Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur, i PS CS5, klippa delar av bild och lägga på en strukturbild

Produkter
(logga in för att koppla)

canonad

Aktiv medlem
Lite mer exakt är jag ute efter ett sätt att klippa ur greener ur en banguide med hål för greener ovanpå en annan bild som enbart består av en grön struktur (gräs). Hålen i bilden vill jag alltså ha som gräs från den undre gräsbilden. Någon skrev om urklippningen med "Layer via cut" eller så. Har testat utan att få till det. Någon av er som vet själv eller har tips om guide för sånt?

Inverse

Markera det du vill ha som genomskinliga hål. Vid flera markeringar håll nere shift. Välj select-inverse. Kopiera (ctrl C). Nu kan du klistra in din banguide på bakgrundsgräset.

Markera det du vill ha som genomskinliga hål. Vid flera markeringar håll nere shift. Välj select-inverse. Kopiera (ctrl C). Nu kan du klistra in din banguide på bakgrundsgräset.

Tack Tony för din hjälp, men när jag markerar green-lagret och tar select inverse, så klistrar den ändå in green-lagret - och då mitt i bilden. Tar jag omvänt, inte select inverse, så händer inget med bilden, annat än jag får ett extra tomt lager i Layer-menyn. Båda bllderna är PSD-bilder. Nu har jag dock kommit så långt att jag kan klistra in en del av banguiden i gräsbilden. Lite på väg s a s ...

Kan nämna att när jag markerar green-lagret i lagermenyn, så markeras inte greenen på bilden på banguidesbilden. Är det här felet ligger månntro?

Missförstått?

Nu blir jag osäker på vad du vill göra. Vet inte vad du menar med greenlagret. Jag uppfattade det som att du ville klistra in en banguide med hål (där bakrunden med gräs skulle synas i hålen?) I så fall kan du markera i banguiden där du vill att gräset ska lysa igenom och sedan klistra in denna bilden ovanför gräset??? (efter select-inverse av banguiden och ctrl c)

Tony, du har fattat helt rätt. Jag vill att green- och tee ska visa gräs i den lite blurriga Google Earth-bilden. Det är ju 18 hål och en bild per hål och då vill jag göra hål för greener och tee, så att gräsbilden lyser igenom just där. Tycker det ska bli tydligt och fint. Vill då markera och klippa ur greener och tee och sedan flytta resp. hål och lägga över gräsmattan, så att enbart greener och tee lyses upp av grässtrukturen.

Då ska jag markera dessa områden i banguiden. Har gjort så och har ett lager av varje på banguiden. Dock får jag inte greenen markerad som jag hade när jag markerade den med "Quick selection tool". Tror problemet kan vara, att den inte markeras som brukligt med streckad linje? Markerade därför i stället respektive lager i lagermenyn, tog Select inverse i menyn högst upp. Men det funkar inte.

Utan lager

Gör så här istället (tror det är lagerhanteringen som fallerar).
1. Öppna en platt bild utan lager på googlekartan och markera dina hål.
2 select inverse och kopiera
3, öppna en platt bild utan lager på bakgrundsgräset och tryck ctrl v

Fungerar det inte nu så vet jag inte varför.

Gör så här istället (tror det är lagerhanteringen som fallerar).
1. Öppna en platt bild utan lager på googlekartan och markera dina hål.
2 select inverse och kopiera
3, öppna en platt bild utan lager på bakgrundsgräset och tryck ctrl v

Fungerar det inte nu så vet jag inte varför.

Tony, det där känns som ett riktigt bra tips, nu när det nu inte funkar som tänkt. Ska börja om från början i morgon bitti. Då tror jag det kommer att funka!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto