Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jobbar den moderna bröllopsfotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Francis-G

Aktiv medlem
Jag håller så smått på att ge mig in i branschen med porträtt och bröllopsfoto. Hur jobbar en modern bröllopsfotograf? Är det digitalt eller neg. film i mellanformat?

Är det klassiska uppställda porträtt i miljö/atelje eller s.k life style, reportageliknande foto som gäller nu?

Hur ställer ni er till retusch? Är det ett krav eller en extra guldkant?

Om man fotar analogt, hur ser ert arbetsflöde ut? Scannad film + dator + skrivare eller framkallning + mörkrum?

Slutligen, om man nu kör digitalt, hur håller ni liv i originalfilerna? Historiskt så har ju fotografen arkiverat negativen och man har kunnat knalla tillbaka och beställa nya kopior, säg X år senare. Går det idag? Krävs det?

Mvh Francis

Fotar en del bröllop digitalt. Aldrig i studio för min del, uppställt eller mer "levande" beror på vad brudparet vill ha. Jag brukar försöka fråga ut dem i god tid innan bröllopet. Ibland kan de ge synpunkter och kanske exempel på vad de tycker är ett bra/lyckat bröllopsfoto.

Jag ger aldrig bort mina digitala filer, jag sparar dem på hårddisk samt DVD-skiva, om några år kanske jag ger dem till brudparet för att slippa ha arkiv hemma. Det har jag inte beslutat ännu.

Jag brukar ge dem ett "paket" där jag skickar efter 10x15 kopior på de enligt mig bästa exponeringarna (allt från 10-50kopior beroende på om jag varit med före, under eller efter bröllopet också) Bland dessa kopior får de välja en förstoring samt de foto som de vill ha till tackkort. När jag fått deras beställning gör jag en ny beställning hos mitt labb.

ja ungefär så.... Kan tilläga att jag också är ny i branschen.

På frågan "Hur jobbar moderna bröllopsfotografen?" verkar svaret bli...

- Så lite som möjligt!

Eller så har de så mycket att göra så de inte hinner läsa och skriva i detta forum.
Jag håller med Görmarker, det skulle vara kul att höra lite om hur själva presentationen av bilderna för brudparet går till samt vad ni erbjuder i form av lagring.

Jag är ingen bröllopsfotograf själv men jag kan tänka mej att den frågan är ungefär som att fråga ericsson hur de gör sina telefoner
/tj

Thomasis skrev:
Jag är ingen bröllopsfotograf själv men jag kan tänka mej att den frågan är ungefär som att fråga ericsson hur de gör sina telefoner
/tj

Dom löder ihop små komponenter med en högtalare, microfon, display och massa annat krafs. Stoppar in det i en lite plastlåda och ansluter ett batteri.
Svårare än så var det inte ;)

Tack för alla inlägg. Mycket intressant läsning! Jag tror inte att man som amatör kan ta jobb från en duktig fotograf bara genom att läsa lite tips i ett forum. Inget slår erfarenhet och skicklighet =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar