Annons

Hur knäcker man Nikkor-koden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Iom mitt pågående systembyte till FF (D810) så har jag nu ett (sakta stigande) antal Nikkor-objektiv stående framför mig på bordet - och tekniskt nyfiken som man är så inser jag att det tydligen finns ett antal "kodade" signaler som objektiven visar upp för omgivningen...

Visst, de vanliga uppgifterna som brännvidd, största bländare, filtergäng etc finns där och är lättbegripliga - men resten, vad säger de? Jag har lyckats läsa in mig på sånt som drivning av autofokusen -S (silent wave motor) resp. -P (pulse motor) m.m. Och så bländardrivningen; elektromekanisk i G resp. elektromagnetisk i E.

Men VR (vibration reduction technology) verkar lite ologiskt, på vissa optiker är det identifierat med texten VR i rött och på vissa med VR i guld. Är detta en generationsfråga, eller?

Och vissa av optikerna har ett guldfärgat streck runt främre delen av objektiv-röret, andra inte. Generationsfråga, kvalitetsnivåindikering
- eller bara en (helt ointressant) utseendedesign?

Och den där 10-an i en ring av två pilar, bredvid informationstexten på undersidan, vad indikerar den?

Det finns säkert fler subtila signaler / koder där - vilka har jag missat?
/Odd

PS
Lilla söta 60-millimeters microkaffemuggen påstås ha
silent wave-motor och elektromekanisk bländare - fan trot... ;-)

Senast ändrad:
Det är de fyra sista frågeställningarna före signaturen som det gäller.

(I mitt lite ironiska PS var det snarare muggversionen av den där optiken jag avsåg:

Bilagor

• VJY00010_Tumbler_small_open.jpg
    VJY00010_Tumbler_small_open.jpg
    48.5 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:
Hej Odd och tack!

Jag hittade ett par sidor till där det står lite till om vad den symbolen innebär.

https://www.labelident.eu/china-rohs-labels-white-orange-epup-10.html

https://en.wikipedia.org/wiki/China_RoHS

Hehe. Jag tror det var Ken Rockwell som påstod att det betydde att livslängden var 10 år (sedan dags för återvinning). Man får ju hoppas att objektiven håller längre än så. :)

Sedan brukar ju ibland kinesiska märkningar inte vara mer än en märkning.
CE tolkas som China Export och Copyright = "rätt att kopiera" osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar