Annons

Hur låsa större storlek på panorama?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordenhed

Aktiv medlem
Jag har gjort en panoramabild av 5 bilder och den blev bra.
Men den är ju så liten och smal , alltså så zoomar jag in den så den stämmer mot bildskärmen.
Men jag vill ju behålla den i den storleken och har försökt allt men icke att det funkar.
Den är lika liten varje gång jag öppnar den.

Nån som har ett tips hur jag ska göra?
 
Det var knivigt.

Jag vågar nästan påstå att det inte går att tvinga Photoshop att öppna ett dokument maximerat.

Det finns ju visserligen snabbkommandon som gör att du snabbt får bilden maximerad efter att du öppnat den.

Ctrl+0 anpassar bilden till skärmen
Alt+Ctrl+0 zoomar bilden i 100%

Sedan till lite egna funderingar. Varför upplever du detta som ett problem? Och varför vill du inte ändra storlek på bilden?
Eller närmare bestämt, då du säger "ändra storlek", menar du då "beskära den så att bilden syns i 100% på skärmen" eller "ändra storleken/upplösningen så att hela bilden syns (maximerad, men med lägre upplösning) på skärmen"?
 
Alltså om jag tittar på mina bilder i exvis ett bildspel så vill jag ju helst ha dom så dom täcker bildytan.
Men ok jag förstår att det kan vara problem.
Men jag ska testa kortkommandona och se hur det går.
Min tanke var inte just för CS3 utan även för andra program typ iPhoto när jag sparat den som en jpg-fil.

Tack för ditt svar i alla fall!

mvh
sventa
 
Visningsprogrammen skalar för det mesta bilden (alltid) så att den passar bildskärmen. Detta leder då till att en panoramabild som är extremt mycket bredare än den är hög skalas så att bredden passar skärmen, följdaktligen får du en bild som är en smal remsa. För att åtgärda detta behöver du då beskära bilden, och försöka hitta en kompromiss av hur mycket du vill offra och hur mycket du vill att skall synas som default i visningsprogrammet. Kom naturligtvis ihåg att spara en fullstor version av originalbilden så du har att arbeta med om du vill göra utskrifter eller dylikt.
 
Det hela är ju en fråga om hur bildvisningsprogrammet (oavsett vilket du använder) väljer att visa bilden. Olika program har förmodligen olika grundinställningar, men de flesta brukar nog anpassa bilden så att hela syns på skärmen.

Det finns - vad jag vet - inget sätt att ange i själva bilden hur den ska visas.
 
Tycker du borde spara ned en versionen i mindre upplösning så kommer du kan använda den till att ladda upp på FS och kunna förhandsgranska i Windows osv... :)
 
Tack för alla synpunkter!
Jag kör ju mac och när jag öppnar den i förhandsgranskning så är den bara som ett band tvärs över bildytan men då får jag trycka command + och förstora den och då blir den ju som jag vill men det hade varit bra om jag haft den stor från början.
Men man kan inte få allt i livet!:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.