Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur komma förbi "polisviruset" ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, fick detta skit i datorn i går.
Försöker komma åt mitt antivirus på alla sätt men det går inte att starta felsäkert läge.Datorn startar bara om till original-läge och där är det totalstopp.
Försöker laborera med "felsäkert läge med kommandotolk" men har goofat så nu kommer jag inte ens till fönstret där jag kan skriva komandon.
Datorn laddar filer och startar upp direkt.
Har läst att man kan skriva "Explorer.EXE och därmed kunna starta antiviruset?
Vad tusan skall jag hitta på? Kommer inte vidare.
Tacksam för alla råd.
(inget PS i kväll :-( )

// Mats W

Jag hittade detta:

Om inga felsäkra lägen kunde köras

1. Vissa versioner av Den Svenska Polisen IT-Sakerhet Virus inaktiverar alla felsäkra lägen, men lämnar ett litet mellanrum som du kan använda för att köra anti-sabotageprogram:
  2. Starta om normalt
  3. Start->Kör
  4. Ange: http://2-viruses.com/downloads/spyhunter-i.exe . Om sabotageprogram laddas tryck bara en gång på ALT + TAB och försätt att ange raden. Tryck Enter.
  5. Tryck ALT + TAB och redan R några gånger. Den Svenska Polisen IT-Sakerhet Virus processen borde vara besegrad nu.

Mer på sidan http://www.malwarerid.se/malwares/den-svenska-polisen-it-sakerhet-virus/

Tack men jag kommer inte till någon sida där jag kan skriva något.
Kommer inte till "start".
Vid "normal" start kommer jag bara till virusets sida. Den är helt blockerad.
Vid start i felsäkert läge kopplar den ned direkt och loggar ut.
Komandotolken laddar inte heller men det beror nog på att jag tryckt på fel knapp någonstans??

Med vänlig hälsning

Mats W

Om du på en annan dator skapar en Live-DVD med en Linux-distro, så kan du använda den för att starta datorn och ta bort viruset. Förutsättningen är att du kan starta från DVD.

Starta då från din Linux-DVD och montera hårddisken när systemet kommer upp.

Använd sedan de relevanta stegen i alternativ metod 1 eller 2 på sidan:
https://tekkblogg.wordpress.com/2012/10/19/drabbad-av-det-okanda-polis-viruset-losning-finns-har/

Alltså Alternativ 1 punkt 3 eller Alternativ 2 punkt 2.

Även Linux lär väl gå att klämma in så att det går att starta från USB om man inte har någon CD/DVD.

Om de inte varit hundraprocentiga så kan Win+R ersätta att välja kör i startmenyn, förresten.

Du kan även få en kommandoprompt från Windows installationsskiva (eller dito intryckt på ett USB-minne), men vad du kan åstadkomma beror ju lite på. Det går nog även att initiera en systemåterställning från skivan har jag för mig, men om det går eller hjälper beror ju på hur mycket skräpet du fått in slår sönder och hur din burk är konfigurerad.

Man kan använda programmet Unetbootin för att ladda hem och installera den Linux dist man vill ha på ett USB minne. Jätte enkelt! http://unetbootin.sourceforge.net/

Med det programmet skall man kunna ladda ner, och från USB minnet köra: "Kaspersky Rescue Disk, which remove malware from Windows installs."

Hej på er kompisar, tack för era svar.
Har förstått att det är nästan hopplöst att radera det totalt så jag blåser burken i morgon.
Det är ändå dags att rensa i "klägget" på diskarna.
Surt bara med alla ominstallationer.

// Mats W

Jag gjorde något så enkelt som en systemåterställning när jag hade testat allt, funkade klockrent...
Nu är detta något år sedan så de har kanske förfinat viruset sedan dess.

/Leo

Innan du formaterar kan du göra ett försök att reparera startfilerna med hjälp av en installations-DVD/-USB.
På den här sidan finns en bra beskrivning om hur du ska göra:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/resolving-stop-blue-screen-errors-in-windows-7
Nu är det ingen blåskärm du fått, men viruset har ändrat startfilerna så att du inte kommer åt kommandotolk eller felsäkert läge och det är ju ett likartat problem.
När du väl reparerat startfilerna och kommit till felsäkert läge kan du förslagsvis köra Nortons borttagningsverktyg NPE och/eller MacAfees Stinger. De är gratis - ta hem dem genom att starta felsäkert läge så att uppkoppling mot Internet fungerar. Stinger kan du ta hem med en annan dator men NPE vill gärna uppdateras innan det startar virusrensningen.
Det finns förstås andra verktyg också men de två nämnda brukar fungera.

Hej på er, fick detta skit i datorn i går.
Försöker komma åt mitt antivirus på alla sätt men det går inte att starta felsäkert läge.Datorn startar bara om till original-läge och där är det totalstopp.
Försöker laborera med "felsäkert läge med kommandotolk" men har goofat så nu kommer jag inte ens till fönstret där jag kan skriva komandon.
Datorn laddar filer och startar upp direkt.
Har läst att man kan skriva "Explorer.EXE och därmed kunna starta antiviruset?
Vad tusan skall jag hitta på? Kommer inte vidare.
Tacksam för alla råd.
(inget PS i kväll :-( )

// Mats W

Hej,

vet du hur du fick viruset?

Mvh
Thomas

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto