Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller en glödlampan i en blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

thure1982

Aktiv medlem
Jag har en hot shoe blixt som jag har haft i ett år ungefär.
I helgen körde jag en porträttfotografering och den gick nästan non stop i 1-2h.
Totalt tog jag 200 bilder.

Körde allt från 1/128 styrka till full styrka på blixten.
Sen dog den när vi körde ljus bakifrån och vi kunde inte fortsätta.
Nu ser jag att den "glöder" lite när jag skjuter av den.
Det är som att den vill tända men det går inte.

Är det lampan eller en konding som gått?

Tacksam för svar.
/Thure

"Lampan" är ett gasurladdningsrör. När man kör intensivt med det, så blir det mycket varmt, och det kan spricka om man kör väldigt hårt. Det är inte det vanligaste felet på blixtar; det är ju också möjligt att du har fått ett antal genomslag i kondensatorn, som också hettas upp ganska kraftigt när man tar många blixtar i rask följd. Andra kompnenter kan också ha tagit skada.

Men på beskrivningen låter det som att blixtröret har spruckit och släppt in luft.

"Lampan" är ett gasurladdningsrör. När man kör intensivt med det, så blir det mycket varmt, och det kan spricka om man kör väldigt hårt. Det är inte det vanligaste felet på blixtar; det är ju också möjligt att du har fått ett antal genomslag i kondensatorn, som också hettas upp ganska kraftigt när man tar många blixtar i rask följd. Andra kompnenter kan också ha tagit skada.

Men på beskrivningen låter det som att blixtröret har spruckit och släppt in luft.

Men blixten blev aldrig varm i sig.
Om röret har spruckit, kan man byta det och var hittar man ett nytt?
/Thure

Men blixten blev aldrig varm i sig.
Om röret har spruckit, kan man byta det och var hittar man ett nytt?
/Thure

Du bör inte försöka byta det själv. Det kan göras på verkstad.

Om du kan få tag på reservdelen, så bör du veta att man måste ladda ur kondensatorn när man öppnar en elektronblixt, eftersom den har livsfarlig spänning. Det är inte ett jobb för någon med tummen mitt i handen, och den sitter lödd därinne. Det är ju dessutom inte helt säkert att det är det felet, så bara din slutsats att det skulle handla om en glödlampa antyder att du kanske inte är lämpad att laga den.

Om det enbart glöder till i blixten så kan det vara så att kondensatorn som håller laddningen för blixtenergin har slutat att fungera som den ska. Då ser du enbart en väldigt liten urladdning som kan komma från startspänningen som endast är till för att utlösa urladdningen.

Startspänning (4000 volt eller mer oftast) placeras nära xeon-röret för att jonisera vissa delar av gasen där i, när gasen är joniserad så kan elektronerna från kondensatorn (300 volt) strömma igenom röret.

Det enda som kan hålla spänning när blixen inte är på, är just kondensatorn med 300 volt. Det är inte farligare än vad du har i vägguttaget (där du också har 300 volt fast 100 gånger per sekund) men det är inte speciellt skönt för den delen i vilket fall.

Om det är den kondensatorns om gått sönder så är det ju bara att byta själv, så länge du har lite lödvana och kunskap om elektronik.

Senast ändrad:
Tack för svaren!
Jag har inte tummen mitt i handen utan är ingenjör i telekommunikation med inriktning signalbehandling.
Dessvärre visst jag inte hur jag skulle beskriva felet på annat sätt.

Garantin är ju fortfarande aktiv på blixten så jag ville inte skruva isär den innan jag kollade om det bara var blixtröret som var slut.
Fick besked idag att den ska lagas gratis från försäljaren.

Hur många gånger räknar man med att en blixt ska kunna utlösa innan den är utbränd?

Det finns inget bestämt antal blixtar. Om man blixtrar intensivt med kort intervall, kan röret ta stryk och gå sönder ganska fort. Det beror på hur mycket energi som går igenom; det är ju avsett att användas intermittent och det kan skadas av väldigt intensiv användning.

Andra komponenter är också känsliga. Kondensatorn laddas till en spänning av upp till 500 V, och det kan ganska lätt slå igenom dess inre dielektrikum, vilket självläker, men det kan till sist förlora förmågan att läkas och därmed har man en död kondensator. Den läcker i så fall så mycket att den inte kan laddas upp.

Också laddelektroniken för kondensatorn kan överhettas vid intensivt bruk och spänningen kan då bryta igenom spärrskiktet i transistorn. Vanligen finns praktiskt taget ingen kylning, och den vanligaste omvandlaren är en blockeringsoscillator. En sådan oscillator är inte direkt snäll mot transistorn som driver den, och det är möjligt att överbelasta den om man använder blixten intensivt, främst för att kylningen är dålig, men också för att den arbetar med väldigt höga spänningsspikar när den står öppen och hög ström när den sluter kretsen. Det brukar ske med en frekvens från några hundra upp till omkring ett par tusen Hz. Tidiga elektronblixtar hade en mekanisk oscillator innan det fanns tillräckligt spänningståliga transistorer.

Så det är många bitar det kan bli fel på i en blixt. Också proffsblixtarna går ibland sönder, och det vanligaste är just att blixtröret spricker då det används intensivt. Därför kan man byta det ganska enkelt på en del studioblixtar, och det finns som reservdel.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto