Jag vet inte om det är samma som TS råkar ut för, men när jag tar panoramabilder händer det att himlen tonar från tex vänster till höger. Denna toning upprepar sig för varje bild och skarven - övergången från en bild till nästa - dvs när det hoppar från ljust till mört igen - kan bli nästan hur som helst efter det photoshop skarvat ihop bilden. Detta kan man nog "fixa till" med gradient tool som "moderskeppet" föreslår, men jag tycket det är nästan helt omöjligt att sikta exakt med gradient tool. Just detta verktyg är verkligen happy accident. Att gämna till himlen är inte det svåraste i mina ögon, det är just friläggningen och markeringen av horisonten som är den svåra delen. Jag tycker det blir väldigt fult när exponeringen i grantopparna inte matchar mot himlen, eller när justeringar läcker över bland granarna eller när himlen inte är justerad mellan löven i lövverket.
En ide som poppade upp i huvudet i skrivande minut vore att duplicera lager, invertera dem och slå ihop , hitta ett blandningslager så att man får ett justeringslager som gör mörka partier ljusa och ljusa partier mörka. Det justeringslagret skall liksom vara grått med variationer omvänt till det man vill justera. Jag blev lite sugen att testa ut en sånt trick när jag kommer hem. Jag fick ju ett tips förut här på forumet hur man kan utgämna variationer i huden utan att trolla bort fjun. Det borde gå att utveckla...
(.Som metakomentar är att jag har listat ut att när man tar panoramabilder kör man manuellt, punkt slut, med värden som är bra medelvärde för samtliga exponeringar. Sen får det bli svart och utbränt på en del ställen, men det är prick samma exponeringar på samtliga bilder. Sen gäller det att skriva av parametrarna i rawkonverteraren och sätta samma på alla bilder, så man får lika bilder att slå ihop.
Man tar av alla filter på kameran så man slipper blandade gradienter beroende på solens vinkel till kameran, då har himlen större chans att bli lika över hela panoramat. Sen gäller det att snabba på, för molnen flyttar på sig medan man tar bilderna och det är svårt att skarva ihop. Strandbilder är nästan helt omöjligt att få perfekt då vågorna rör sig hela tiden. Det är inte dum ide att ta singelbilder som täcker hela panoramat så man kan använda för att klippa in hela sektioner från, både moln och vatten, även om upplösningen blir lite lägre.)