Ja, jag har ett SIM-kort i YoloBox pro och dessutom obegränsad surftid. Men jag undrar hur jag kan förstärka signalen så att det inte blir några avbrott i livesändningen.
Mobila nätverk är inte att lita på, tyvärr.
YoloLiv själva nämner uppkopplingen som en svag punkt, eftersom man inte har någon prioritering hos mobiloperatören/-masten. Det är därför man, som
fotbollfoto ovan, har flera uppkopplingar.
På jobb testade vi att försöka koppla upp en videolänk via mobilnätet under en direktsändning, så att en person »ute på fält« kunde rapportera in till »studion«. Fungerade rätt så bra när vi testade. Men när sändningen gick igång någon timme senare fick vi nästan ingen uppkoppling alls. Varför? Tja, förmodligen för att fler personer än förut rörde sig i området och använde mobilt internet, och så blev det mindre bandbredd till samtliga.
Jag har en direktsändning om halvannan månad som ska ske i en hamn. Det är god mobiltäckning där, men har ändå köpt en 75 meter lång nätverkskabel för att kunna koppla upp mig via den. Det blir bara runt en tiondel av kapaciteten med en sådan längd, men uppkopplingen borde ändå bli säkrare än att förlita sig på en mobilmast.
Sorry, men det är ingen lätt situation du befinner dig i om du verkligen är mitt ute i ingenstans. Det kan gå jättebra, men det finns samtidigt få garantier.
/
Kiwi