Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kolla upp om det är stöldgods?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej,

Det finns en person på blocket som säljer en A7iv + Tamron 35-150 för "bara" 29 000 kr; objektivet för 12 000 kr. Så vore en bra deal. Nästan för bra.

Blir alltid lite sus när folk skriver att de endast godkänner swish betalning. Så frågade nu om de har ngt kvitto på kameran och objektivet.

Svaret var NEJ. Känns extremt konstigt att inte spara kvitto på så dyra grejer, speciellt när Tamron ger 6 års garanti.

EDIT: Ni svarade personen att han bytte till sig tamron objektivet mot sitt 70-200 GM.

Så hur kollar jag upp det? Går det?

Vid vissa köp har jag ringt polisen under dagtid och förklarat vad det gäller och de har slagit på modell och serienummer i systemen.
De hade inte anmälts förlorade eller stulna.

Det betyder ju inte att annonsen i övrigt är ärlig på något sätt.

Hej,

Det finns en person på blocket som säljer en A7iv + Tamron 35-150 för "bara" 29 000 kr; objektivet för 12 000 kr. Så vore en bra deal. Nästan för bra.
[...]
En ny A7iv kostar 26 tkr i Sverige, ett nytt Tamron 17 tkr, totalt 43 tkr. 29 tusen är 14 tusen mindre, eller ett tapp på en tredjedel, än nypris.
Frågan är väl då ungefär så här: Hur borde priset vara för att det ska kännas bättre?

Jag brukar räkna med att en fjärdedel minst, oftast en tredjedel, går förlorat när man säljer relativt nya grejer.

En ny A7iv kostar 26 tkr i Sverige, ett nytt Tamron 17 tkr, totalt 43 tkr. 29 tusen är 14 tusen mindre, eller ett tapp på en tredjedel, än nypris.
Frågan är väl då ungefär så här: Hur borde priset vara för att det ska kännas bättre?

Jag brukar räkna med att en fjärdedel minst, oftast en tredjedel, går förlorat när man säljer relativt nya grejer.
Det handlar inte så mycket om priset allena, utan mer avsaknad av kvittot. Och när priset är (för) bra, utan kvitto, så blir det lite känsla av potentiell stöld.

Jämför med en annan jag diskuterade med för nån månad sen som sålde utrustning väldigt billigt; underpris t.o.m. Personen sa att hen behövde pengarna snabbt. Kvitto fanns tillgängligt, så det uteslöt då stöldgods.

Så som Tamron-försäljaren nu skriver så börjar jag nog lita mer och mer på hen. Ogillar dock verkligen att köpa utan kvitto. 😅

En nackdel med "vanlig" kontoöverföring i bank är att mottagaren oftast inte har pengarna förrän efter någon dag. Under tiden kan avsändaren avbryta överföringen.
Jag har själv fått kvitto från en privat säljare som glatt skrev under att en bil var betald, trots att jag hade alla möjligheter att ta bilen och sedan stoppa betalningen...
Swish är väl säkrare just i det avseendet?

En nackdel med "vanlig" kontoöverföring i bank är att mottagaren oftast inte har pengarna förrän efter någon dag. Under tiden kan avsändaren avbryta överföringen.
Jag har själv fått kvitto från en privat säljare som glatt skrev under att en bil var betald, trots att jag hade alla möjligheter att ta bilen och sedan stoppa betalningen...
Swish är väl säkrare just i det avseendet?
Hur avbryter du en överföring som du signerat och godkänt? (får man fråga vilken bank som gör det möjligt)

Det kan man väl göra på alla utgifter så länge det itne dragits? Är väl bara gå in och t aavbryt eller rigna banken och säga att man vill stoppa den på grund av att det blivit något fel.. S

Men håller med jag använder bara swish vid affärer.

Det handlar inte så mycket om priset allena, utan mer avsaknad av kvittot. Och när priset är (för) bra, utan kvitto, så blir det lite känsla av potentiell stöld.

Jämför med en annan jag diskuterade med för nån månad sen som sålde utrustning väldigt billigt; underpris t.o.m. Personen sa att hen behövde pengarna snabbt. Kvitto fanns tillgängligt, så det uteslöt då stöldgods.

Så som Tamron-försäljaren nu skriver så börjar jag nog lita mer och mer på hen. Ogillar dock verkligen att köpa utan kvitto. 😅
Säljer man saker man redan köpt/bytt av annan person så är det inte så säkert att kvitto finns.

Det kan man väl göra på alla utgifter så länge det itne dragits? Är väl bara gå in och t aavbryt eller rigna banken och säga att man vill stoppa den på grund av att det blivit något fel.. S

Men håller med jag använder bara swish vid affärer.
Ja, om du lagt en betalning att utföras i framtiden, det är ju vanligt med pg/bg som har en förfallodag, men inte en direkt överföring.
Banken får inte stoppa en överföring som du signerat.
Läs t ex här: https://www.swedbank.se/privat/live...gar-till-fel-konto-av-misstag-gor-sa-har.html

Ja, en del överföringar går direkt. Min bank flyttar pengarna direkt mellan två privatkonton, om bägge personer har kontot just i den banken.

Om det gäller överföring till en annan bank kan jag stoppa en icke genomförd överföring. Det gäller även om den är signerad, har jag för mig.

Antingen känner man sig trygg med att riskera 29 000. Då swishar man och ber en bön att det inte dyker upp 2-3 tegelstenar. Eller så får man säljaren att skicka med blocket paket. Det täcker inte värdet på kameran men du har viss trygghet som köpare

En begagnad A7IV i nyskick går för ca 21 000 hos MPb.com med försäkrad frakt och 6 månaders garanti.

...Eller så får man säljaren att skicka med blocket paket. Det täcker inte värdet på kameran men du har viss trygghet som köpare

Jag kan inte se hur Blocketpaketet kan ge trygghet för köparen.
  • Förklara vad jag missförstått i nedanstående.

Jag som köpare betalar till Blocket som håller inne pengarna.
    Säljaren skickar paket till mig.
  • Jag öppnar paketet, finner en tegelsten, och godkänner inte varan.
  • Säljaren hävdar att jag ljuger och att det låg en kamera i paketet

Vi har alltså en tvist. Säljaren har kvar sin kamera, jag har en tegelsten och Blocket har pengarna.

Som sagt....

Jag kan inte se hur Blocketpaketet kan ge trygghet för köparen.
  • Förklara vad jag missförstått i nedanstående.

Jag som köpare betalar till Blocket som håller inne pengarna.
    Säljaren skickar paket till mig.
  • Jag öppnar paketet, finner en tegelsten, och godkänner inte varan.
  • Säljaren hävdar att jag ljuger och att det låg en kamera i paketet

Vi har alltså en tvist. Säljaren har kvar sin kamera, jag har en tegelsten och Blocket har pengarna.

Som sagt....
Så kan det såklart gå, men skulle det strula när Schenker fraktar varan, så kan man om man letar djupt på blocket.se läsa följande:

"Schenker ersätter varuvärde till ett maxbelopp på 5 000 kr + fraktkostnaden, oberoende av försändelsens vikt. Varuvärdet skall motsvara ett skäligt marknadsvärde. "

Det är ganska kostsamt att använda denna tjänst för lite dyrare varor, speciellt när då inte paketen ens är försäkrade i närheten av dess värde och jag tycker att blocket är väldigt fula med att försöka få oss att tro att detta ska vara ett tryggt och säkert alternativ som de erbjuder.

På Postnord kan man i alla fall numera betala extra för att i alla fall få paketen försäkrade upp till 25000:-. Tidigare så var alla deras alternativ över 3 kilo försäkrade upp till 50000:-, utan att man behövde betala extra.

För övrigt så är det idag sista dagen som Sony har 4400:- Cashback på just Sony A7 IV och Götaplatsen Foto har dessutom 1000:- i extra rabatt, så man kommer undan med 20590:- för en helt ny.

[...]
För övrigt så är det idag sista dagen som Sony har 4400:- Cashback på just Sony A7 IV och Götaplatsen Foto har dessutom 1000:- i extra rabatt, så man kommer undan med 20590:- för en helt ny.
Jag tror rabatten redan är dragen på det priset så totalt sådär 21500 kr. Rätt billigt det också.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto