Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur installera XP på laptop med Vista?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Köpte nyss en Laptop med Vista, en Acer travelmate 5310 med Vista som operativsystem. Den har bara 512 Mb ramminne och är seg som helvete.
Så jag tänkte installera XP på den istället.
Så jag stoppar i en XP-skiva och startar upp datorn och får igång installationsprogrammet.
Dock stannar det nästan direkt eftersom datorn säger "Kan inte hitta någon hårddisk. Installationen avbryts"

Vad göra?
 
Dez skrev:
Köpte nyss en Laptop med Vista, en Acer travelmate 5310 med Vista som operativsystem. Den har bara 512 Mb ramminne och är seg som helvete.
Så jag tänkte installera XP på den istället.
Så jag stoppar i en XP-skiva och startar upp datorn och får igång installationsprogrammet.
Dock stannar det nästan direkt eftersom datorn säger "Kan inte hitta någon hårddisk. Installationen avbryts"

Vad göra?

Istället för att slänga ut en tusenlapp på XP borde du köpt mer minne, det är urbilligt nu. 512 räcker knappt till XP heller. 2Gig brukar vara lagom om man jobbar med bilder, mer kan vara svårt att få i.

Annars kan du väl formattera hårddisken för att få en ren start men du kanske ska kolla att det finns drivrutiner till nätverk etc innan du börjar. I bios finns lite boot priorities etc om problemet kvarstår.
 
Jag kanske skulle börja med att köpa mera minne.
Vad ska jag tänka på då? Det finns ju massvis, med olika hastigheter m.m.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.