Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lösa detta? Små jobb som arbetslös..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarod

Aktiv medlem
Jag är för tillfället arbetslös och går på a-kassa. Har jobbat inom industri och trä innan och har alltså ingen dokumenterad "erfarenhet" av foto/retuschering mer än att det är min hobby. Så ponera nu följande:
Om en reklambyrå vill att jag ska retuschera alt. frilägga bilder åt dom (vet ej antal) - hur löser man betalningen? Om det går alltså?
Att starta ett företag (enskild firma) är inget alternativ eftersom jag då förlorar a-kassan. Men går det att lösa på något kreativt sätt? Jag har ju ingen F-skattesedel (eller FA- eller någon annan bokstav heller för den delen).

Please, give me your thoughts!
 
Du får be dom betala ut lön helt enkelt. Inget konstigt med det alls. Sen kryssar du bort de dagar du arbetar.
Detta är helt normalt så jag förstår inte riktigt frågan? Vägrar dom betala ut lön eller?
 
Eller så fakturerar du dem enligt offerten och anger att du har A-skatt (för den bokstaven har du garanterat. Det har alla löntagare/potentiella löntagare) De betalar då in sociala avgifter och så precis på samma sätt som om du hade haft timlön, månadslön eller vad som helst.

A-kassan godkänner upp till en viss summa vinst. Minns inte vilken..
 
Ok.. Men vad tar man i lön då? Sätter man en egen timlön som man höftar själv eller ger man dom ett kostnadsförslag beroende på hur jobbet ser ut?
 
En sak till - vad tar Ni själva för bildretuschering i timmen? Detta rör sig troligtvis om ganska avancerad sådan. Alltså inte bara fixa färger och skärpa upp.
 
Beställ BLF's Cirkaprislista för 2005. Där står "normalpriser" angivna för allt, fotograferingen, efterbehandlingen, lagringen osv.
 
Var dock beredd på att du ska ha alla regler klara med facket innan du gör något, även om du inte har firma så kan de klassa något som bedrivs som egen verksamhet, om du inte drivigt det som en bisyssla samtidigt med tidigare jobb i 6 månader och vips så saknar du a-kassa och blir återbetalningsskyldig för den summa du fått ut samtidigt.

Det skiljer lite i regler mellan de olika facken, men man vet aldrig då mycket också är upp till inviduella handläggare. Det finns fall uppe i rätten nu under behandling där en a-kassa har gått emot samarbetsorganisationens rekommendation om just den typen av arbete och dessutom vunnit i tingsrätten och nu är i kammarrätten på överklagan.

Så kolla med a-kassan först är mitt råd.
 
Prislista i menyn till vänster och sedan beställ trycksaker under "CIRKAPRISLISTA OCH HANDBOKEN "Rätt och Pris" , stillbild + video".
 
Antingen kan man fakturera genom någon annans bolag. Då blir man anställd i bolaget och bolaget fakturerar och betalar ut lön och sociala avgifter.

Eller kan man anlita ett företag som sköter det här åt en. Ett exempel är företaget "Bolagskraft" som fakturerar och sköter allt administrativt. Mot en avgift på 7% av fakturerat belopp före moms sköter de allt. Adressen dit är www.bolagskraft.se

/Jens
 
Hej där.
Jag kan tala om att det Lotta säger angående att a-kassan godkänner en viss summa inte stämmer. A-kassan lägger sig inte i summan utan bara arbetad tid samt om den arbetade tiden är som anställd eller som företagare.

Dessutom kan man riskera att klassas som företagare (osjälvisk uppdragstagare) om man utför arbete åt olika uppdragsgivare även om man inte har registrerad firma.

För att kunna få något klassat som en bisyssla så måste man ha haft den sysselsättningen vid sidan av en heltidsanställning i minst 6 månader.

Det Jens skriver: "Antingen kan man fakturera genom någon annans bolag. Då blir man anställd i bolaget och bolaget fakturerar och betalar ut lön och sociala avgifter.". Är en sanning med modifikation. Kör man den metoden, och dom kommer på dig samt inte godkänner det hela, så kommer du klassas som företagare eller alternativt som att du arbetar i ett bemanningsföretag. Då riskerar du också att bli av med ersättningen.

Vidare skriver Jens att: "Eller kan man anlita ett företag som sköter det här åt en. Ett exempel är företaget "Bolagskraft" som fakturerar och sköter allt administrativt. Mot en avgift på 7% av fakturerat belopp före moms sköter de allt.". Även här klassas du som företagare om din a-kassa kommer på dig. Detta pga att du "köper tjänsten att bli anställd". Detta likställs av de flesta kassor som att du är företagare i alla fall.

Det absolut bästa du kan göra är att få uppdragsgivarna att klassa dig som timanstäld eller nått liknande och helt enkelt få lön för ditt arbete. Därefter kryssar du de arbetade timmarna på ditt kassakort.

Alternativt hoppas du att du kan få så många uppdrag att du klarar dig utan a-kassa och då registrerar du företag. Som företagare mister du automatiskt rätten att stämpla upp.

Observera att en del av varianterna ovan kan vara en bedömningsfråga från fall till fall.

Hur vet jag allt detta? Jo jag arbetar som handläggare i en a-kassa.

