Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur komprimerar kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hejsan!!

Jag undrar om det är så att en digitalkamera inte kan komprimera en bild lika mycket som datorn kan. för i instruktionsboken står det att en bild med vissa inställningar skall ta 1,6 mb, och när jag använder exakt de inställningarna och för över bilderna till datorn så är de "bara" 900 kb stora. hur kommer detta sig?

jag misstänker att de är 1,6 mb stora när de befinner sig på minneskortet för i instruktionsboken står det att man då skall kunna lagra 9 bilder på ett 16 mb minneskort, precis vad jag kan.

men som sagt, hur kommer det sig att bilderna är 900 kb stora när jag för över dom till datorn?

har en minolta dimage xt.

Jpg-komprimeringen beror på bilden. Ju plottrigare bild, desto större filer.
Filen är givetvis exakt lika stor på minneskortet som i datorn, eftersom den består av ett visst antal bytes. Var skulle "mellanskillnaden" ta vägen ifall filen vore olika stor på minneskortet och i datorn? :)

Mvh Walle

ps: Ett tips är att inte starta samma tråd flera gånger i olika forum. Har för mig att det står nånstans i reglerna att man inte får göra så.

jo, jag vet att komprimeringen beror på hur bilden "är utformad". men hur kommer det sig att jag endast får plats med 9 bilder på ett 16 mb´s minneskort, eller 76 bilder på ett 128 mb? detta när bilderna endast tar 900 kb. detta e det jag tycker e konstigt.

ps: ledsen, har tagit bort det andra...

hobbe123456 skrev:
detta när bilderna endast tar 900 kb.
Men är alla just 900 kB stora? Verkar otroligt om du inte har samma motiv på alla bilder.

Håller annars med om att det vore konstigt om summan av filstorlekarna för bilder som fyllt t ex ett sextonmegskort inte är i närheten av sexton MB när bilderna tankats över till datorn.

Fler faktorer har betydelse.

Det är för det första riktigt att filstorleken är beroende av hur bilden egentligen är sammansatt. Jpeg komprimerar komplexa filer till större format än enkla.

För det andra tar även formateringen av kortet resp. hårddisken utrymme i anspråk.. d.v.s. själva filerna är inte den enda information som finns på kortet utan även information om hur de skall lagras och var.

För det tredje så har själva formateringsalternativen för resp. kort och hårddisk betydelse för hur mycket plats en fil tar att lagra. Själva filstorleken är alltså inte nödvändigtvis detsamma som det utrymme filen tar i anspråk på disken, och dessutom kan samma fill mycket väl behöva olika mycket plats på olika diskar.. det har att göra med hur stora delar (sektorer) disken är uppdelad i.

Troligen finns förklaringen i kombinationen av dessa orsaker.

Senast ändrad:
ANNONS