Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan jag förbättra denna bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

maroon

Medlem
Jag gillar denna bilden på min dotter, men hon har ju en ful skugga i ansiktet som vore bra att kunna dölja lite på något sätt. Kan jag göra det i photoshop? Jag är totalnybörjare på fotografering men är lite hemma i photoshop...
Jag antar att jag borde tagit bilden med blixt från första början. Problemet när jag tar med blixt och går nära objektet är ju att personen blir alldeles vit i ansiktet... Hur kan jag göra då?
 

Bilagor

  • skugga.jpg
    skugga.jpg
    9.4 KB · Visningar: 736
Vad söt hon var med den lite undrande minen. Ursäkta, kommentarer om modellen kanske är fel, Men det gick inte att låta bli. .

Jag bumpar frågan genom att svara lite då.

Javisst kan du vara nöjd. Rent tekniskt finns det, som du sade, lite detaljer att fundera på Men som minnesbild är den suverän redan nu. Viktigast är ju att minnas flickan för hon är snart myndig.;-) . Jag slänger aldrig bilder eller böcker. Är så glad för det, för gamla bilder är kul.

Visst går det att putsa i PS och det finns flera sätt - vad som är det absoluta bästa får andra säga.
Du kan ju börja med att testa pjattning - skugg/efterbelysverktyget. Men att få det helt perfekt klarar då inte jag.
Sen kan du testa att ha flera lager etc


Men ännu bättre att försöka undvika problemet när man fotar, håller med om det också..


Folk med hattar är ett elände när det är soligt.
Kameran ser skuggor, även de skuggor vi inte ser eller tänker på

Fyllnadsblixt är nog en lösning, men där är jag som en kastrerad katt. Jag vet teoretiskt hur man gör man får inte alltid riktigt till det. Beror lite på vad för kamera du har också, ja inte tekniken alltså. Men vad har du för kamera och blixt? Så vet man mer vad som du kan påverka. Exakta tips får du sen av proffsen tror jag.

Gå runt modellen och finna andra vinklar så man slipper skuggan är också ett sätt jag brukar prova. .
 
Senast ändrad:
Oj!

Vilken skillnad! Kanonbra:) Hur sjutton gjorde du det?
JAg försökte med skugga/efterbelys, men det blev inte alls så bra:-/
 
Markerade skuggpartiet och använde sedan inställningarna för Brightness och Contrast. Det blir en ful skarv som jag sedan tar bort med plåsterverktyget. Den sneda horisonten fixar du med "Rotate Canvas" Sedan klonar du bakgrunden om du vill slippa att Croppa bort delar av bilden. Om man vill arbeta lite mer så skulle jag ta bort de lite störande fläckarna i huden.
Jag har även justerat färgmättnaden och levels för att "pigga" upp bilden lite.

MVH

Kenneth
 
I Photoshop CS finns en häftig funktion som heter Shadows/Highlights under menyn Image -> Adjustment. Testa det!

Ibland har jag varit tvungen att vända kameran uppochner, för att få blixten att lysa "under skärmen" så att säga. :)

Lycka till!
 
CallMeKenneth skrev:
Markerade skuggpartiet och använde sedan inställningarna för Brightness och Contrast...

Ett litet problem är skuggapartiet nu blir ganska rödspräckligt. Dynamiken i skuggan är ganska låg och när man sträcker upp nivåerna så blir det inte altför vackert.

Jag gick vidare och gjorde en mjuk markering på skuggpartiet och drog ner mättnaden, speciellt på det röda och penslade försikigt på med lite oskärpa för att få ansiktet att bli mjukt igen.
 

Bilagor

  • korr2.jpg
    korr2.jpg
    26.1 KB · Visningar: 388
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.