Annons

Hur infoga bilder i Pagemaker 7.0?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avenue

Aktiv medlem
Jag har precis installerat en prövoversion av Adobe Pagemaker 7.0.

Jag har problem med att infoga bilder i mina dokument. Text är inga problem att få in och hantera men jag lyckas inte infoga bilder. Låter som ett skitproblem men jag har suttit med det nu i några timmar och kommer ingen vart. Något hjälpavsnitt verkar inte följa med tryoutversionen så där kan jag inte få någon hjälp.

För att infoga bilden så väljer jag "Insert object" under filemenyn. Sedan väljer jag bilden jag vill ha in i dokumentet. Det kommer då upp en liten fyrkantig ruta som jag då positionerar ut samt ändrar storlek på. Men problemet är att i den rutan så står bara bildens namn, exempelvis "testbild.jpg". Jag har prövat att förhandsgranska en utskrift och det är samma sak där, bara bildens namn inte själva bilden syns.

Bilderna jag har försökt med är i jpg-format runt 2 Mb.

Någon som vet hur man gör?
 
Det är ganska länge sedan jag jobbade med PM, men har du kollat inställningarna för programmet? Misstänker att det skulle kunna vara så att bilden inte ritas upp för att dokumentet ska gå snabbare att rita upp på skärmen.
För det är inte så att trial-versionen är begränsad på något vis?
 
Tack för ditt svar. Fick tag på en som kan Pagemaker rätt så bra, tydligen så saknar jag ett fönster i programet där man tar bilderna som man vill infoga. Varför fönstret saknas eller hur man får dit det vet varken jag eller han som tipsade mig om det. Eventuellt en begränsning i trialversionen.

Ska dock låna en dator under veckan som har fullversionen installerad så det löser sig.
 
Gör det någon skillnad om du väljer Place istället för Insert object?
Vad det kan vara för fönster som fattas vet jag inte. Låter lite konstigt om jag ska vara ärlig. Har inget minne av det när jag själv jobbade i PM.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.