Annons

Hur känslig är optik för putsning?

Produkter
(logga in för att koppla)

RichSwe

Medlem
Hej,

Hur känslig är modern optik för putsning egentligen? Tänker då främst på Pentax nya kameraoptik. Man har hört liksom att en del anser att optiken är förstörd om man en gång har använt putsduk... då tänker jag att detta kanske gällde äldre optik men inte modern.

Tänker jag rätt? :)

Hej,

Hur känslig är modern optik för putsning egentligen? Tänker då främst på Pentax nya kameraoptik. Man har hört liksom att en del anser att optiken är förstörd om man en gång har använt putsduk... då tänker jag att detta kanske gällde äldre optik men inte modern.

Skulle vilja se den tillverkare som släppte en optik som förstördes av att man använde putsduk. Alltså, självklart tål de det, aldrig hört något sådant vare sig på något forum eller test eller info från tillverkarna. Och då menar jag från 1976 och läste i princip alla fototidningar från den tiden. Om det var sant borde det nämnts med en rad någonstans. Men men, finns ju en del besserwissrar som tycker om allt och de kanske tycker så.

Hej,

Pentax sätter ju numera SP som är SMC fast med ett extra hårt skal på sina objektiv, så problemen borde vara mindra än någonsin. Jag har aldrig haft några problem med något objektiv, och för bildkvaliteten kör jag utan filter.

Man skall däremot vara försiktig när man putsar. Jag brukar skaka av papper eller putsduk efter varje drag ifall den fånga upp något litet sandkorn eller annat vasst. Är objektivet kladdigt, typ saltstänk, då använder jag vätska hellre än att gnugga en massa. Gnuggning är alltid en risk.

All optik tål nog putsning med microfiberduk. Ingen optik tål dock hur mycket som helst. Om man putsar ofta kommer man att så småningom att få putsskador på frontlinsen. Det är bl.a. detta som är ett skäl att använda uv filter.

Jag tror att många putsar frontlinsen alldeles för ofta, i tron att minsta lilla dammkorn fördärvar bildkvalitén. Så är det inte. Det krävs ganska mycket skit på frontlinsen för att det ska märkas på bilderna.

Jag använder inte heller filter som skydd. Däremot är jag noga med att använda motljusskydd och jag sätter på objektivlocket när jag inte fotograferar. Det brukar då räcka att blåsa bort löst damm med en blåsbälg. Putsar gör jag bara när det har kommit rejäla stänk eller annat kladd, och det händer inte så ofta om man hanterar utrustningen på rätt sätt.

Hej,

Det ska i så fall vara väldigt gamla objektiv. Går vi tillbaka till när antireflexbehandlingen uppfanns strax före andra världskriget (först hos Carl Zeiss i nazityskland där den hemlighölls av militära skäl, och sedan av amerikanskan Katharine Burr Blodgett) så var den nog väldigt ömtålig och troligen är det detta som gett upphov till den envisa myten om att antireflexbehandling är så oerhört känslig (att myten fortfarande lever får vi nog "tacka" UV-filtersäljarna för misstänker jag:)

Hur länge den varit hård och hållbar vet jag inte exakt, men när jag fick glasögon för ca 40 år sedan var den i alla fall tillräckligt oöm för att kunna putsas flera gånger om dagen utan några andra extra försiktighetsåtgärder än sunt förnuft (inga sandiga putsdukar:)

Kan du putsa ett par vanliga glasögon så kan du utan tvivel putsa linserna på ett objektiv utan minsta risk. Det är visserligen tänkbart (jag har inte gjort några seriösa tester) att antireflexbehandlade glasögonglas är ännu lite reptåligare än objektiven men det spelar ingen roll, det viktiga är att objektiven med "normal försiktighet" och "sunt förnuft" är helt ofarliga att rengöra.

Detta verktyg använder jag för rengöring av gluggarna:

Lenspen

Funkar mycket bra, och jag har inte kunnat se att det skadar nånting.

Så länge man inte putsar med sandpapper och dylikt har jag svårt att tro att den skulle ta någon markant skada. Men som man allt annat, man ska ju inte gå till överdrift...

Putspapper

Detta verktyg använder jag för rengöring av gluggarna:

Lenspen

Funkar mycket bra, och jag har inte kunnat se att det skadar nånting.

Kodak hade tidigare ett mycket bra putspapper och tillsammans med företagets linsputsvätska var det outstanding. Har använt det sedan sjuttiotalet. Båda sakerna har "utgått" som det heter. Har blåst med blåspensel för att få bort löst damm. Droppat lide putsvätska på linsen, torkat omkring och av med papperet, andas en gång på linsen och torkat med nytt papper. Alltid perfekt resultat.
Ett annat fabrikat av papper, Tiffen, också USA-tillverkat, finns hos vissa fotohandlare och hos grossisten som heter någonting på "torparn". Det pappret känns exakt som Kodaks. Vad gäller linspustsvätskan (Kodaknummer: CAT 176 7136) så har jag inte hittat någon bra ersättare.
Men om det är någon på Fotosidan som har tips om var man kan få tag i vätskan är jag tacksam.

Mvh
Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar