Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jämna ut blå himmel fr v till höger i panorama ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, sitter och jobbar med lite panoramabilder.
Jag får problemet att himlen är ljus i vänstra sidan och sedan mörkare mot högerkanten.
Finns det någor smidigt sätt i CS5 att lösa detta ?
Har försökt med justeringslager och målat fram justering men det ser bara ut som skit.
Har också försökt att måla direkt på bilden men det går inte alls :-(
Tipps snälla !

// Mats W

Jag är väl inte den bästa på photoshop men jag tycker inte det finns nått lätt sätt. Är det inga moln får man nästan klistra dit en ny himmel. Eller ta en himmel från nån av bilderna och omforma den så den täcker hela panoramabilden. Men då får man träna friläggning och markeringar så det heter duga. Men det är bra att kunna det med.

Jag lyckades måla himlen till slut så att dert ser ok ut men det krävs många försök.
Borde finnas något sätt att definiera en yta och sedan jämna ut den med något filter eller annan
kvalificerad funktion ?
De har ju uppfunnit "Content avare fill" (som jag f.ö tycker är helt otroligt bra).

// Mats W

Det är ju normalt att himlen är ljusare närmare solen så då blir det ju så i det färdiga panoramat. Men jag kanske missuppfattar frågan.

Det är värre om himlen skiljer sej åt på de olika bilderna som ska ingå i panoramat. PS panoramafunktion brukar kunna fixa en del avvikelser, men lyckas det inte brukar jag ta en eller flera bilder ett varv i ps för att justera himlen så att skillnaderna minskar. Om man har rejäl överlappning i bildserien kan en viss trimmning av kanterna hjälpa så att eventuell vinjettering minskar. Den kan vara knappt märkbar, men ändå ställa till det för PS. Det kan också hjälpa att blända ner lite och zooma ut lite och inte använda värsta vidvinkelgluggen.

Något som kan ställa till lite större problem kan vara om man använt pol-filter eftersom det, särskilt i kombination med vidvinkel, ger ojämn himmel.

Borde finnas något sätt att definiera en yta och sedan jämna ut den med något filter eller annan
kvalificerad funktion ?
// Mats W

Om du använder lagermasker kan du ju pröva att istället för pensel använda Gradient Tool / Övertoningsverktyget (under samma verktyg som hinken). Den borde göra utjämningen bättre än med pensel.

Hej Mathias, det låter som det jag söker.
Skall testa framöver.
Tack för era svar kompisar.

Mvh

Mats W

Jag vet inte om det är samma som TS råkar ut för, men när jag tar panoramabilder händer det att himlen tonar från tex vänster till höger. Denna toning upprepar sig för varje bild och skarven - övergången från en bild till nästa - dvs när det hoppar från ljust till mört igen - kan bli nästan hur som helst efter det photoshop skarvat ihop bilden. Detta kan man nog "fixa till" med gradient tool som "moderskeppet" föreslår, men jag tycket det är nästan helt omöjligt att sikta exakt med gradient tool. Just detta verktyg är verkligen happy accident. Att gämna till himlen är inte det svåraste i mina ögon, det är just friläggningen och markeringen av horisonten som är den svåra delen. Jag tycker det blir väldigt fult när exponeringen i grantopparna inte matchar mot himlen, eller när justeringar läcker över bland granarna eller när himlen inte är justerad mellan löven i lövverket.

En ide som poppade upp i huvudet i skrivande minut vore att duplicera lager, invertera dem och slå ihop , hitta ett blandningslager så att man får ett justeringslager som gör mörka partier ljusa och ljusa partier mörka. Det justeringslagret skall liksom vara grått med variationer omvänt till det man vill justera. Jag blev lite sugen att testa ut en sånt trick när jag kommer hem. Jag fick ju ett tips förut här på forumet hur man kan utgämna variationer i huden utan att trolla bort fjun. Det borde gå att utveckla...

(.Som metakomentar är att jag har listat ut att när man tar panoramabilder kör man manuellt, punkt slut, med värden som är bra medelvärde för samtliga exponeringar. Sen får det bli svart och utbränt på en del ställen, men det är prick samma exponeringar på samtliga bilder. Sen gäller det att skriva av parametrarna i rawkonverteraren och sätta samma på alla bilder, så man får lika bilder att slå ihop.
Man tar av alla filter på kameran så man slipper blandade gradienter beroende på solens vinkel till kameran, då har himlen större chans att bli lika över hela panoramat. Sen gäller det att snabba på, för molnen flyttar på sig medan man tar bilderna och det är svårt att skarva ihop. Strandbilder är nästan helt omöjligt att få perfekt då vågorna rör sig hela tiden. Det är inte dum ide att ta singelbilder som täcker hela panoramat så man kan använda för att klippa in hela sektioner från, både moln och vatten, även om upplösningen blir lite lägre.)

Om man tar bilderna på högkant (stående, porträttläge) och har rejäl överlappning, kanske 50% så minskar problemet påtagligt, men det blir många bilder. Med bilder på högkant så blir inte panoramorna så "magra". Men man kan ju ta en "våning" till så blir det fylligare.

En personlig reflektion är att om man vill att bilden ska se någorlunda naturlig ut så bör panoramat inte överskrida ett kvarts varv. Men jag har sett fantastiska panoramabilder som varit värre än så.

Jag kör alltid med kameran i bländarprioritet.
Försöker alltid ha solen någorlunda i ryggen för att få så jämna bilder som möjligt.
På den bild som gav upphov till frågan hade jag solen i sidan så himlen blev lite väl blek i v sida.
Kameran på högkant och mycket överlapp, det brukar annars bli perfekta resultat.
Med nya "content avare fill" i CS5 kan man ju dessutom fylla ut där det fattas om man vill beskära bilden lite större än tidigare.
Fungerar helt otroligt bra tycker jag.
Just nu får jag göra sammanslagningen av bilderna i PSE 7, får det inte att fungera i CS5 ??
Men den frågan återkommer jag om i separat tråd.

// Mats W

Inte så mycket om PS, men själv fotar jag alltid i manuellt läge för att se till att alla bilder har samma exponering.
Ett exempel; om solen lyser väldigt starkt på bild 1, men står i skugga på bild 2, kommer man få en skarv som inte passar ihop. Genom att fota i manuellt läge vet man att skarven kommer bli densamma (skarven sol/skugga, inte bild 1/bild 2). Hoppas det var någorlunda klart.
Ett problem blir dock om ljuset varierar snabbt, t.ex. moln och hård vind. Då kan det fungera bättre med bländar-/slutarprioritet. Det är i alla fall vad jag har märkt.

Hej på er, sitter och jobbar med lite panoramabilder.
Jag får problemet att himlen är ljus i vänstra sidan och sedan mörkare mot högerkanten.
Finns det någor smidigt sätt i CS5 att lösa detta ?
Har försökt med justeringslager och målat fram justering men det ser bara ut som skit.
Har också försökt att måla direkt på bilden men det går inte alls :-(
Tipps snälla !

// Mats W

Jag förmodar att det är efter hopsättningen du ser detta? Om det är så, gör det något? Det är ju trots allt helt naturlig sak. Om det är mellan varje delbild tyder det på att du har någon form av automatik inställd i kameran. Allt bör vara manuellt, exponering, vitbalans och fokus (oftast).

Ibland vid väldigt stora 360° fotograferingar kan det vara svårt att färg- och exponeringsmässigt få ihop början och slutet eftersom fotograferingen kan ha tagit en stund att göra, solen flyttar sig trots allt ganska snabbt.

Det finns betydligt bättre program än PS för ändamålet. PS gör en ganska skaplig sömnad och utjämning, men t.ex. "Auto Pano Giga" har betydligt bättre funktioner för detta ändamål.

Allt går att lösa, men det är svårt att ge tips när man inte har sett bilden.

Senast ändrad:
Hej på er och gott nytt år.
Ursprungsproblemet var att den sammanslagna bilden blev välldigt ljus i v sida.
Är ju naturligt när man panorerar och närmar sig solen på ena sidan men jag ville håla tillbaka
färgförändringen i himlen.
Testade Mathias sätt och det blev bra.
Det går också att måla himlen med en mjuk pensel med låg opacitet.
//

Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar