Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jag gör med mina X-trans

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Tänkte bara berätta hur jag gör. Synpunkter är förstås välkomna.
Först kopierar jag filerna till en extern hårddisk med en mapp kallad RAF obehandlade. Sen till C i datorn och mapp "RAF att behandla". Öppnar dessa filer i PhotoNinja. Där behandlas dom enligt den standard som finns för RAW-filer. Exporterar som TIFF till mapp "TIFF via PhN" importerar till Lr.
I biblioteket kör jag en "preset" med auto toning, skärpa 25, detalj 100. Öppnar i framkalla och "dödar" exponeringen som oftast gör bilden överexponerad. Om ingen annan behandling behövs exporterar jag som jpg sRGB (allt annat har skett i Adobe RGB) med skärpning för glättat papper standard.

Låter som ett långt och komplicerat arbetsflöde.
Jag importerar mina bilder direkt till LR. Oftast läser jag minneskortet till 2 diskar.
Sedan fixar jag de bilder som jag anser OK direkt i LR. Bilder som jag inte tycker fungerar bra i LR kör jag Edit i Iridient på och framkallar raw-filen där. Sedan när jag sparar hamnar TIFF-filen direkt i LR och jag kan jobba vidare med den.

JPG-exporterar jag endast till vid behov. Som uppladdning på nätet eller skicka bilder till någon.

Utskrifter och allt annat sker direkt från Raw-filen eller TiFF-filen.
Back-up av bilderna sköter jag direkt från arbetsdiskarna till en NAS-server dagligen via ett skript.

Jag gör som Mats, med den skillnaden att jag använder "RAW File Converter EX powered by Silkypix", istället för Irident :;)

Låter som ett långt och komplicerat arbetsflöde.
Jag importerar mina bilder direkt till LR. Oftast läser jag minneskortet till 2 diskar.
Sedan fixar jag de bilder som jag anser OK direkt i LR. Bilder som jag inte tycker fungerar bra i LR kör jag Edit i Iridient på och framkallar raw-filen där. Sedan när jag sparar hamnar TIFF-filen direkt i LR och jag kan jobba vidare med den.

JPG-exporterar jag endast till vid behov. Som uppladdning på nätet eller skicka bilder till någon.

Utskrifter och allt annat sker direkt från Raw-filen eller TiFF-filen.
Back-up av bilderna sköter jag direkt från arbetsdiskarna till en NAS-server dagligen via ett skript.
Ja just ja. Spara allt som jpg är ju förstås onödigt TIFF:arna finns ju i Lr-biblioteket. Får försöka organisera upp detta bibliotek. Har ännu inte fördjupat mig i detta, trots att jag många gånger läst att Lr är så fantastiskt på att organisera.
Vad bra att man fortfarande har saker att lära.
n´Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar