Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lägga in både tif och jpg (ev bildspel?) på samma DVD-skiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

canonad

Aktiv medlem
Har suttit och skannat in en 500-600 bilder av historiskt värde för min dotter. Nu vill jag helst ge henne bilderna brända på en DVD-skiva (alternativt CD-skivor, om det är bättre?). Finns det något program som klarar att få med bilderna finns i både tif-format och i jpg? Eller är det helt enkelt onödigt att spara bilderna även i tif-format. Jpg bör hon ju ha om hos vill få papperskopier på vissa bilder.

När det gäller uppspelning i en DVD-spelare, så går det väl i princip lika bra att ha bilderna i mappar, som data-DVD /data-CD? Skillnaden blir väl enbart att man då inte kan ställa in en fix tid på antal sekunder, utan man får då mata fram bilderna manuellt vid visningen.

Har Nero och en del andra program för bränning, så problemet ligger inte där. Nej, min fundering rör mer - vilka format som jag bör bränna bilder i och ev. vilket av mina program som fixar detta bäst? Är det bästa alternativet att ordna så att jag har samtliga bilder i både jpg och tif och sedan bara bränna mapparna som en data-CD eller data-DVD?
 
Det jag frågade om i tråden, tror jag löser sig. Men vill passa på att ge ett tips, om det är någon annan som kommer i den situationen att enkelt ändra formatet till jpg.

FastStone Viewer fixar den biten hur enkelt som helst!

Men självklart kan det vara bra att först kopiera tif-filerna (eller det format man råkar ha) till en annan katalog före formatändringen - även om det verkar svårt att göra bort sig med det här programmet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.