter. But it works for me.

Nu skall jag kriga i fotodiket på Way Out West dag 2.

Ålen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar