Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur konfigurerar jag bäst min nya dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem min nya stationära bildbehandlingsdator och då uppstår en del frågetecken.

Hur ska jag bäst konfigurera datorn och dess diskar?

I datorn sitter nu endast en C-disk, en 80 GB SSD-disk. På den har jag hittills lagt Photoshop CS3, Lightroom 3.2 samt ett officepaket. Dessutom har jag sedan tidigare ett par SATA-diskar som ska sättas in i lådan. En på 1,5 TB där jag bara har tänkt ha bilder samt en på 320 GB där jag har tänkt lagra musik, filmer och dokument samt eventuellt också lägga en del program. Backupp löser jag med externa diskar, så det kan vi lämna därhän. Tänker jag rätt så långt?

Hur gör jag med scratch-disk för PS? (Hette det så?)

Var lägger jag lämpligen Lightrooms katalog? Jag har en mapp i min gamla dator som heter Lightroom och i den mappen finns en mapp som heter Lightroom 2 Catalog-2 Previews.lrdata (Den skapades när jag uppgraderade från LR2 till 3) Dessutom finns filen
Lightroom 2 Catalog-2.lrcat
som jag antar är själva databasen och jag antar vidare att det jag behöver flytta till den nya datorn är just mappen Lightroom 2 Catalog-2 Previews.lrdata och filen Lightroom 2 Catalog-2.lrcat Rätt?

Det var nog allt så länge...

lighrooms katalog lägger du lämpligtvis på SSD'n. Personligen kör jag även scratch på SSD.

Previews behöver du egentligen inte flytta alls, de genereras när de behövs, men det tar ju lite tid första gången.

Varför skulle man ha en särskild partition för det? (Alla som sa att man vann prestanda på att (exempelvis) ha en egen partition på systemdisken för växlingsfilen har fel. Däremot kunde man ju minska filsystemsfragmenteringen genom att låsa storleken på sin växlingsfil för att förhindra resizing.)

JAg har bara min SSD som en partition.

(Jag har också deaktiverat växlingsfilen i Windows, jag ser till att jag har tillräckligt med RAM istället).

Varför skulle man ha en särskild partition för det? (Alla som sa att man vann prestanda på att (exempelvis) ha en egen partition på systemdisken för växlingsfilen har fel. Däremot kunde man ju minska filsystemsfragmenteringen genom att låsa storleken på sin växlingsfil för att förhindra resizing.)

JAg har bara min SSD som en partition.

(Jag har också deaktiverat växlingsfilen i Windows, jag ser till att jag har tillräckligt med RAM istället).

Som du märker har jag lite dålig koll på hur det funkar, men som jag fattat det som sagts skulle man kunna vinna en del prestandamässigt på att ha en separat partition på en annan disk än den själva programmet ligger på och använda den partitionen som växlingsfil. Stämmer inte det? Om det stämmer borde jag alltså ha en sådan partition på en av lagringsdiskarna? Hur stor bör den i så fall vara? Eller är hela resonemanget en missuppfattning från min sida?

Vad innebär det att deaktivera växlingsfilen i Windows? Jag har 8 GB RAM. Är det tillräckligt?

Att ha växlingsfilen på räden annan FYSISK disk kan ge (minimala) preatandavinter om:
Diskarna har helt oberoende logikvägar, vilket bara stämmer för vissa IDE/ATA-HBA'er och för SCSI/SAS.
Annars kan datorn iallafall inte läsa från två enheter samtidigt. För SCSI gäller ju dessutom ät enheterna måste sitta på olika fysiska bussa , annars får man bara en mikroskopisk prestandavinst. För SATA gäller vidare att du måste ha stöd för CTQ Vilket förvisso alla moderna sataenheter bör ha. För ATA gällde alltid att fysiskt separerade kanaler krävdes för prestandavinst.

För mig personligen skulle 8GB vara lite trångt för att köra utan växlingsfil men för de flesta bör det räcka.
Tänk också på att kör man slut på minne utan växlingsfil så kraschar processer/systemet.

Senast ändrad:
Oavsett om du partitionerar upp systemdisken eller inte (jag ser inte heller poängen med att göra det) så är din SSD så mycket snabbare än de mekaniska diskarna att du bara förlorar på att lägga katalog-, scratch- och swapfiler någon annanstans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar