perstromgren
Aktiv medlem
Jag tänkte skriva ett inlägg om hur trevligt det är att använda optik med fast brännvidd för omväxlings skull. Man får tänka till ordentligt, och i mitt fall, med en 50:a på en APS-C-kamera, blir det rätt trevligt med den tighta beskärningen i gatuscener och andra motiv. Med en 50/1.8 på kameran kan man ju dessutom få härligt kort skärpedjup, så jag körde bländarförval och bl 2.8. Snyggt! Men...
När jag kommer hem upptäcker jag att jag missat skärpan alldeles för ofta, och inte sett överexponeringen som ibland blivit resultatet av den stora bländaren ihop med soljus. Jag har de klassiska skärpefelen: två personer med vinflaska emellan där flaskan har mycket snygg skärpa. Eller ett porträtt där personen ifråga har en mycket snygg skjorta, helt i fokus, med ett suddigt ansikte ovanför. Ja, ni förstår.
Frågan jag ofta ställer mig är: hur ska jag bära mig åt för att komma ihåg allt när jag fotograferar? Ofta(st) låter jag kameran ta hand om allt utom brännvidd och utsnitt, men ibland vill jag ju bestämma mer, och då går det åt pipan.
Har ni en mental checklista att erbjuda? Jag är ju ingen nybörjare precis, men har egentligen alltid haft detta problem. Vad göra? Hur gör ni?
Per.
När jag kommer hem upptäcker jag att jag missat skärpan alldeles för ofta, och inte sett överexponeringen som ibland blivit resultatet av den stora bländaren ihop med soljus. Jag har de klassiska skärpefelen: två personer med vinflaska emellan där flaskan har mycket snygg skärpa. Eller ett porträtt där personen ifråga har en mycket snygg skjorta, helt i fokus, med ett suddigt ansikte ovanför. Ja, ni förstår.
Frågan jag ofta ställer mig är: hur ska jag bära mig åt för att komma ihåg allt när jag fotograferar? Ofta(st) låter jag kameran ta hand om allt utom brännvidd och utsnitt, men ibland vill jag ju bestämma mer, och då går det åt pipan.
Har ni en mental checklista att erbjuda? Jag är ju ingen nybörjare precis, men har egentligen alltid haft detta problem. Vad göra? Hur gör ni?
Per.