Annons

Hur länge håller en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasrj

Aktiv medlem
Jag har tagit 46 000 bilder med min ena 1000D - mestadels sportbilder. Hörde nånstans att Canon garanterar att den ska klara 50 000 exponeringar, så jag börjar ju närma mig slutet... Men vad är det som går sönder? Jag har nån död pixel på sensorn och jag upplever att AF fungerar sämre - skärpan ligger inte alltid där jag vill. Kan sånt "slitas" eller är det mekaniska skador på spegelfäste etc som uppstår?
 
Det är normalt sett slutarens livslängd som avses när man anger antal exponeringar en kamera bör klara. Den kan givetvis leva mycket längre än vad Canon vågar lova.

Här finns lite statistik.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/

Edit:
Angående autofokusen så kan det hjälpa att rengöra spegel, hjälspegel och sensorer. Men läs på innan du ger dig på det :)
 
Jag har tagit 46 000 bilder med min ena 1000D - mestadels sportbilder. Hörde nånstans att Canon garanterar att den ska klara 50 000 exponeringar, så jag börjar ju närma mig slutet... Men vad är det som går sönder? Jag har nån död pixel på sensorn och jag upplever att AF fungerar sämre - skärpan ligger inte alltid där jag vill. Kan sånt "slitas" eller är det mekaniska skador på spegelfäste etc som uppstår?

Hej !

Du kan ta 4000 exponeringar till med den, sen stoppar den och går sönder, så klara av allt viktigt innan den kommande 50001.

Nej, så är det inte, det är den förväntade livslängden som är 50000 exp, vilket innebär att den kan ge upp efter 30 000 eller 100000 exp.

Jämför med den bil, man antar att den håller 20000 mil, så stoppar några vid 15
medan andra går 50000. Vilka och varför är ju inte hel klart innan det sker.

------

Vad som händer exakt vet jag inte, men det är väl något mekaniskt som ger upp.
Likaså om den slits mer av serietagningar eller singlar är väl också nått att scpekulera över.
Den här frågan har varit uppe tidigare , och då hade någon funnit statistik över livslängden.

Siffrorna i den här är trevliga, stämmer det håller min 40D dubbelt så länge som tidigare
(100 000 isf 50 000)

//MW
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.