Annons

Hur kompensera vid multibla blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har en rätt så advancerad blixt.

Går bla att ställa in den manuellt så den smäller av ett visst antal blixtar med en visst intervall.

Inställningarna görs i "hz", och i antal.

1hz = 1sek.

Dvs ställer jag in den på 2hz & 10st, så resulterar det i 2blixtar i sekunder under 5sek.

Ställer man kameran på stativ och har lång slutartid resulterar detta i att man kan få rätt efektfulla bilder då man fryser objeketet som rör sig varenda gång blixten smäller av.
En typ av dubbelexponering , fast man kan göra det hur många ggr som helst.

Problemet är hur man ställer in kompenseringen för detta.
10st blixtar under 5sek, resulterar i en VÄLDIGT ljus bild.
På blixten finns det justering ner till 1/256 styrka.

För att få detta att inte bli överexponerat behöver man alltså kompensera ner blixtens styrka, så det sammanlagda ljusutsläppet från blixten under alla blixtarna, ger en korrekt exponerad bild.

Har hittills bara laborerat genom "trial and error".
Men på ngt sätt borde man kunna räkna ut hur man ska kompsnsera detta i relation till hur många blixtar man ska avfyra.

När jag sitter o tänker lite, så resonerar jag som följande:
10st blixtar i följd, blir 10ggr så många som en korekt exponerad bild, dvs styrkan borde vara 1/10.
Men ställer jag in blixten på 1/16, så blir det duktigt överexponerat.
varpå den tankegången inte verkar funka.

Finns det ngt sätt o räkna på detta, eller är det bara prova o hoppas?

Självklart är allt manuellt på så sätt med avstånd o bländare. Så avståndet etc måste vara "fast" för att en formel för att räkna fram det skall fungera.


Ngn som känner sig manad för lite matte? =)

/Tobbe
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.