Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan man sända "live" ute i fält?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Hur gör man för att sända video "live" ute i fält? Jag har en kombinerad switcher/recorder/monitor i min YoloBox Pro, men hur kan jag förbättra signalen för att kunna sända säkert? Min YBP har ett SIM-kort. Behöver jag skaffa en mobil router för detta. YBP har en nätverksanslutning men en internetuppkoppling finns ju inte ute i fält. Ge gärna tips om detta och föreslå en bra router som jag kan använda med batteridrift eller 230V där det finns. Tacksam för hjälp

Om du har ett simkort till din YBP så antar jag att du har ett abonnemang, så använd det. Annars har den väl wifi och då kan du ju ansluta till din mobil genom att dela internet på telefonen.

Sedan är ju frågan var du är (dvs om det finns någon mobiltäckning) och hur länge du ska sända (dvs om batteriet räcker)...

/ Kiwi

Proffsen kör med flera parallella mobiluppkopplingar och något system som delar upp signalen i ena änden och sätter ihop den i andra.

Själv körde jag en hel del livesändning från ungdomsfotboll under corona-restriktionerna. En vanlig 4G usb-pinne i en Raspberry pi funkade ok. Med det blev ju inte 4K för publiken hemma i soffan inte. :cool:

Själv körde jag en hel del livesändning från ungdomsfotboll under corona-restriktionerna. En vanlig 4G usb-pinne i en Raspberry pi funkade ok. Med det blev ju inte 4K för publiken hemma i soffan inte. :cool:
Det är ju i princip inga kommersiella bolag som direktsänder 4K heller. Det enda jag hittat är vissa landskamper och CL-matcher på Cmore. Men det är tråkigt, fotboll är mycket bättre i 4K.

Om du har ett simkort till din YBP så antar jag att du har ett abonnemang, så använd det. Annars har den väl wifi och då kan du ju ansluta till din mobil genom att dela internet på telefonen.

Sedan är ju frågan var du är (dvs om det finns någon mobiltäckning) och hur länge du ska sända (dvs om batteriet räcker)...

/ Kiwi
Ja, jag har ett SIM-kort i YoloBox pro och dessutom obegränsad surftid. Men jag undrar hur jag kan förstärka signalen så att det inte blir några avbrott i livesändningen.

Ja, jag har ett SIM-kort i YoloBox pro och dessutom obegränsad surftid. Men jag undrar hur jag kan förstärka signalen så att det inte blir några avbrott i livesändningen.

Mobila nätverk är inte att lita på, tyvärr. YoloLiv själva nämner uppkopplingen som en svag punkt, eftersom man inte har någon prioritering hos mobiloperatören/-masten. Det är därför man, som fotbollfoto ovan, har flera uppkopplingar.

På jobb testade vi att försöka koppla upp en videolänk via mobilnätet under en direktsändning, så att en person »ute på fält« kunde rapportera in till »studion«. Fungerade rätt så bra när vi testade. Men när sändningen gick igång någon timme senare fick vi nästan ingen uppkoppling alls. Varför? Tja, förmodligen för att fler personer än förut rörde sig i området och använde mobilt internet, och så blev det mindre bandbredd till samtliga.

Jag har en direktsändning om halvannan månad som ska ske i en hamn. Det är god mobiltäckning där, men har ändå köpt en 75 meter lång nätverkskabel för att kunna koppla upp mig via den. Det blir bara runt en tiondel av kapaciteten med en sådan längd, men uppkopplingen borde ändå bli säkrare än att förlita sig på en mobilmast.

Sorry, men det är ingen lätt situation du befinner dig i om du verkligen är mitt ute i ingenstans. Det kan gå jättebra, men det finns samtidigt få garantier.

/ Kiwi

Tack för ditt svar Kiwi! Ja det är en komplex fråga detta med live-
sändning i fält. Några använder flera sätt och flera antenner men det är fortsatt osäkert med signal och stabilitet av denna.

Det stora problemet som inte har någon omedelbar bra lösning är att man delar bandbredd med ett okänt antal andra.

Det stora problemet som inte har någon omedelbar bra lösning är att man delar bandbredd med ett okänt antal andra.
Det blir ju ett större problem när man videofilmar i en större samlingslokal med massor av människor som har med sig sina mobiltelefoner!

• Gilla
Reaktioner: PMD
Jag har bara gjort sånt här där det funnits WiFi och Ethernet kopplat till fiber. Då går det förstås bra.

Tack för ditt svar Kiwi! Ja det är en komplex fråga detta med live-
sändning i fält. Några använder flera sätt och flera antenner men det är fortsatt osäkert med signal och stabilitet av denna.
Så hur långt från ära och redlighet kommer din sändning att äga rum? Och hur viktig är den? Satellit kanske är enda utvägen. Eller en riktantenn på radioenheten. En del operatörer ”garanterar” en viss bandbredd på fast installerad mobilanslutning.

Så hur långt från ära och redlighet kommer din sändning att äga rum? Och hur viktig är den? Satellit kanske är enda utvägen. Eller en riktantenn på radioenheten. En del operatörer ”garanterar” en viss bandbredd på fast installerad mobilanslutning.
Jag kommer att vara i en mindre kommun men det finns ju täckning för mobiltelefoner där jag ska vara. Frågan är om det blir avbrott i sändningen om många använder wifi samtidigt.

Jag kommer att vara i en mindre kommun men det finns ju täckning för mobiltelefoner där jag ska vara. Frågan är om det blir avbrott i sändningen om många använder wifi samtidigt.
Blandar du ihop Wi-Fi och 4/5-G nu?
Några avbrott tror jag inte att du behöver bekymra dig för. Men bildkvaliteten kan bli lidande. Har du provat att sända från platsen, och hur många fler än du kommer att strömma data samtidigt under sändningen tror du? En idé kanske är att fråga din operatör om vad de tror avseende kapacitet på platsen. Täckning är en sak. Kapacitet en annan.

Blandar du ihop Wi-Fi och 4/5-G nu?
Några avbrott tror jag inte att du behöver bekymra dig för. Men bildkvaliteten kan bli lidande. Har du provat att sända från platsen, och hur många fler än du kommer att strömma data samtidigt under sändningen tror du? En idé kanske är att fråga din operatör om vad de tror avseende kapacitet på platsen. Täckning är en sak. Kapacitet en annan.
Vad jag menar att 5G ska ju vara snabbare än 4G och mitt SIM-kort klarar 5G men jag är osäker på om YoloBox Pro kan dra nytta av det snabbare SIM-kortet. Täckning för Wifi finns ju oftast i tätområdena men det är ju avhängigt hur många som använder det då för bandbredden skull! Jag skulle vilja med en riktad extern antenn försäkra mig om att jag har en stabil uppkoppling för att sända live.

Vad jag menar att 5G ska ju vara snabbare än 4G och mitt SIM-kort klarar 5G men jag är osäker på om YoloBox Pro kan dra nytta av det snabbare SIM-kortet. Täckning för Wifi finns ju oftast i tätområdena men det är ju avhängigt hur många som använder det då för bandbredden skull! Jag skulle vilja med en riktad extern antenn försäkra mig om att jag har en stabil uppkoppling för att sända live.
Utmaningen med att många delar uppkoppling slår likartat på Wi-Fi och mobilt. Det kan bli trångt i etern helt enkelt.
Hur mycket bandbredd behöver du för din ström? Vilken kvalitet och komprimering jobbar du med? En film på Netflix behöver någonstans mellan fem och tio Mb/s, vilket du lätt klarar med 4G om du är tillräckligt nära masten och det inte blir för många samtidiga på plats som konkurrerar om utrymmet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar