Annons

Hur känslig är en icke vädertätad kamera för regn?

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej!

Jo jag har en D90 och jag undrar på ett ungefär hur pass känslig en sådan modell är för regn och dylikt?

Jag såg ett avsnitt av digitalrev där Kai gjorde vissa "hållbarhetstester" på en Canon och en Nikon. Nu var det förvisso ganska extrema tester och min fråga är mer relaterad till vanligt regn/dugg ovs. Vad är det som riskerar att gå sönder i kameran om man har den ute i regnväder?

Jag minns att jag läste att om man typ stoppar in den i något och låter den torka så ska vanligtvis kameror klara lättare regn/vattengrejs...men det är ju inte som att man vill chansa.

Tänkte bara för...ibland är det ju svårt att förutsäga om det plötsligt börjar regna eller inte när man är ute med kameran och man kanske inte alltid hinner ta skydd, så jag tänkte förbereda mig på situationen typ.

Mvh Henrik
 
Motljusskydd och plastpåse

Om du har femliters fryspåsar och ett motljuskydd i fickan, kan du snabbt tillverka ett enkelt regnskydd.
 
Du lägger helt enkelt kameran i fryspåsen och hålet i påsen kläms fast mellan motljusksydd och objektivgängan. Eller så tar du och tejpar fast den.

/Stefan
 
Ett annat (inte allt för dyrt) alternativ är något i stil med http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5951820

Mina prylar _är_ förvisso vädertätade, men en sån där får följa med i fotoväskan och åker på om det är allt för jävligt. (Efter att min D700 börjat bete sig... märkligt efter en konsertplåtning i slagregn (den blev sig själv igen efter att ha fått torka i några dygn) så blev jag lite mer försiktig.

(Dock, den sortens regnväder har jag nog bara upplevt 3-4 gånger i hela mitt liv)
 
Ett annat (inte allt för dyrt) alternativ är något i stil med http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5951820

Mina prylar _är_ förvisso vädertätade, men en sån där får följa med i fotoväskan och åker på om det är allt för jävligt. (Efter att min D700 börjat bete sig... märkligt efter en konsertplåtning i slagregn (den blev sig själv igen efter att ha fått torka i några dygn) så blev jag lite mer försiktig.

(Dock, den sortens regnväder har jag nog bara upplevt 3-4 gånger i hela mitt liv)

Har också vädertätade prylar, men skyddar den ändå.

/Stefan
 
Jag har alltid en sån här i väskan. Det står engångs, men jag har ännu inte (på 3-4 försök) förstört min första. Tre st för 89.- bör räcka ett tag...
 
Jag såg ett avsnitt av digitalrev där Kai gjorde vissa "hållbarhetstester" på en Canon och en Nikon. Nu var det förvisso ganska extrema tester och min fråga är mer relaterad till vanligt regn/dugg ovs. Vad är det som riskerar att gå sönder i kameran om man har den ute i regnväder?
Risken att något i kameran skulle gå sönder av vanligt regn är närmast obefintlig. Den måste bli rejält blöt för att ta skada. Om du ofta befinner dig i situationer där du måste fortsätta plåta fast det öser ner (t ex vid en fotbollsmatch) bör du kanske ha en annan kamera än D90. Men annars kan du ju stoppa kameran i väskan eller innanför jackan när regnet tar i.
 
Tack för all info! Ska kolla upp de olika förslagen.

Och om den varit i regn och blivit blöt, finns det något särskilt sätt man bör förvara den på tills den har torkat...så att det inte blir några fuktskador eller dylikt menar jag (om det nu är sannolikt att sådant uppstår)

Mvh Henrik
 
Tack för all info! Ska kolla upp de olika förslagen.

Och om den varit i regn och blivit blöt, finns det något särskilt sätt man bör förvara den på tills den har torkat...så att det inte blir några fuktskador eller dylikt menar jag (om det nu är sannolikt att sådant uppstår)

Mvh Henrik

Ett gammalt husmorsknep är ju att lägga den i en påse full av ris (eller vara hightech med en massa Silica gel)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.