Annons

Hur kommunicerar min kamera med mina blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Malvefors

Avslutat medlemskap
Jag fotograferade en god väns bil igår och hade i förväg planerat hur jag skulle ställa upp ljuset. Men blir inte klok på hur detta fungerar för blixtarna slog lite när de själva ville.

Jag hade ställt den inbyggda blixten på min D90 i kommandoläge och den var avstängd i menyn alltså [--]. De två grupperna stod båda på [TTL] även om jag endast använder en grupp. Båda mina SB800 i Remote läge, med rätt kanal och grupp inställt, och ändå blixtrade det inte som det skulle.

Jag stod högst uppe på ett P-Hus, inget tak med andra ord. Blixtarna monterade på stativ från början, ibland slog blixten när den stod till vänster om mig. Flyttade jag blixten så den stod snett framför mig slog den inte. Om jag riktade kameran rakt mot blixtarna så fungerade det för det mesta. Till slut provade jag utan stativ, blixtarna stod på sina fötter rätt ned på marken. Då slog båda blixtarna?!? Men nu fick jag ju ljuset på golvet och inte på bilen.

Jag hade fått för mig att dessa blixtar kommunicerade med radiolänk så man skulle kunna placera dem lite varstans, men en god vän och duktig fotograf menar att så inte är läget utan att detta sker med ljus och hans teori är att i och med att jag stod utomhus så kunde blixtarna inte kommunicera ordentligt. Vilket ju låter rätt troligt med tanke på att de fungerade nära det grå betonggolvet då det fanns en möjlighet för ljus att studsa där. Jag provade då att rikta framsidan på en blixt rakt ned i golvet och sedan vinkla upp blixhuvudet mot bilen, i förhoppning att det skulle hjälpa, men icke. Tyvärr rann tiden ut för oss då P-Huset stängde för kvällen annars hade jag velat prova en våning ner där det även fanns tak för ljuset att studsa i.

Så eftersom jag nu köpte dessa blixtar just till att ha vid sådana här tillfällen så känns det väldigt surt när det inte fungerar, vad kan jag göra för att det skall fungera bättre?

Tyvärr har jag ingen blixtstyrningskontakt på kamerhuset annars hade man kanske kunnat köpa kablar.
 
Blixtarna triggas som sagt via ljus. Kamerans blixt skickar ut en stroboskop-signal för att avgöra exponering osv.

Sensorn på SB-800 sitter på sidan, framför batteriluckan. Försök placera blixten så sensorn är något sånär riktad mot kameran.

Enda sättet att vara säker på att blixtarna avfyras varje gång är via radio (Elinchrome skyport eller PocketWizard) eller kabel.
 
Aha det är det lilla ögat som är sensorn, attan att man inte visste det igår. Det hade kanske hjälpt att rotera blixhuvudet 180° då hade jag fått sensorn mot kameran och inte från när jag ställde blixten där jag verkligen ville ha den.

Får bli en ny fotosession med samma bil ganska snart känns det som.
 
Tänk också på att ljusförhållandet i sig kan påverka funktionen även om du riktat blixten rätt.

Starkt solsken och reflexer kan alltså påverka funktionen negativt.
 
Blixtarna styrs av infrarött ljus. Sensorn är det lilla "ögat på sidan och som några redan sagt så måste det vara ögonkontakt mellan dessa och din commander blixt.
I starkt solsken kan det vara trixigt att få det att fungera om avståndet är långt +10 meter. Har du en SU-800 styrenhet klarar du längre avstånd.
Om du bara behöver trigga igång dina blixtar och inte styra dom från kameran kan du sätta dina SB-800 i SU-läge och använda huvudblixten för att lösa ut dem som vanliga slavblixtar.
Tänk oxå på att om du har svagt batteri i dina slavar så kan dom vara svår väckta när dom gått ner i standby läge.
Om du är intresserad av att lära mer så kola på http://www.strobist.com.
//Leif
 
Har du en SU-800 styrenhet klarar du längre avstånd.

//Leif

Finns det fler fördelar med att använda en sådan än längre räckvidd? Jag har ju möjlighet att köra den inbyggda blixten enbart i kommandoläge så att den inte slår när bilden tas så den funktionen är ju inte viktig för mig.

Problemet med att sensorn på blixtarna sitter på sidan och man måste tänka på att vrida denna mot kameran försvinner ju inte heller vad jag förstår.
 
I teorin ska inte den inbyggda blixten synas när du gör som du beskriver, använder den enbart i kommandoläge. Dessvärre hinner den tydligen inte släckas riktigt vilket gör att den ändå syns litegrann i bilden. det är särskilt känsligt när man fotograferar blanka saker så att refletionen från den inbyggda syns trots att den bara lyser svagt. Det blir värre ju större bländaröppning man har och ju närmare motivet kameran är. SU-800 är ändå mycket svår att betrakta som prisvärd.
 
det finns ju annars cactus-sändare/mottagare.

har själv ett sådant kit, och det funkar ypperligt. 550:- för sändare + mottagare är bra mycket billigare än en Su-800, MEN så år du ju inte CLS-funktionen.

kan ibland vara lite småkinkigt utomhus att få dom att fungera, eller min sb600 då, så försök håll så god vinkel som möjligt till ögat på blixten.
 
SU-800 är dyr men fungerar alldeles utmärk inom 10 - 15 meter. Den stora fördelen är att du kan styra dina blixtar från kameran och inte behöver springa runt ändra inställningar på alla bixtar.
Har den själv och tycker att jag har stor glädje av den. Använder elichrome när jag behöver lösa ut blixtar genom väggar och fönster.
//Leif
 
Låter som jag får testa lite mer innan jag bestämmer mig, nu vet jag ju vilken sida av blixten som är noga att vända mot kameran och får jag problem med räckvidd eller att den inbyggda blixten syns så får det bli en SU-800. Efter att ha läst på erros länk så känns det ju lite dumt att plocka bort möjligheten med TTL mätning med Cactus sändaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.