Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge förväntas min EOS fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

800GS

Medlem
Min 400D började krångla i somras och jag blev tvungen att lämna in den på Intervision i Solna för service. En månad och 650kr senare har dom lyckats konstatera att mitt "systemkort" är trasigt och behöver bytas. Detta kommer att kosta 4106:-.

Jag köpte kameran för ett antal år sedan för 8330:- på Dustinhome och förväntas nu laga den för halva inköpssumman.

Till saken hör att jag har varit väldigt försiktig med kameran. Medvetet undvikit regn och väta. Alltid förvarat kameran i skyddsväskan för att skydda mot stötar. Jag har heller inte använt den extremt mycket utan är en vanlig hobbyfotograf som tar bilder vid semestrar och familjetillställningar.

Vad anser ni om detta? Skall en EOS kamera hålla i 3-4 år sedan är det dags att köpa nytt?
Ska jag köpa nya 550D om jag riskerar att systemkortet pajar efter tre år som jag får stå för?

...just nu så lutar det åt att det får bli en Nikon nästa gång :-(
 
Man kan alltid ha otur, med omkring 3-5 år är väl tämligen normalt oaktat märke. En kamera håller inte i evighet. En 1D håller med samma användning troligen längre än en xxxD. Spelar nog ingen större roll vilket märke du väljer då de är tämligen likartat kontruerade och av tämligen likartad kvallité. Möjligen har Leica och Pentax ett litet övertag på livslängd.
 
Kameran ska klara 3 år minst enligt konsumenträtten. Under den tiden kan du reklamera den här typen av fel. I Norge är det 5 år.

Jag tror inte ditt fel är särskilt vanligt och det går nog inte att begära att alla kameror ska hålla hundraprocentigt. De två överlägset vanligaste felen är utsliten spegel och slutare. Du har väl haft otur helt enkelt.
 
Att systemkort/moderkort går sönder på kameror, datorer och liknande apparater är nog ett ganska ovanligt fel. Och jag tror definitivt inte att problemet är större hos ett kameramärke än ett annat.
 
Att byta märke hjälper dig inte ,vilket märke du än har kan det paja ihop när som helst eller hålla i evighet.Skulle absolut inte lägga ut över 4000 kr på en kamera som inte ens är värd hälften.Vad det kostade nytt spelar tyvärr ingen roll,köp en ny kamera istället.Kan ju tipsa dig att 50D är på utgåeende nu och kan fås riktigt billigt,det är ett rejält "uppbyte".
 
Och min 400D, som jag köpte i slutet av 2006, fungerar lika bra fortfarande.

Jag har bara haft en Canonkamera som havererat av sig självt. Det är min T90. Det är en känd svaghet att slutarmekanismen kärvar ihop när de används för lite (= man har skaffat digital kamera).

Min EOS 10 dog drunkningsdöden, i läsk, men det kan ju knappast kameran lastas för.

Annars kan en 400D tåla mer än man tror.
 
Och min 400D, som jag köpte i slutet av 2006, fungerar lika bra fortfarande.

Jag har bara haft en Canonkamera som havererat av sig självt. Det är min T90. Det är en känd svaghet att slutarmekanismen kärvar ihop när de används för lite (= man har skaffat digital kamera).

Min EOS 10 dog drunkningsdöden, i läsk, men det kan ju knappast kameran lastas för.

Annars kan en 400D tåla mer än man tror.

Kul det om läsken ! Är inte sanningen att det var den höga alkoholhalten i läsken som förstörde din kamera? Haha !
 
Kameran ska klara 3 år minst enligt konsumenträtten. Under den tiden kan du reklamera den här typen av fel. I Norge är det 5 år.

Jag tror inte ditt fel är särskilt vanligt och det går nog inte att begära att alla kameror ska hålla hundraprocentigt. De två överlägset vanligaste felen är utsliten spegel och slutare. Du har väl haft otur helt enkelt.

Sanning med modifikation. Du har förvisso tre års reklamationsrätt, men efter de första sex månaderna måste du som konsument bevisa att felet var _ursprungligt_ om du vill reklamera produkten.

Den Norska konsumenträtten är väl kontruerad på ungefär samma sätt, även om det är 60 mån som gäller?
 
Senast ändrad:
...just nu så lutar det åt att det får bli en Nikon nästa gång :-(

På vilket sätt skulle det ge dig något mervärde? Jag tvivlar på att någon av de stora tillverkarna har bättre villkor/kvalitetskontroll än någon annan.

Vidare så har ju Canon ( i motsats till Nikon) ett antal servicecentra utspridda över landet. (Ja, jag är inbiten Nikonist, men tycker fortfarande att det är surt att ha närmaste serviceställe 54mil bort i Stockholm, när canon har ett RCC tvärs-över-stan)

Du hade helt enkelt otur, som inte hade ett dugg att göra med vilket märke som råkade stå på produkten.
 
Senast ändrad:
Hade läsken hållt sig kvar inne i flaskan hade det inte blivit några problem. Men flaskan läckte och läsken rann ut i den väska som flaskan delade med kameran. Det limmade igen mekanismen fullständigt.

Jag satt i hotellrummet nära Fuengirola och tvättade kugghjul tills kameran till slut gjorde allt som kameror ska göra, utom tog bilder. Slutaren blev också ihoplimmad av socker. Men växellådorna fick jag rena, så den drog fram och spolade tillbaks filmen. Filmen gick dessutom att återanvända, för den exponerades aldrig.

Några år senare gjorde jag ett seriöst försök att få den reparerad, men genom ett missförstånd mellan fotoaffären och Canon skrotade Canon kameran istället. Det blev en EOS 30 av det missödet. Den fungerar fortfarande.
 
Livslängd på elektronikprylar: jag frågade dataservicen jag brukar anlita och handla av: "Allt från 10 minuter till 10 år" blev svaret. Det är väl den veklighet vi befinner oss i, med tur kan grejorna fungera felfritt under många år och med otur ger de upp direkt efter att garantin gått ut, går de sönder tidigare så är ju garantin en liten tröst. Min 400D också den från 2006 har ännu inte visat några tecken på att ge upp, ca: 18700 exponeringar ligger jag på med den. men den har nu degraderats till andrakamera efter 7D.
 
Hur många bilder jag tagit med den vet jag inte, men min Canon EF från 1975 fungerar också utmärkt. Men den är förstås inte lika datoriserad som de är idag.

Jämfört med dagens APS-C känner man riktigt hur den vrider sig i handen av rekylen, när spegel och slutare ger sig iväg.
 
Man kan alltid ha otur, med omkring 3-5 år är väl tämligen normalt oaktat märke. En kamera håller inte i evighet. En 1D håller med samma användning troligen längre än en xxxD. Spelar nog ingen större roll vilket märke du väljer då de är tämligen likartat kontruerade och av tämligen likartad kvallité. Möjligen har Leica och Pentax ett litet övertag på livslängd.

Mellan 3 och 5 år är inte en normal livslängd på kamera som är bra skött. Klart längre än det håller de flesta kameror.
Alla kameror jag köpt fungerar ännu. Och det är runt 15 stycken. De äldsta för film är runt 25 år. Canon digital kameror har jag köpt 7 DSLR och 2 kompakt-kameror. De är mellan 1 och tio år gamla och alla fungerar. Och så är de för de flesta jag känner också.

Har man otur går den sönder så pass snabbt. Men det är inte den normala eller genomsnittliga livslängden för en välskött kamera
 
Det måste vara ett komponentfel om hela moderkortet måste bytas efter 3 år. En kallödning eller nåt. Tragiskt och ganska oförskämt att begära ockerpris för att betala dålig kvalitet tycker jag, men otur kan hända den försiktigaste.
Mina båda Nikonkameror från -79 och en EOS 650 från -87 liksom min D10 och 350 funkar alla helt perfekt. Jag är mer än nöjd med kvalite'n på kamerorna, nu som förr.
 
Mellan 3 och 5 år är inte en normal livslängd på kamera som är bra skött. Klart längre än det håller de flesta kameror.
Alla kameror jag köpt fungerar ännu. Och det är runt 15 stycken. De äldsta för film är runt 25 år. Canon digital kameror har jag köpt 7 DSLR och 2 kompakt-kameror. De är mellan 1 och tio år gamla och alla fungerar. Och så är de för de flesta jag känner också.

Har man otur går den sönder så pass snabbt. Men det är inte den normala eller genomsnittliga livslängden för en välskött kamera

Tja, det beror ju på hur man använder sakerna också - men efter 5 år så är det bara bonus om sakerna fortfarande fungerar och använder man dem regelbundet så är man också uppe i LD50 på slutaren också så räknar man in olyckor så tror jag att färre än 50% av hårt använda hus fungerar felfritt efter 5 år. Sen kan man givetvis om man inte använder sakerna få dem att hålla uppåt en 15 år även för digital hus - lite tveksamhet för åldrig av slutaren och att det blir svårt att hitta nya batterier till en så gammal kamera, men skall vara sådan så är min äldsta digitalkamera 13 år nu och fungerar fortfarande, men å andra sidan testar jag den bara en gång per år så det är inget annat än åldern som sliter på den.
 
Min Electrolux diskmaskin slutade värma vattnet efter ca två och ett halvt år (ja just det strax efter garantin...). JAg trodde det var värmepaket eller något sådan; reparatör kallas ut och nej - brott på en ledare på kortet.
Nytt kort skulle kosta över 2000.- kronor men han lödde en förbindelse på kortet av koppartråd för "bara" 700 kronor. Det höll ca 4 månader :-(

Nu kör jag maskinen på varmvatten.... ;-)

Så ja - elektronik och kretskort kan om man har otur gå sönder och ibland vara felkonstruerade - rreparatören visste exakt vad felet var och exakt hur lång kabel han skulle klippa av och löda dit.... så det var tydligen inte första gången...

Min EOS 10D - Canon alltså, inte Electrolux - tuffar och går fint. Använder den med en 17-40L och tar jättebra bilder som "bara" är på 6 Mpix och max ISO 400. Sedan blir det ganska brusigt men faktiskt ett snyggt "filmlikt" brus... Är et så att allt som är "gammalt" blir bättre..??
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.