ANNONS
Annons

Hur illa får det vara? (Cokin gråfilter)

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Var ute i helgen och testade lite med mina nyinköpta avtonade gråfilter. Visserligen viste jag väl att Cokin anses vara snålvarianten, som inte är rikigt färgneutrala, men ändå. Himlen var rent grå (dimma) och filtren gav ett rejält lila stick. Nån stans går väl gränsen för vad som är galen marknadsföring när man påstår att de är "helt färgneutrala"?

Cokin P121 avtonat och jpg ur kameran:
 

Bilagor

  • p121.jpg
    p121.jpg
    92 KB · Visningar: 2,314
Senast ändrad:
Riktigt latjo blev det när jag använde både 120 och 121 samtidigt:
 

Bilagor

  • p121-plus-p120.jpg
    p121-plus-p120.jpg
    88.6 KB · Visningar: 2,315
Jag har också märkt att man får lustiga färget, mina bilder blev ganska blå när jag provade..mycket synd tycker jag!
 
Efter en sedvanlig nivåjustering framträder det lila färgsticket efter enbart 121-filtret ännu tydligare (tja, det blev visst en annan bild oxå):
 

Bilagor

  • p121-2.jpg
    p121-2.jpg
    94.7 KB · Visningar: 2,294
Uj vad skumt... Kan det vara skillnad på de olika filtern.. alltså olika tillverkningsomgångar?

Jag har nämligen både P120 och P121 i min ägo och ingen av dem ger den där effekten!
Skulle inte acceptera det där om jag var du!
 
Velvia filter

Det är inte ett avtonat Velvia-filter du fått?
Skämt åsido byt ut filterna.
 
ok, tack. Ska testa att fota en vit vägg oxå, sen blir det väl reklamation.

/Per
 
Det kan ju vara ett felmärkt filter du fått. Cokin har ju ett gäng färgade avtonade filter också.
 
Har aldrig sett något stick när jag haft avtonat gråfilter i kombination med diafilm och inte heller vid det fåtal tillfällen jag använt det med digitalkamera.
Hur hade du vitbalansen inställd? Jag kan tänka mej att det kan bli konstigheter om den står på auto.
 
Jag har heller inga färgstick i mina gråfilter från Cokin. Kanske en vitbalansfråga? Kör du auto?

mvh/Ove
 
Vitbalansen kan jag ju justera i efterhand i rawbilderna, men eftersom den nedre, opåverkade delen av bilderna har korrekta färger lär jag väl inte hitta en inställning som gör himlen neutral utan att ställa till färgerna i förgrunden?

/Per
 
Hej!

Har både P120 och P121. När det gäller P120 är det rätt ok, inga större besvärande stick syns. Sedan ökar sticket med P121. Använder man båda då börjar det gå åt det röda hållet som du visar i dina bilder. Vissa situationer är besvärligare än andra.

Tror att det kan vara spridning mellan de olika tillverkningarna av filtret. Vissa serier är kanske mer neutrala grå än andra serier.

Läste på forumet att det finns andra tillverkar som ska vara bättre, t ex Tiffen. Med då är det andra priser på filtren.

/Gunnar
 
Jag tror kan tala om precis vad det beror på!
Nikon D70 är väldigt känslig för infrarött ljus, nästan precis lika mycket som Leica M8. I extrema situationer syns det. Testa lägga ett svart bommulsplagg i solen så det blir varmt. Sedan drar du in det i skuggan och exponerar så att du har bra teckning även i de svarta partierna. Då ser du ett rejält lila-rött stick i de svarta bomullsplagget.
Cokinfilterna har den egenskapen att de filtrerar vanligt ljus (ofta med lite grönstick, helt tvärt om faktiskt), men eftersom de släpper förmodligen igenom nästan allt infrarött så blir det lila på din D70.
 
Per skrev:
Riktigt latjo blev det när jag använde både 120 och 121 samtidigt:
-------------------------------------------------

Få samma fula färgstick(om inte värre) när jag kör med dubbla p121....kör jag med ett filter så kan man få ett lätt färgstick om det är en grå himmel annars så ser jag aldrig något färgstick när jag använder mig av ett filter.
 
jag la mina på hyllan när jag så vilken skit det var. Mina färgade bilderna duktigt..åt det blåa hållet. Släng dem är mitt tips. Använd flera bilder och sätt ihop dem till en i PS istället
 
Tack för alla tips!
Jag gjorde ett ovetenskapligt (och felaktigt?) test med P121'an - fotade min vita dörr med vitbalansen på tungsten, drog dessutom ur färgen ur bilden mha vitpunkt i bildens nedre del enligt "ta bort färgskiftning" i elements.

Resultatet blir så här, med en rgb på R129 G84 B71 i bildens övre del. Inte vidare neutralt väl?
 

Bilagor

  • p121-test.jpg
    p121-test.jpg
    56 KB · Visningar: 874
Per skrev:
Tack för alla tips!
Jag gjorde ett ovetenskapligt (och felaktigt?) test med P121'an - fotade min vita dörr med vitbalansen på tungsten, drog dessutom ur färgen ur bilden mha vitpunkt i bildens nedre del enligt "ta bort färgskiftning" i elements.

Resultatet blir så här, med en rgb på R129 G84 B71 i bildens övre del. Inte vidare neutralt väl?
-------------------------------------------------

Uhh det där såg inte trevligt ut...antar att mina p121 skulle uppvisa samma fula färgstick om jag gjorde samma test.

Här är en bild som jag tagit med 2st p121...himmlen var igentligen rätt trist(men jag lät den vara röd som den blev av filtrena)..grå/blå som den brukar vara en lite mulen kväll....det ända jag har gjort med bilden är att ökat färgmättnaden/kontrasten i stort sätt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/811065.htm?set=lp

Finns det några bättre filter,motsvarande cokins p121 som inte kostar allt för mycket mer...hade varit bra om dom va lite reptåligare också...tycker cokins filter repas väldigt lätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.