Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer det sig att alla bilder blir suddiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en canon A630, dock inlämnad på lagning men hoppas återfå den om en vacka.
Det jag märkte innan den gick sönder, var att nästan alla foton jag tog blev suddiga.

Visst skakar man men att det skall påverka så mycket att man inte kan använda kameran vet jag inte om jag tycker om. Vill ju inte heller dra med ett stativ vid varje tillfälle.

Är det någon som har ett tips elelr som känner igen problemet?

Jag har testat allt känns det som, hålla armarna mot kroppen, hålla andan, luta kameran mot något stabilt elelr armarna.
Men det fungerade inte.

Det är ju tråkigt om man inte kan ta kort för att den är överkänslig.

(Det som den är inne på lagning för har inte med detta att göra.)

En annan undran jag har är varför man har möjlighet att ta bort ringen frampå kameran?
Är det meningen att man skall kunna köpa objektiv till den?

varför det blir suddigt kan jag inte svara på utan att du förklarar lite mer hur du har inställningen. Det finns 2 oliak typer av suddighet.

1 Motivet är inte i fokus.

Om kameran hittar fokus och du håller knappen halvägs nedtrykt och sedan ändra kamerans position så blir bilden suddig eftersom då är inställningarna "låsa" på det du fokuserade på innan. En annan sak kan också vara att du efter att ha tagit bilden flyttar kameran för fort. Du måste ha kameran ganska stilla fram till det att du får upp bilden på skärmen, då kan du vara säker på att bilden är tagen. Kompaktkameror har nämligen fördröjning mellan knapptryckning till att bilden verkligen tas. Att lita på det där fusk ljudet skulle inte jag göra.

2. Rörelseoskärpa.

Om du använder längre slutartider så är det synnerligen viktigt att ha kameran absolut stilla annars blir det rörelseoskärpa. hur stilla du måste ha kameran beror helt på vilka slutartider du använder. Ju längre tider desto mer stilla måste kameran vara.

Om det är fullt dagsljus så borde tiderna vara så snabba att det inte spelar någon roll, men ibland är det mörkare än man tror. Kolla också så du verkligen kör hel automatiskt på kameran, då ska den alltid köra lämpligaste tiderna. jag vet inte hur din kamera kan ställas in, men kör auto innan du kan inställningarna och vet hur saker och ting fungerar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar