ANNONS
Annons

Hur länge tål en film att vara kvar ivattnet?

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hej,
Hur gör man när en framklallar flera bladfilm en i taget i skål och sedan skölja alla filmerna
i sköljtank samtidigt. I det här fallet hur länge tål filmerna att vara kvar i vattnet? Eller ska man undvika göra det med viss anledning?
Eller hur gör ni när det är nödvändigt att framkalla filmerna en i taget?
Vad är det fördelar och nackdelar att använda stopbad, ätticssprit eller bara vatten för att avsluta framkallningsprosecessen?
Tackar på förhand för era inlägg!..
/Affan

Senast ändrad:
Nu är jag inget proffs, men det är nog ingen fara under timmen iaf.. det är så länge mina filmer fått ligga i blöt..

Som sagt, de tål vatten LÄNGE. Långt mer än en timme. Jag har själv haft filmer i blöt i mer än fyra timmar. Jag vet att en del kör stand development och då har filmerna i framkallaren under en hel natt.

Förr i tiden var stand development rutin. Man hade en jättetank med framkallare (D-23) i vilken man sänkte ner filmerna. Sen lät man dem hänga där till dagen efter, fixerade och sköljde. Det lustiga är det inte gavs hänsyn till filmens hastighet. Man körde långsamma och snabba filmer samtidigt och med samma tider... Negativen blev helt OK pga den kompenserande effekt stand development har.

Fördelar med surt stoppbad i rätt konc (1-2% ättiksyralösning) mot att enbart använda vatten:

* Stoppar framkallningen direkt.

* Förlänger fixerbadets livslängd eftersom det bevarar surheten bättre.

* Motverkar fläckbildningar och dikroitisk slöja som är en mycket svårlöst utfällning av metalliskt silver på filmytan.

* Tar bort kalciumskum på filmytan som annars är omöjligt att skölja bort.

* Motverkar uppsvällning av filmens gelatin och minskar därmed risken för a) mekaniska skador på emulsionen vid sköljning och tork, b) fläckar i silveremulsionen som kan uppstå när den sväller av kvarvarande vattendroppar vid torkning (vätmedel med alkohol motverkar även droppbildning på filmytan).

Hej

Det hänger ihop med hur ditt vatten är beskaffat.

Har du relativt sett mjukt vatten som i göteborg, kan dina filmer ligga i ett dygn utan problem. Är det ett hårt vatten bör du göra som ovan samt vara lite snabbare.

Sist framkallade jag två filmer;den ena under 6 min, och den andra 8,5 min i samma framkalningsdosa. Jag har tagit bort den första efter 6 min ur från framkalningdosan och jag dränkte den in i stopbad (12 % ättiksprit blandat 1/50 vatten) i 15 sek och sedan flyttade filmen in i vatten i bägaren tills den andra filmen framkallts färdigt och sedan fixerbad + sköljning + HCA bad + skölning.. Efter de torkat sig, såg jag de här VERTIKALE LINJERNA på den bilden och nästan på alla de andra rutorna på bägge filmerna också... Hur förekom detta fenomenet i så fall?..
Är det 12 % ättiksprits stopbad, eller
vattenshårdehet, eller någonting annat som kunde ha orsakat det?
Jag har framkallad ca 6 rullar i sista månaden, men upplevde jag detta första gången!..

Bilagor

• lomma1-cop2y.jpg
    lomma1-cop2y.jpg
    21 KB · Visningar: 159
Senast ändrad:
Kan kanske vara något av de fenomen jag beskrev? Tror inte att du skulle haft vattenbad efter stoppet utan fixerat direkt. Men jag vet inte. Har du haft vattenbad efter stoppet när du framkallat tidigare också?

Därför undrade jag varför jag fick det här fenomenet!.. Jag borde intekanske filmen i vatten direkt efter stopbadet...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar