Annons

Hur köldkänsliga är systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffiloffis

Medlem
Hur köldkänsliga är systemkameror egentligen?

Jag har en Canon EOS 650D och min kille sa häromdagen att LCD-skärmen kanske inte tål hur mycket kyla som helst så att jag kanske borde använda kompaktkameran istället när jag går ut kalla dagar och fotar. Han menar väl på att en sån är billigare att köpa ny ifall den vi har skulle frysa sönder.

Just nu är det -14 grader, bör jag undvika att gå ut och fota då (med systemisen)? Annars, vid vilken temp. bör man stanna inne?

Man blir ju orolig när han säger så där :)

LCD skärmen kan bli "seg" om det är riktigt kallt men den bör inte ta skada och återgår till det normala när tempen stiger.

Kolla i manualen - där står lite tips om hur man gör när man tar in kameran från kylan för att undvika kondens.

Jag är ingen polarfotograf och jag brukar ge mig innan kameran gör det så -14 är nog ingen fara för kameran.

Ut och fota i det vackra vintervädret!

Jag har haft med min 450d i -20 om inte kallare och det har funkat hur bra som helst..
Som jag har förstått det så är det kondensen som är farligast för systemkamerorna..

Jag har svårt att se att något går sönder. Men en LCD kan frysa och bli oanvändbar eller långsam i låga temperaturer. Även batterierna påverkas. Dock skulle jag personligen inte vara vidare orolig för någon direkt skada på kameran.

Jag har haft min 5D Mk II utomhus i -27 grader och det har funkar fint. Upplevde inte att LCD-skärmen var segare än vanligt. I alla fall inte den på baksidan av kameran. Den på ovansidan var det enda som var lite segare än vanligt. Tror inte kyla är någon större fara, det enda viktiga är att man låter kameran "tina" i kameraväskan (inomhus) några timmar innan man tar fram den i rumstemperatur igen. Detta för att undvika kondens på kameran som tidigare kommentar nämner.

Här finns exempel på kamera som varit på sydpolen och fotat i ner mot -50 grader. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=148244

Kondens inuti kameran, när en kall kamera tas in i ett varmt rum, är nog den största risken. Stoppa kameran i en plastpåse innan den tas in och låt den tina upp ordentligt först.

Instämmer, men plastpåsen brukar jag strunta i. Den kondens som eventuellt bildas när kameran kommit inomhus försvinner efter en stund.

LCD-skärmen kan "tröttna", det vill säga bli seg eller mer eller mindre lägga av i sträng. Skadas gör den inte.

Batterier trivs inte i kyla. Även om de kan hålla igång kameran vid -20 °C sjunker kapaciteten märkbart. Ta med reservbatterier som du förvarar nära kroppen.

Plast brukar bli slagtålig vid låga temperaturer. Det är klena plastdetaljer som kan bli känsliga. Tunna detaljer är till exempel ytterhöljet till inbyggda, uppfällbara kamerablixtar och gångjärnen (om de är av plast) till utfällbara och/eller vridbara LCD:er..

Kyla o värme

Jag har använt min mark IV i 52+ ned till 23-, i sol, regn, snö och extremt fuktighet.
den bara går och går. Oerhört nöjd.

Kyla är inget problem för moderna kameror. Batterierna tappar en hel del av sin kapacitet när de blir kalla. Bra med extra batteri som hålls varmt och ett som sitter i kameran till det börjar bli kallt och tappa sin styrka. Då växlar man till det varma och stoppar det kalla nära kroppen. När det blir varmt kommer det få tillbaka mycket av sin kapacitet.

Att ta in en kall kamera i värmen ger kondens på utsidan. Inte på insidan. Det försvinner när den blir varm. Ingen fara. Låt den vara i en plastpåse eller i kameraväskan om ni är oroliga.

Att ta ut en varm kamera i riktig kyla kan ge kondens på sensorn. Den cirka 20 grader varma inneluften men högre luftfuktighet kondenseras i spegelhuset när kameran börjar bli ordentligt kall.
Det brukar bilda små ringar runt det damm som finns på sensor, spegel mm.
Har inte upplevt det gett någon annan störning än att sensorn behöver våtrengöring med eclipse eller liknande.

Kondens inuti kameran, när en kall kamera tas in i ett varmt rum, är nog den största risken. Stoppa kameran i en plastpåse innan den tas in och låt den tina upp ordentligt först.
Nej, den största risken är kondensen som bildas i kameran utomhus. När man håller kameran framför ansiktet är det nästan omöjligt att låta bli att andas på den. Utandningsluften innehåller fukt som omedelbart kondenseras på kalla alla ytor i kamera och objektiv.

Jag har fotograferat sedan tidigt 80-tal, och har såvitt jag minns bara råkat ut för problem med kyla en gång (om vi nu bortser från att batterier laddar ur snabbt i kyla), och det var när jag fotograferade min första bandymatch. Att efter ett par timmar i några minusgrader ge sig in i ett omklädningsrum för att ta Efter-Matchen-Bilder fungerade jättedåligt, trots att utrustningen var en gammal Leica M och Nikon F2 :)

Min NEX-7 fungerar helt ok i många minusgrader - största problemet med den är att den är svårhanterlig med handskar.

Jag har använt systemkameror ned till -50 grader och det enda problemet är att displayerna blir sega, riktigt riktigt sega, och att batterierna laddar ur sig som sagt. Det enda som hjälper är att ha batteriet i innerfickan tills man ska fota, annars dör det inom 1-2 timmar oavsett om man använder kameran eller inte.

Jag har använt systemkameror ned till -50 grader och det enda problemet är att displayerna blir sega, riktigt riktigt sega, och att batterierna laddar ur sig som sagt. Det enda som hjälper är att ha batteriet i innerfickan tills man ska fota, annars dör det inom 1-2 timmar oavsett om man använder kameran eller inte.

Där har vi ju ett problem med kameror som har elektronisk sökare. Den är inte blixtsnabb från början och blir inte direkt snabbare av kyla. Kameror med optisk sökare påverkas inte på det sättet.

OLED-displayen i NEX verkar dock hänga med rätt bra åtminstone ner till 15 minusgrader, fast jag har ju inte varit ute jättelänge med den.

Kyla är inget problem för moderna kameror. Batterierna tappar en hel del av sin kapacitet när de blir kalla. Bra med extra batteri som hålls varmt och ett som sitter i kameran till det börjar bli kallt och tappa sin styrka. Då växlar man till det varma och stoppar det kalla nära kroppen. När det blir varmt kommer det få tillbaka mycket av sin kapacitet.

Att ta in en kall kamera i värmen ger kondens på utsidan. Inte på insidan. Det försvinner när den blir varm. Ingen fara. Låt den vara i en plastpåse eller i kameraväskan om ni är oroliga.

Att ta ut en varm kamera i riktig kyla kan ge kondens på sensorn. Den cirka 20 grader varma inneluften men högre luftfuktighet kondenseras i spegelhuset när kameran börjar bli ordentligt kall.
Det brukar bilda små ringar runt det damm som finns på sensor, spegel mm.
Har inte upplevt det gett någon annan störning än att sensorn behöver våtrengöring med eclipse eller liknande.

Glömde nämna att man kan minska problemet genom att ta loss objektivet några sekunder och låta den kalla och torra utomhusluften ersätta den fuktiga varma inomhusluften vilket sker mycket snabbt.

Har inte heller märkt några problem med kameran vid kyla (-25 grader). Det är som det har skrivits att det man märker är att batteritiden bli kortare. När jag kommer hem så plockar jag ut minneskortet innan jag går in i stugvärmen, sen kan kameran ligga kvar i min ryggsäck och tina långsamt.

Om man kör med den metoden kan det vara bra att ha minst ett extra minneskort i kameraväskan. Det kan vara lätt att glömma bort att sätta tillbaka minneskortet efter ett antal timmar och då blir det inte så kul vid nästa fototillfälle.

/Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar