Annons

Hur komma ihåg alla detaljer?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tänkte skriva ett inlägg om hur trevligt det är att använda optik med fast brännvidd för omväxlings skull. Man får tänka till ordentligt, och i mitt fall, med en 50:a på en APS-C-kamera, blir det rätt trevligt med den tighta beskärningen i gatuscener och andra motiv. Med en 50/1.8 på kameran kan man ju dessutom få härligt kort skärpedjup, så jag körde bländarförval och bl 2.8. Snyggt! Men...

När jag kommer hem upptäcker jag att jag missat skärpan alldeles för ofta, och inte sett överexponeringen som ibland blivit resultatet av den stora bländaren ihop med soljus. Jag har de klassiska skärpefelen: två personer med vinflaska emellan där flaskan har mycket snygg skärpa. Eller ett porträtt där personen ifråga har en mycket snygg skjorta, helt i fokus, med ett suddigt ansikte ovanför. Ja, ni förstår.

Frågan jag ofta ställer mig är: hur ska jag bära mig åt för att komma ihåg allt när jag fotograferar? Ofta(st) låter jag kameran ta hand om allt utom brännvidd och utsnitt, men ibland vill jag ju bestämma mer, och då går det åt pipan.

Har ni en mental checklista att erbjuda? Jag är ju ingen nybörjare precis, men har egentligen alltid haft detta problem. Vad göra? Hur gör ni?

Per.
 
Jag har haft samma problem men botemedlet till det problemet är faktiskt öva,öva och öva!!

Nu förtiden så sitter skärpan där jag vill ha den,men som sagt det tar ett tag att lära sig behärska ett fast 50mm.

Jag köpte Canons 1.4 50mm till min 40D och jag kan räkna på fingrana hur ofta det har varit av från kameran.

Det är extremt kul att fota med 50mm

Lycka till och öva på!!


/Danne
 
LEXrasta skrev:
Jag har haft samma problem men botemedlet till det problemet är faktiskt öva,öva och öva!!

Men här, som i många fall, gäller det ju att öva in rätt metod, annars är det ju inte mycket vits. Hur gjorde du då, använde en checklista på papper?

Per.
 
Övning är nog det viktigaste.

Jag köpte ett 135/2.0 för en tid sedan. Det är först nu som jag börjar behärska det, väldigt lätt att missa när skärpedjupet är så extremt kort och eftersom jag är bortskämd med IS på mina andra gluggar är det lätt att missa att hålla koll på tiderna också.

Jag märker att ibland när jag skall fota blir det lite stressigt och jag missar då de mest grundläggande inställningarna. Jag tror det är som med all annan "sport" ju mer och tätare man övar destor bättre blir resultatet.

En problem med foto är ju att det ibland är lätt att bli lite bekväm eftersom man inte har någon motståndare, klocka, ribba att jämföra sig med. Då blir det lätt att man bara knäpper av utan eftertanke. Då kan besvikelsen bli stor när man sätter sig framför datorn och kollar dagens skörd.

Jag tror det är bra att försöka skaffa sig en rutin när man greppar kameran. Det jag alltid gör när jag hänger på mig kameran inför en fototur är:

1) Kolla att det finns batteri.

2) Kolla att minneskortet är tomt.

3) Sätt kameran i "grundposition". För mig brukar det vara ISO 400, Av 5,6, Evaluerande ljusmätning, One Shot AF, 3 b/s, centrala fokuspunkten.

Då vet jag i all fall var jag börjar och har något att utgå ifrån när jag väl kommer till själva fototillfället.

Det jag på senaste tiden jobbat mer och mer med att försöka behärska är att använda joytsticken till att sätta fokuspunkten rätt så jag slipper komponera om. Manuell fokus tycker jag fortfarande är lite väl knepigt att få till.

Mvh
Anders
 
Fler exponeringar på samma motiv med lite olika inställningar kanske kan vara en idé?
 
Jag har en "mental checklista", altså inget på papper, men jag jobbar nästan alltid efter samma ordning:

1: Perspektiv - Väljer plats och höjd att fota från.
2: Utsnitt - Väljer brännvidd.
3: Skärpedjup - Väljer bländare
4: Exponering - justerar slutartid, och eventuellt ISO för att få en lämplig exponering.
 
Walle skrev:
Jag har en "mental checklista", altså inget på papper, men jag jobbar nästan alltid efter samma ordning:

1: Perspektiv - Väljer plats och höjd att fota från.
2: Utsnitt - Väljer brännvidd.
3: Skärpedjup - Väljer bländare
4: Exponering - justerar slutartid, och eventuellt ISO för att få en lämplig exponering.

Och fokus?

Per.
 
perstromgren skrev:
Och fokus?

Per.

Oj, haha. Glömde det allra viktigaste. Skyller på kraftig trötthet :D

Den korrekta listan ska vara:

1: Perspektiv - Väljer plats och höjd att fota från.
2: Utsnitt - Väljer brännvidd.
3: Fokus - Vart ska fokusen ligga?
4: Skärpedjup - Väljer bländare
5: Exponering - justerar slutartid, och eventuellt ISO för att få en lämplig exponering.
 
Jag skulle skippa AF på optiken, köra med MF, ställa skärpan på precis det jag tittar på i sökaren, inte låta kameran ställa in skärpan, kameran är korkad ställer skärpan på något som just befinner sig framför.

Då behövs ingen checklista!
 
larsborg skrev:
Jag skulle skippa AF på optiken, köra med MF, ställa skärpan på precis det jag tittar på i sökaren, inte låta kameran ställa in skärpan, kameran är korkad ställer skärpan på något som just befinner sig framför.

Jag ser tyvärr litet för dåligt i samband med den sökare jag använder för att detta ska ge ett fullgott resultat.

Med den Pentax ME (med helt manuellt fokus) jag använde under många år hade jag ännu mera problem,

Per.
 
larsborg skrev:
Jag skulle skippa AF på optiken, köra med MF, ställa skärpan på precis det jag tittar på i sökaren, inte låta kameran ställa in skärpan, kameran är korkad ställer skärpan på något som just befinner sig framför.

Då behövs ingen checklista!

??

Om du använder en fokuspunkt så fokuserar väl kameran precis där du sätter den? Inte på något som befinner sig "framför".

Manuell fokus kan säkert vara till nytta i vissa speciella situationer typ makro, djur bakom galler etc men att det skulle vara en generell lösning på fråga "hur komma ihåg alla detaljer?" kan inte stämma! Tvärtom så innebär väl manuell fokus ytterligare en parameter som kan gå fel. Jag ser det mer som en avancerad teknik för den som har bra koll än ett hjälpmedel för den som behöver hjälp att få ordning på "alla detaljer".

Mvh
Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.