Så det jag absolut råder dig att göra: Kolla med din a-kassa först. Se till att du får det svart på vitt, på papper, exakt vad dom tillåter dig att göra. Därefter kan du bestämma dig vilken väg du skall gå. Detta för att du inte skall råka illa ut.

Lycka till
Mvh
Frank
 
Frank.
Jag har haft hjälp i mitt eget företag för något år sedan av någon som hade A-kassa och kanske gällde den regeln om max viss vinst bara om man haft företaget innan man blev arbetslös, jag vet inte säkert..
Men att man får ha företag och A-kassa upp till viss summa i vissa fall iaf (där timmarna inte är det väsentliga vet jag. Den hjälp jag hade fakturerade mig i efterhand p g a det.

Själv blev jag tvingad att välja på 50% A-kassa eller 50% företag för några år sedan och orsaken var att jag hade vinst i företaget (fast dock inte på överlevnadsnivå då.) Blev alltså uppsagd från 50% tjänst jag haft vid sidan av företaget och rätten att stämpla de procenten skulle jag bara ha om jag slrev av företaget.

Men självklart ska det kollas med A-kassan. Kanske skiljer det från kassa till kassa med. Jag är som sagt inte 100% mer än att det inte alltid är timmar som räknas.
 
Hej Frank!
Du verkar ju kunna det här rätt bra så jag kommer med en liten ytterligare fråga.
Jag lever numera på aktivitetsstöd vilket jag alltså får 5 dagar per vecka (vardagar).
Vad händer om jag arbetar som timanställd på helgerna då och då. Påverkar det mitt stöd?
/Bernt
 
Hej Lotta.

Enda gången man godkänner viss inkomst är när man fått sin syselsättning godkänt som bisyssla. Då har man fastslaget ett snitt på både arbetstimmar och inkomst. Denna arbetstid eller medleinkomst får ej öka under arbetslösheten för då är det inte längre en bisyssla.

Hej Bernt

Arbetslöshetsföräkringen är en veckoförsäkring. Man har bara 5 ersättningsdagar men hela veckan gäller. Så även om man arbetar på helg så dras den tiden bort från de 5 ersättningsdagar man har. Så svaret är ja, arbetar du på en helg så minskas ersättningen då också.
 
Jarod skrev:
Jag är för tillfället arbetslös och går på a-kassa. Har jobbat inom industri och trä innan och har alltså ingen dokumenterad "erfarenhet" av foto/retuschering mer än att det är min hobby. Så ponera nu följande:
Om en reklambyrå vill att jag ska retuschera alt. frilägga bilder åt dom (vet ej antal) - hur löser man betalningen? Om det går alltså?
Att starta ett företag (enskild firma) är inget alternativ eftersom jag då förlorar a-kassan. Men går det att lösa på något kreativt sätt? Jag har ju ingen F-skattesedel (eller FA- eller någon annan bokstav heller för den delen).

Please, give me your thoughts!


Du kan i och för sig bara ta betalt och sen ta upp inkomsten som inkomst av hobby när du deklarerar. På skatteverket.se (?) finns brochyr som beskriver exakt hur det funkar och då kan man även dra av inköp för sin hobby de senaste fem åren från skatten. Hur det funkar mot andra statliga stöd har du väl redan fått svar på.
 
Bluedude skrev:

Dessutom kan man riskera att klassas som företagare (osjälvisk uppdragstagare) om man utför arbete åt olika uppdragsgivare även om man inte har registrerad firma.

Det Jens skriver: "Antingen kan man fakturera genom någon annans bolag. Då blir man anställd i bolaget och bolaget fakturerar och betalar ut lön och sociala avgifter.". Är en sanning med modifikation. Kör man den metoden, och dom kommer på dig samt inte godkänner det hela, så kommer du klassas som företagare eller alternativt som att du arbetar i ett bemanningsföretag. Då riskerar du också att bli av med ersättningen.

Vidare skriver Jens att: "Eller kan man anlita ett företag som sköter det här åt en. Ett exempel är företaget "Bolagskraft" som fakturerar och sköter allt administrativt. Mot en avgift på 7% av fakturerat belopp före moms sköter de allt.". Även här klassas du som företagare om din a-kassa kommer på dig. Detta pga att du "köper tjänsten att bli anställd". Detta likställs av de flesta kassor som att du är företagare i alla fall.

Så staten föredrar 100% arbetslöshet istället för att folk tar alla de timmar och kronor de kan få istället för A-kassa? Otroligt! Inte konstigt att sveriges ekonomi går åt h-vette.
Jag menade inte att hoppa på budbäraren nu, men jag blir bara så förvånad.
Tack för att du berättar det du kan.
 
Ingen fara jag tar inte illa upp, det är ju inte jag som skrivit regelverket. jag är bara en vanlig anställd som alla andra ;)

Anledningen till att man tagit dom regler man har gjort är för att man beslutat att a-kassa inte får användas som "resurs" när man drar igång en verksamhet. Man får inte använda a-kassa som utfyllnad innan ett företag bär sig. Den rätta vägen är i så fall att söka om "starta eget bidrag" via arbetsförmedlingen.

En företagare som "lever" på a-kassa kan rubba marknaden och ställe till med besvär för de företagare som försörjer sig själva. Man vill helt enkelt att företagarna skall agera på lika villkor.

Sedan är det ju inte sagt att alla lagar regeringen fattat är bra... men så ser det i alla fall ut.

Mvh
Frank
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.