Annons

Hur jobbar du människa? ;)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej kära branschkollegor! :)

Jag är lite nyfiken på hur andra frilansare gör med arbetsplatsen... Utgår ni hemifrån? Hyr ni kontor nånstans? Delar på studio? Ja, hur gör ni egentligen?

Jag har efter en tid hemma hyrt in mig på ett kontor med andra i samma bransch (dock inte fotografer), vilket varit en kanonlösning för mig då jag verkligen saknat kollegor, plus att jag träffar mer folk (=potentiellt nya kunder).

Nu har jag även blivit erbjuden ett rum som skulle kunna funka som studio och jag vet inte hur jag ska göra... Jag har väldigt sällan studioplåtningar eftersom jag oftast är ute på location och på plats hos kund. HADE jag studion lättillgänglig kanske jag hade bokat fler såna jobb dock...

Jag fattar att frågan "Vad är egentligen rimligt att betala för en arbetsplats?" betingar ett liknande svar som frågan "Hur långt är ett snöre?" men jag skulle bara vilja veta hur ni andra gör och tänker när det gäller er arbetsplats... :D

Tack på förhand!

Jag har byggt om mitt garage till en mindre studio. Arbetsplats med dator har jag i ett hörn i samma rum. Jag tycker att det är skönt att vara hemma när jag sitter och retuscherar men saknar till viss del arbetskamrater (som jag är van vid att ha från mitt förra yrke). Personligen försöker jag hålla löpande kostnader till ett minimum men det kan ju mycket väl vara kontraproduktivt om man har en verksamhet som behöver mycket nya kontakter så som du beskriver din situation. Väldigt svårt att svara på frågan om hur mycket det ska kosta så klart.
Kanske kan du till en början dela på studiolokalens kostnader med någon annan som behöver utrymme för något?

Jag köpte en lägenhet i två plan. På undervåningen har jag plats för kontor, studio, toa och pentry, sammanlagt 60 kvm. Undervåningen har även egen ingång vilket gör att jag kan dra den faktiska kostnaden på företaget. Annars är det bara ett löjligt schablonavdrag om man har kontor hemma.

Men det är förbaskat tråkigt att sitta ensam och jobba, därför söker jag mig till någon grupp företagare i samma bransch (reklam, designers etc). Har ett erbjudande att hoppa in i en sådan grupp och det kommer att kosta 4500 kr/mån. http://thornreklambyra.se/thorn/ledig_plats.pdf

Senast ändrad:
Tack Per och Mats för er input. Det är ju lite som ni säger, jag har verkligen saknat att ha kollegor så för mig är det ett lyft. Plus att vi kan ha nytta av varandra! Jag hade gärna flyttat in i kollektivet i Helsingborg men nu är det ju lite långt från Västerås tyvärr... ;)

Jag köpte en lägenhet i två plan. På undervåningen har jag plats för kontor, studio, toa och pentry, sammanlagt 60 kvm. Undervåningen har även egen ingång vilket gör att jag kan dra den faktiska kostnaden på företaget. Annars är det bara ett löjligt schablonavdrag om man har kontor hemma.

Men det är förbaskat tråkigt att sitta ensam och jobba, därför söker jag mig till någon grupp företagare i samma bransch (reklam, designers etc). Har ett erbjudande att hoppa in i en sådan grupp och det kommer att kosta 4500 kr/mån. http://thornreklambyra.se/thorn/ledig_plats.pdf

Jag sitter själv i en 65 kvm fotostudio jag nyss flyttat in i! Har två andra hobbyfotografer som hyr in sig också, men de har "vanliga" jobb så de använder bara studion på fritiden. Betalar 400kr/kvm och året + el och värme. Huset har stått tomt nu men ett företag har köpt upp det och ska börja hyra ut alla kontor som finns, så förhoppningsvis får jag sällskap inom en snar framtid :)

Låter som en utmärkt lösning! Och dessutom prisvärd. Bara att gratulera! :)

Jag sitter själv i en 65 kvm fotostudio jag nyss flyttat in i! Har två andra hobbyfotografer som hyr in sig också, men de har "vanliga" jobb så de använder bara studion på fritiden. Betalar 400kr/kvm och året + el och värme. Huset har stått tomt nu men ett företag har köpt upp det och ska börja hyra ut alla kontor som finns, så förhoppningsvis får jag sällskap inom en snar framtid :)

perfekt med (blivande) kunder sittande i samma byggnad :)

Wäveriet studio mitt i forsen

Risken finns att det liknar reklam men jag har en lokal mitt i forsen i en kåk från 1800-talet. Övervåningen är idag helt öppen med balkar i tak framtagna tegelväggar och bra ljusinsläpp. Entréplan är också helt öppen och har fungerat som fotostudio vad massa tillfällen.
De grejer man inte har själv hyr man från Scandinavian Photo i Mölndal som ligger ett stenkast bort.
Båda våningarna är på ca 180m2 var, så totalt ca. 360m2. Fotostudio har (fritt skjutmått) 4m bred 3,3m hög och 11-14m lång. Lokalen passar helt perfekt för utställning, kursverksamhet etc.

Gott om parkering och nära Mölndals centrum och Göteborg

Det jag önskar är 6-7 kreatörer som delar på övervåningen. Gärna med arbetsuppgifter som gynnar varandra och ger mer jobb. Garanterar en mycket speciell arbetsplats!

Titta gärna in på www.wäveriet.se

Hälsningar Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar