Annons

Hur klipper jag ut ett objekt från ett motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norskan

Medlem
Kan någon berätta för mig hur jag klipper ut ett objekt i photoshop utan att måtte behöva dra streck manuellt kring hela objektet? Jag undrar också hur jag använder kloningsverktyget? Om jag har en bild var jag vill ta bort något som stör och jag vill att det skall ersättas av samma färg som resten av bakgrunden, hur gör jag?

Mvh Maggis:)
 
För att använda klonverktyget så trycker du först ner altknappen sen klickar du med musen. Då bestämmer du vart du ska ta färg ifrån. Sen är det bara att måla.
Angående markeringsverktyget så trycker du på knappen med ett kantigt lasso tills det kommer upp två andra lassoverktyg välj då den med en magnet vid sidan. Klicka och dra runt objektet som du vill ha markerat, inte så jättexakt så du kan få "finputsa" manuelt sen.
 
"klippa ut" jag antar du menar markera ett objekt för att kunna tex flytta det.

*Klicka på trollstaven
*klicka där du vill markera, håll ner shift tangenten för att fortsätta markera mera
* klicka på "tolerans" är uppe i listen för att öka/minska nogranheten på utklippet

när du är klar bara välj Meny/kopiera/klipput

cloning

håll nere alt knappen medans du klicka på ett område du vill clona, alltså replikera. sedan målar du över det du vill "ta bort" den kommer då måla över från det ställ du har markerat att den ska hämta från....

enkelt :)

lycka till
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.