Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur komplettera för enklare studio-/reportagebilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Ska fotografera 3-4 personer i en enklare tv-studio (som jag inte besökt än). Det handlar i första hand om porträtt och halvkroppsbilder i nån slags reportagestil snarare än perfekt ljussatta modellbilder (även om jag eftersträvar så bra ljussättning som möjligt med ganska små medel).

Jag vill försöka hålla det enkelt men kan tänka mig att komplettera med lite utrustning upp till 5000 kr. Utrustningen får gärna vara lite "allround", om möjligt, och passa lite andra typer av fotograferingar (bröllop exempelvis...). För säkerhets skull förutsätter jag att ljuset är bristfälligt.

Vad skulle jag minst behöva komplettera utrustningen med för att underlätta den här typen av fotografering? Hur skulle du prioritera? Skulle du lägga det på ljussättning, eller objektiv?

Man skulle också kunna ställa frågan: Vad är din favoritdetalj för liknande situtioner, den som gör störst skillnad (och då menar jag inte kamerahuset och andra självklara detaljer)?

Jag har:
EOS 40D
Objektiv:
EF-S 10-22
EF 50 f/1.8
EF 28-135 IS
Sigma EX 100-300/4.0
Blixtar:
580EX och 550EX

Kikar/funderar på nåt i stil med:
EF 85 f/1.8,
Tamron 28-75/2.8, eller
Paraply och/eller reflexskärm?

Mycket tacksam för tips om inköp och hur jag bäst utnyttjar utrustningen, framförallt de två blixtarna...

Det är lite trixigt att hålla i en kamera, två blixtar och en skärm om Du ska vara ensam, men det går. Jag skulle komplettera med en reflexskärm, så att jag kan ljussätta lite friare. Kamera OK tillsamans med 50/1,8. Ingen anledning att sätta på en 85'a på en 40D - den är redan ( ekv. ) 80 mm.

Det är lite trixigt att hålla i en kamera, två blixtar och en skärm om Du ska vara ensam, men det går. Jag skulle komplettera med en reflexskärm, så att jag kan ljussätta lite friare. Kamera OK tillsamans med 50/1,8. Ingen anledning att sätta på en 85'a på en 40D - den är redan ( ekv. ) 80 mm.

Tack för tips! Kommer troligen ha någon med mig...

Om du inte redan har stativ/paraply/sb till blixtarna skulle detta vara mitt första inköp.

http://www.kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-softbox-721.html

Ena blixten med softbow 60x60 och den andra med paraply kanske?

Och som sagt, 85 känns onödigt när du redan har 50.

Som sagt tack för tipsen! Kollade lite på paraplyer. Finns ju några att välja på, vilket skulle ni föreslå på Kaffebrus!

Inte helt säker på setup...finns väl en del skrivet att plöja igenom här i forumen kan man gissa :)!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar