Annons

Hur justera (helt) felaktig färgbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag klantade mig och glömde ställa tillbaka färgbalansen på min Nikon D7100, och har ett antal bilder som ser förfärliga ut. De är i JPEG-format; jag vet ju att ni alltid tycker det är bättre med NEF, men nu är det som det är.

Vad är det jag exakt ska skruva på i GIMP (eller imagemagick) för att ställa tillrätta?

Fel: http://www.pulpeten.se/uploads/fel_fargbalans.jpg
Rätt(*): http://www.pulpeten.se/uploads/ratt_fargbalans.jpg

*) Jag upptäckte felet vid det här besöket och kunde ta om bilden, men jag har andra bilder som inte kunde tas om.

Per.

Gimp har inte från början gjorts för fotografier, och just det du frågar efter är inte lätt att åstadkomma. Man väljer "färger" och så pillar man med var och en av färgkanalerna där reglagen ligger i tre olika nivåer. Det är en arbetsam och opraktisk metod som sällan ger gott resultat. Gimp har inte väl lämpade verktyg för att justera vitbalans.

Imagemagick känner jag inte till.

Enklast kan man göra det i någon av de råfilshanterare som kan ta in jpeg-bilder, och särskilt om alla har fel på samma sätt och någon av bilderna innehåller något som kan användas som referens för grått.

Jag har ofta gjort sådan korrektion i Raw Therapee, som har ett gränssnitt som är rätt lätt att förstå, men numera använder jag Darktable. Jag tror att de flesta av råkonverterarna också kan bearbeta jpeg. Fördelen, när man har ett större antal bilder att korrigera, om det ska göras på samma sätt, är att man kan spara en profil att konvertera de övriga med när man har grejat en av dem.

En annan sak som inte är mindre viktig är att råkonverterarna har möjlighet att välja ut ett område med tillräckligt många pixlar för att träffa en referens och ge ett gott medelvärde. Det är något som jag misslyckades grymt med när jag försökte använda pipetten i Photoshop Elements, som gav helt slumpmässiga resultat. I Raw Therapee väljer man med ett fåtal alternativ hur stor en kvadratisk mätyta ska vara. I Darktable väljer jag genom att dra upp en ruta med musen.

Jag gissar att du använder någon linux-dist då du nämner Gimp och imagemagick.
Ta en titt på Darktable för att effektivisera hela arbetsflödet, eller Shotwell om du bara vill rätta till ett fåtal bilder.

Jag gissar att du använder någon linux-dist då du nämner Gimp och imagemagick.
Ta en titt på Darktable för att effektivisera hela arbetsflödet, eller Shotwell om du bara vill rätta till ett fåtal bilder.

Det är korrekt, jag använder Ubuntu. Och Shotwell är programmet jag sorterar bilder i. Kan Shotwell lösa problemet?

Per.

Jag har aldrig använt shotwell mer än att bara öppna bilder, men enligt deras manual ska det gå
http://yorba.org/shotwell/help/edit-adjustments.html
Det du vill ändra är Tint och Temperature, vad dom heter på svenska kan jag tyvärr inte svara på.

Min Shotwell har engelskspråkigt GUI, så det duger... Men det hjälper inte riktigt. Jag har dragit i dessa reglage, men vet inte vad jag gör! Jag kan inte efterlikna det Peter gör med GIMP härovan, i alla fall.

Per.

Med ett snabbt test så får jag följande bifogade filer.
Det blev dock ännu bättre om jag öppnade i Photoshop och drog i färgkanalerna separat.
Prova dig fram i Gimp och se om du blir nöjd.

Bilagor

• fixad_fargbalans.jpg
    fixad_fargbalans.jpg
    82.3 KB · Visningar: 46
  • Screenshot from 2016-10-11 22-34-28.jpg
    Screenshot from 2016-10-11 22-34-28.jpg
    44.6 KB · Visningar: 40
Med ett snabbt test så får jag följande bifogade filer.
Det blev dock ännu bättre om jag öppnade i Photoshop och drog i färgkanalerna separat.
Prova dig fram i Gimp och se om du blir nöjd.

Kommer du ihåg hur du drog? jag är jätteusel på att fatta vilket färgreglage som behöver dras i och åt vilket håll...

Per.

Kommer du ihåg hur du drog? jag är jätteusel på att fatta vilket färgreglage som behöver dras i och åt vilket håll...

Per.

Det beror lite på vad du använder för verktyg, men eftersom bilden är kall/blå, så vill du princip ratta upp det röda och ned det blåa, plus kanske finjustera grönt. Nu beror det dock på vad du väljer för verktyg hur indelningen ser ut. Kurvverktyget är ju rött, grönt och blått, men det finns lite annorlunda varianter i andra verktyg.

den här lilla figuren är rätt bra att ha när man ska tänka färg

Bilagor

• färgblandning.jpg
    färgblandning.jpg
    37.3 KB · Visningar: 38
Ja, kurvorna verkar vara rätt ställe att justera. Jag ska prova på min andra bilder, där jag inte har "facit".

Antingen kurvorna eller med kanalblandaren. Vill man vara lite mer avancerad kan man använda blå kanal som mask för ett lager där man drar ner färgmättnaden rejält. Det finns flera olika sätt att åstadkomma det du vill. Inget av dem är mer rätt än det andra. Det är resultatet som räknas.

Att GIMP inte skulle vara gjort för fotografer tycker jag är trams. Jag har använt GIMP för fotoredigering sedan 2001 och jag skulle aldrig använda något annat.

Att GIMP inte skulle vara gjort för fotografer tycker jag är trams.

Du kanske skulle jobba lite på läsförståelse i stället för att skriva trams och titta lite på historien kring Gimp?

Den funktionalitet som efterfrågas här finns inte heller i Photoshop, som från början hade ett ännu sämre gränssnitt för färgkorrektion, men den finns i praktiskt taget alla råfilshanterare; ganska självklart, eftersom färgblandningen och lika behandling av ett stort antal bilder är typiskt just för hantering av råfiler. Visst kan man justera vitbalansen i Gimp, på mer än ett sätt, men det är otroligt mycket enklare i en råfilshanterare, och väldigt mycket enklare när samma åtgärd ska göras på många bilder.

Men det är annars en bra idé till utveckling, och om du vill kan du ju skriva ett tillägg där man kan plocka en yta med pipetten för att justera vitbalans. Det är öppen källkod i Gimp, och det finns många som gör små tillbehör för olika ändamål.

Jag klantade mig och glömde ställa tillbaka färgbalansen på min Nikon D7100, och har ett antal bilder som ser förfärliga ut. De är i JPEG-format; jag vet ju att ni alltid tycker det är bättre med NEF, men nu är det som det är.

Vad är det jag exakt ska skruva på i GIMP (eller imagemagick) för att ställa tillrätta?

Fel: http://www.pulpeten.se/uploads/fel_fargbalans.jpg
Rätt(*): http://www.pulpeten.se/uploads/ratt_fargbalans.jpg

*) Jag upptäckte felet vid det här besöket och kunde ta om bilden, men jag har andra bilder som inte kunde tas om.

Per.

Gimp, color. level, pipetten i mitten, klicka på något som ska vara neutralgrått,
ex galvad lyckstolpe, asfalt , gummidäck osv,
undvik helst "vita" partier. Det brukar i regel bli en del klickande.

Fortsätt sen vid behov med ex kurvoreller annat färgverktyg.

-----------------

Har du inte den här pluginnen så installera.
http://registry.gimp.org/node/5980

//MW

Bilagor

• gimplevel.jpg
    gimplevel.jpg
    12.9 KB · Visningar: 10
Gråpunktspipetten verkar vara bäst

Gimp, color. level, pipetten i mitten, klicka på något som ska vara neutralgrått,
ex galvad lyckstolpe, asfalt , gummidäck osv,
undvik helst "vita" partier. Det brukar i regel bli en del klickande.

Ja, det verkar vara det som är lättast för mig. De bilder som har personer i bild gick rätt enkelt, då hudtonerna är så lätta att se då de blir rätt. Gräset verkar svårast att få till, konstigt nog.

Tack igen, alla!

Per.

En annan variant är att med pipetten välja en färg som ska vara neutral, lägga på 180 på H-reglaget, fylla ett helt tomt lager med resulterande färg, välja blend mode soft light och sedan ställa lägrets opacitet tills det ser bra ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar