Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan jag fått full upplösning på DX när jag körde fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom_W

Medlem
Var och vickade på en ny tidning häromdagen och fick låna en Nikon d3a och ett 12-24 f4 som ju är en DX optik. Tänkte inte speciellt mycket på det där under dagen (eller jag hade faktiskt glömt bort det, kör Canon annars) och jag plåtade på som vanligt. Ett par dagar senare kom jag att tänka på det där och var tvungen att öppna upp NEF-filen i datorn och jo mycket riktigt så var det ju DX men även 12 mpx!? Hur går det ihop? Jag hade fått för mig att man bara kunde få ut typ 5 någonting mpx med DX på FX sensor och att en stor del av sökaren "försvinner" och det hade jag nog reagerat på.

Så här stor det på Nikons hemsida

https://nikoneurope-se.custhelp.com...3%A4r-skillnaden-mellan-formaten-fx-och-dx%3F

Jag laddar gärna upp en bild om det är någon som vill kika. Till historien hör att både hus och optik var jäkligt sletna, kan det det vara så att dom kanske är sönder`?

Det går alldeles utmärkt att köra med DX-objektiv i FX-läge på Nikon, och det kan ge lite lustiga resultat när objektiven inte lyser ut hela bilden.

Det går alldeles utmärkt att köra med DX-objektiv i FX-läge på Nikon, och det kan ge lite lustiga resultat när objektiven inte lyser ut hela bilden.

Jaha där ser man. Men jag är själv lite sugen på att köpa en gammal d3a, fortfarande väldigt bra kamera och nu till en hyffsat billig peng. Betyder det då att jag kan använda min gamla 17-55 2.8 DX utan att tappa upplösning och sökarbild (för då säljer jag nog hellre bara gluggen).

Jaha där ser man. Men jag är själv lite sugen på att köpa en gammal d3a, fortfarande väldigt bra kamera och nu till en hyffsat billig peng. Betyder det då att jag kan använda min gamla 17-55 2.8 DX utan att tappa upplösning och sökarbild (för då säljer jag nog hellre bara gluggen).

Nja, möjligen kan det objektivet lysa ut FX på vissa brännvidder, men inte över hela omfånget och förmodligen med rätt mycket vinjettering och taskig kantskärpa.

Nja, möjligen kan det objektivet lysa ut FX på vissa brännvidder, men inte över hela omfånget och förmodligen med rätt mycket vinjettering och taskig kantskärpa.

Hmm känns som att man borde testa och se hur det ser ut i praktiken, lite vinjettering och kantoskärpa har ingen dött av.

Men jag förstår fortfarande inte hur jag kunde få hela upplösningen, är det någonting som Nikon har ändrat på med typ firmware eller nått. För jag är hundra på att jag läst att man tappat upplösning någonstans.

Hmm känns som att man borde testa och se hur det ser ut i praktiken, lite vinjettering och kantoskärpa har ingen dött av.

Men jag förstår fortfarande inte hur jag kunde få hela upplösningen, är det någonting som Nikon har ändrat på med typ firmware eller nått. För jag är hundra på att jag läst att man tappat upplösning någonstans.

I och med att kameran var inställd för FX får du naturligtvis alla 12 MP, men som sagt - det är inte säkert att objektivet kunde lysa ut hela ytan.

Så här blev det med en 18-125 mm (tror jag det var) inställd på 18 mm på en D3 i FX-läge:

Crop_2008-09-20.jpg

Fortfarande 12 MP, men rätt mycket av bildytan som inte är utlyst.

Det är ganska populärt att använda Nikons 10,5 mm fisheye (som är ett DX-objektiv) med bortsågat motljusskydd på FX-kameror. Det ger en väldigt extrem bildvinkel ... http://www.danharperphotography.com/fisheye_mod.html

Verkar inte vara så konstigt som jag trodde. Det är tydligen bara att stänga av i någon meny som jag förstått det.

Här en länk som förklarar precis hur det går till.

http://photo.net/nikon-camera-forum/00QjiI

Förresten får du gärna stänga tråden nu om du vill när min fråga är besvarad och problemet löst. Tack för hjälpen förresten.

I och med att kameran var inställd för FX får du naturligtvis alla 12 MP, men som sagt - det är inte säkert att objektivet kunde lysa ut hela ytan.

Så här blev det med en 18-125 mm (tror jag det var) inställd på 18 mm på en D3 i FX-läge:

Visa bilaga 126801

Det är ganska populärt att använda Nikons 10,5 mm fisheye (som är ett DX-objektiv) med bortsågat motljusskydd på FX-kameror. Det ger en väldigt extrem bildvinkel ... http://www.danharperphotography.com/fisheye_mod.html

Ah jag förstår nu, jag har nog alltid trott att man inte kunde plåta i någonting annat än DX läget när man hade DX optik på.

Tack för hjälpen :)

Ah jag förstår nu, jag har nog alltid trott att man inte kunde plåta i någonting annat än DX läget när man hade DX optik på.

Tack för hjälpen :)

Vassego!

Det är bara Canon som inte funkar med EF-S på FF-hus (fast där blir det inte ens cropläge - de går inte att montera alls) ;)

Visa bilaga 126801

En hel del av det mörka på den bilden är motljusskyddet, utan det hade du fått med betydligt mer. Har inte D3 1.2-crop-läget? Brukar fungera ganska bra med DX-objektiv.

/Karl

En hel del av det mörka på den bilden är motljusskyddet, utan det hade du fått med betydligt mer. Har inte D3 1.2-crop-läget? Brukar fungera ganska bra med DX-objektiv.

/Karl

Japp, den har det läget, men jag har inte testat det med DX. Däremot använder jag det läget ganska ofta då jag ändå brukar beskära bilderna för att inte vara fullt så långsmala.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar