Annons

Hur lätt förstör man fokus i ett objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Har just haft lämnat in mitt objektiv och min kamera (EOS 550D + EF-S 15-85) för kalibrering. Hade använt det ett par veckor och det funkade fenomenalt. Men när jag var på en fest och plåtade råkade en som klädde på sig en Jacka slå till objektivet med armbågen. Inte så hårt, men ändå såpass att jag började undra om hur det gick för objektivet. Tyckte nog att det presterade bra även efter smällen.
Nu ikväll ca 1½ vecka efteråt tycker jag att jag inte lyckas få in ngn fokus alls. Kan detta bero på smällen eller inbillar jag mig bara?

/Num

Det beror naturligtvis på objektivets konstruktion, för EF 50/1.4 räcker en liten smäll. I ditt fall har objektivet ringformad USM om jag inte är helt ute och cyklar, då finns det i princip ingen mekanisk koppling mellan linser och fokusmotor. Dessutom är objektivet innerfokuserande, vilket gör konstruktionen ganska robust. Det skulle därför förvåna mig om en lätt smäll skulle skada objektivet, men har du extrem otur kan förstås någon linsgrupp har lossnat ur sitt läge. Men testa ordentligt först för att utesluta andra felkällor.

En fest kann vara så mycket...................

..........armbågar är ofta lita spetsigare; speciellt om festen har varit rolig.......

Jag håppas du fattar at det är komplett omöjlig att svara på dine huvudfråga, som egentlig är: "Hur mycket tåler et objektiv".......

Jag har pajat et objektiv utan at veta var och när....och utan att vara på fest.....:-(

F.ö. håppas jag du inbillar dej; bara...........är festen över?

mvh Emil

..........armbågar är ofta lita spetsigare; speciellt om festen har varit rolig.......

Jag håppas du fattar at det är komplett omöjlig att svara på dine huvudfråga, som egentlig är: "Hur mycket tåler et objektiv".......

Jag har pajat et objektiv utan at veta var och när....och utan att vara på fest.....:-(

F.ö. håppas jag du inbillar dej; bara...........är festen över?

mvh Emil

Hur kan du påstå att det är omöjligt att svara på frågan? Han frågar om det är möjligt att fokus kan bli fel efter en smäll.

Sanna gav ett bra svar redan innan du svarade. Förutom det hon nämner (mekanisk överföring via dreven, linsrubbning) kan även själva USM ta skada av smällar. Det har hänt förr, och kan hända igen.

Hur?

Hur kan du påstå att det är omöjligt att svara på frågan? Han frågar om det är möjligt att fokus kan bli fel efter en smäll.

Sanna gav ett bra svar redan innan du svarade. Förutom det hon nämner (mekanisk överföring via dreven, linsrubbning) kan även själva USM ta skada av smällar. Det har hänt förr, och kan hända igen.

I frågan låg klart ; hur mycket skall det till; som jag fattar det.
Visst kann man forstöra ett objektiv med "en smäll".

Det vet TS antagligen lika väl dom du och jag.
Men vad är "en smäll"?
Och vad är "en armbåge".

Om du vet svaret, så modererar jag mitt svar........

önskar jag var fysiker istället för biolog nu, så att jag kunde mäta kraftöverföring ungefärligt för att ge er ungefärliga Newtons att bolla med.

Ska testa objektivet i bättre ljusförhållanden snarast. Rajala blir nog sur om jag kommer in med samma problem igen efter 1 månad...

önskar jag var fysiker istället för biolog nu, så att jag kunde mäta kraftöverföring ungefärligt för att ge er ungefärliga Newtons att bolla med.

Ska testa objektivet i bättre ljusförhållanden snarast. Rajala blir nog sur om jag kommer in med samma problem igen efter 1 månad...

Det är nog enklast att göra så, så att inga sådana här frågetecken kommer upp =)

Försök att eliminera alla felkällor. Testa att fokusera (gärna från stativ) på kontrastrika plana motiv i bra ljus. Testa olika motiv, på olika avstånd, och med olika brännvidd. Kvarstår problemet kan något ha hänt.

/Tomas

Det objektiv, ett Sigma 28-70/f2,8 EX, jag använder mest på konserter har fått otaliga "smällar" i form av folk som armbågat, knäat och att jag själv råkat slå det i allsköns möjliga saker och det funkar fortfarande klockrent, så gör även min D300.

Så uppenbarligen finns det gluggar som tål en del "stryk"... :)

ANNONS