Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur koppla flera bildskärmar för utökat skrivbord på Mac Mini 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Jag går fullständigt bet på att koppla ihop mina 3 skärmar så jag får utökat skrivbord med hjälp av en splitter.

Jag vill spara på USB-C-uttagen (Thunderbolt 3) på min Mac Mini då jag behöver dessa till diskar som kräver snabb överföringshastighet av stora mängder data, till exempel rendering av timelapse eller videoredigering i 4K.
Kollade då med ett par butiker som säljer elektronik och de menade att man kan splitta signalen från t.ex. HDMI-uttaget till flera skärmar och därmed spara tillgängliga portar på Mac Mini:n.

Kravet är att skärmarna ska ge ett utökat skrivbord (ej skärmdubblering).

Utöver det behöver jag periodvis kunna välja att växla med att ansluta en Windowsdator som använder med två av de tre skärmarna samtidigt som Macen använder en skärm genom en HDMI-Switch. T.ex. så vill jag jobba en halv dag med windowsdatorn, men ändå ha macen igång med en skärm, när jag är klar med jobb i den så vill jag bara kunna switcha över så Macen använder alla tre skärmarna utan att rycka ut och flytta kablar varje dag.

Det verkar vara en omöjlig nöt att knäcka. Först rekommenderades jag att köpa en HDMI-splitter för att dela upp signalerna från två skärmar in i HDMI-porten Macen. Då skulle jag nyttja en USB-C port till en skärm och HDMI-porten till de två andra skärmarna. Innan splittern skulle jag då ha HDMI-switchen där jag väljer vilken dator som de två skärmarna ska användas till.
Vid första försöket så gick det inte att splitta signalen till utökat skrivbord, jag fick bara en tvilling, dvs skärmbildsdubblering. Ikonen för flera bildskärmar i inställningarna fanns inte. Givetvis prövade jag både med och utan Switchen för att utesluta att det inte var den som ställde till det. Men det hjälpte inte.
Tillbaka till butiken och rekommenderades i stället att splitta signalen från USB-C porten. Det var en splitter med två HDMI-portar som gick ihop i en USB-C kontakt.
Samma sak igen, fick bara skärmbildsdubblering.

Är detta omöjligt att göra, är det så att Mac-mini:n inte klarar av att hantera flera signaler in genom en splitter?

Givetvis har dessa komponenter jag testat varit avsedda för 4K, minst 60Hz, alla HDMI-kablar är minst 4K.

Bifogar en skiss på önskat läge och de specifikationer jag fått fram på tillgängliga portar.

Hoppas jag varit tillräckligt tydlig med vad jag menar. Tacksam för tips!


Skärmavbild 2023-01-30 kl. 23.26.55.pngRityta 1.jpg
 
Kravet är att skärmarna ska ge ett utökat skrivbord (ej skärmdubblering).
Jag undrar om dom som sålde en HDMI-splitter till dig förstod det. En HDMI-splitter skickar samma signal till de båda skärmarna, dvs man får skärmdubblering.

Jag tror att det finns USB->HDMI-adaptrar som kan skicka olika signaler till två skärmar med HDMI-ingång.
 
Så här ligger det till enligt Apple support:

”…
Videostöd

  • Stöd för följande kombinationer av skärmar samtidigt (maximalt):
    • Upp till tre skärmar:
      Två skärmar med 4096 × 2304 pixlars upplösning vid 60 Hz anslutna via Thunderbolt 3 plus en skärm med 4096 × 2160 pixlars upplösning vid 60 Hz ansluten via hdmi 2.0…”
Alternativet om man inte vill/kan avvara 2 Thunderbolt portar är att ansluta en eGPU (extern GPU) till en Thunderbolt port och sätta 2 skärmar på den.


 
Så här ligger det till enligt Apple support:

”…
Videostöd

  • Stöd för följande kombinationer av skärmar samtidigt (maximalt):
    • Upp till tre skärmar:
      Två skärmar med 4096 × 2304 pixlars upplösning vid 60 Hz anslutna via Thunderbolt 3 plus en skärm med 4096 × 2160 pixlars upplösning vid 60 Hz ansluten via hdmi 2.0…”
Alternativet om man inta vill/kan avvara 2 Thunderbolt portar är att ansluta en eGPU (extern GPU) till en Thunderbolt port och sätta 2 skärmar på den.


Ja detta läste jag också, men tolkade det som att det är så man kan göra om man använder befintliga uttag.
 
Så här ligger det till enligt Apple support:

”…
Videostöd

  • Stöd för följande kombinationer av skärmar samtidigt (maximalt):
    • Upp till tre skärmar:
      Två skärmar med 4096 × 2304 pixlars upplösning vid 60 Hz anslutna via Thunderbolt 3 plus en skärm med 4096 × 2160 pixlars upplösning vid 60 Hz ansluten via hdmi 2.0…”
Alternativet om man inte vill/kan avvara 2 Thunderbolt portar är att ansluta en eGPU (extern GPU) till en Thunderbolt port och sätta 2 skärmar på den.


Ja, det trodde jag också men säljaren menade att splitten fungerar som en hub som utökar portarna. Men då kanske jag trots allt hade rätt när jag befarade att detta inte skulle fungera.

Jag har sett att det finns dockningsstationer som man sätter under Mac minin som har samma form, men vet inte om dessa har uttag som fungerar för ändamålet.
 
Jag undrar om dom som sålde en HDMI-splitter till dig förstod det. En HDMI-splitter skickar samma signal till de båda skärmarna, dvs man får skärmdubblering.

Jag tror att det finns USB->HDMI-adaptrar som kan skicka olika signaler till två skärmar med HDMI-ingång.

Skulle den här möjligen utöka antalet portar för bildskärmar? Tänker på USB-C porten på den
 
Är inte halva grejen med Thunderbolt att man kan daisy-chaina många enheter efter varandra. Min känsla är att det bör vara enklare att helt enkelt få flera diskar att samsas på en eller två Thunderbolt-utgångar och låta skärmar direkt ta av de övriga Thunderbolt-utgångarna.

Du skall behöva redigt snabba SSD-diskar som du maxar konstant för att mätta en Thunderbolt-port mig veterligen och det kanske du göra med 4K RAW, men troligtvis inte med h265, h264 eller ens ProRes men jag är inte superduperinsatt.
 
Är inte halva grejen med Thunderbolt att man kan daisy-chaina många enheter efter varandra. Min känsla är att det bör vara enklare att helt enkelt få flera diskar att samsas på en eller två Thunderbolt-utgångar och låta skärmar direkt ta av de övriga Thunderbolt-utgångarna.

Du skall behöva redigt snabba SSD-diskar som du maxar konstant för att mätta en Thunderbolt-port mig veterligen och det kanske du göra med 4K RAW, men troligtvis inte med h265, h264 eller ens ProRes men jag är inte superduperinsatt.
Det fungerar men de flesta diskar har bara en TB port så daisy-chaining funkar inte av den anledningen…
 
Är inte halva grejen med Thunderbolt att man kan daisy-chaina många enheter efter varandra. Min känsla är att det bör vara enklare att helt enkelt få flera diskar att samsas på en eller två Thunderbolt-utgångar och låta skärmar direkt ta av de övriga Thunderbolt-utgångarna.

Du skall behöva redigt snabba SSD-diskar som du maxar konstant för att mätta en Thunderbolt-port mig veterligen och det kanske du göra med 4K RAW, men troligtvis inte med h265, h264 eller ens ProRes men jag är inte superduperinsatt.

Jodå, jag har redan fyra LaCie Thunderboltdiskar som samsas om ett av USB-C (TB3)-uttagen och det är max antal diskar som går att seriekoppla genom daisy-chain. Men jag har behov av övriga USB-C uttag till andra diskar, då jag bland annat använder ett par SSD-diskar som arbetsdiskar för videoredigering.
Jag har gjort vad jag kan för att frigöra och försöker nu se över möjligheten att i alla fall två av skärmarna samsas om samma port.

Jepp, dessa Lacie-diskar med Thunderbolt är grymt snabba att jobba emot!
 

Vad är det som gör att du tror att den kommer att fungera? Den verkar bara vara kompatibel med Windowsdatorer enligt spec men det kanske spelar mindre roll när det gäller en hub?

Helst vill jag kunna köpa i butik och inte beställa på nätet, då det är så mycket jobb att skicka tillbaks prylar som inte funkar, dessutom är en del förpackade så man inte ens kan testa utan att ta sönder förpackningen,och återköp inte godkänns.

Den här sneglade jag på, men är osäker på om USB-C porten är avsedd för skärm, verkar bara vara för att ladda enheter med.
Vitsen är ju att få fler uttag än vad hubben tar upp för egen anslutning och ser ju nu att hubben jag länkade till först som ser ut som en Mac Mini inte genererar fler uttag än de jag redan har av HDMI/TB3

 
MacOS stöder inte dubbla skärmar via samma displayport kontakt utan man får då samma bild på bägge skärmarna, dock så fungerar fint på Windows. Så en adapter baserat på denna tekniken fungerar inte med Mac.

Du behöver en Thunderbolt baserad docka / adapter exempelvis: https://www.inet.se/produkt/1974188/owc-5-port-thunderbolt-3-minidocka
Då kan du ha 2 skärmar på ena kontakten och de 3 andra till lagring.
Tack mycket användbar information! Då ska jag försöka leta upp något sånt på nära håll så jag kan prova det och se så det fungerar. Är lite skeptisk till att beställa grejer på nätet som man kanske inte helt säkert vill behålla, vill undvika allt strul som det innebär att skicka tillbaka grejer
 
MacOS stöder inte dubbla skärmar via samma displayport kontakt utan man får då samma bild på bägge skärmarna, dock så fungerar fint på Windows. Så en adapter baserat på denna tekniken fungerar inte med Mac.

Du behöver en Thunderbolt baserad docka / adapter exempelvis: https://www.inet.se/produkt/1974188/owc-5-port-thunderbolt-3-minidocka
Då kan du ha 2 skärmar på ena kontakten och de 3 andra till lagring.

Jag kanske iallafall måste beställa från nätet då det verkar vara special det här.
Men de som jag får upp här, skulle nån av dessa funka tror du?

 
Jag kanske iallafall måste beställa från nätet då det verkar vara special det här.
Men de som jag får upp här, skulle nån av dessa funka tror du?


Tror inte det, det ska stå att det är en Thunderbolt 3 adapter alt ha samma blixt logga på kontakten som du har bak på din Mac (Det är symbolen att usb-c kontakten stödjer Thunderbolt)
 
Tror inte det, det ska stå att det är en Thunderbolt 3 adapter alt ha samma blixt logga på kontakten som du har bak på din Mac (Det är symbolen att usb-c kontakten stödjer Thunderbolt)

Yes, såg ju det sen att jag hade valt fel hane, och väljer man i stället TB så finns det inget från den butiken
 
Tror inte det, det ska stå att det är en Thunderbolt 3 adapter alt ha samma blixt logga på kontakten som du har bak på din Mac (Det är symbolen att usb-c kontakten stödjer Thunderbolt)

Men den här är vad jag ser inte TB-hane, men ser ut att vara avsedd för mac, och ser enligt en av bilderna ut att utöka skrivbordet genom två skärmar?



1675165856109.png
 
Men den här är vad jag ser inte TB-hane, men ser ut att vara avsedd för mac, och ser enligt en av bilderna ut att utöka skrivbordet genom två skärmar?



Visa bilaga 168407
Den verkar köra 2 skärmar via en programvara som heter Hyperdisplay, har inte använt någon sådan så vet inte hur bra det fungerar.
 
Den verkar köra 2 skärmar via en programvara som heter Hyperdisplay, har inte använt någon sådan så vet inte hur bra det fungerar.

Intressant!
Den såg ju smidig ut också.

 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.