Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hitta beteckning på grafikkortet i XP ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, min ena dator kommer inte ut på nätet via vår trådlösa Net-Gear router.
Enligt Netgeras support måste jag uppdatera drivrutinen för nätverkskortet (hurraaa!).
Först måste jag bara komma på vad det heter så att jag kan söka på nätet men jag kommer inte på hur man får fram det i XP.
Det skall gå att få fram en lista på alla ingående komponenter..?
Snälla, hjäääälp !!
// Mats W

Kommer inte ihåg exakt på XP, men jag har för mig att du hittar Enhetshanteraren om du högerklickar på Den här datorn och väljer Egenskaper.

Hej Experter, nu söker jag moderkortet.

Denna gång är det Windovs Vista.
Leter efter beteckningen på moderkortet men hittar allt utom det ?
Behöver veta för jag skall köpa mer RAM-minne.
(Det sket sig sist jag försökte, nu skall jag gå till en expertbutik).
Några tips ?

// Mats W

1.Har du köpt en märkesdator borde det gå att söka på fabrikantens hemsida på modellbeteckningen och få fram specifikation. Alternativt i den medföljande manualen.
2. Har du köpt den av lokal butik som byggt själv så kanske du har kvar kvitto, manual eller kartonger? Moderkorts kartongen brukar man alltid få med tillsammans med manualer.
3. Öppna datorlådan och skriva av modellbeteckningen som bör stå någonstans på moderkortet.
4. Öppna datorlådan, ryck ur ett ramminne, gå till affären och säg att du vill ha en likadant som passar.

4. Öppna datorlådan, ryck ur ett ramminne, gå till affären och säg att du vill ha en likadant som passar.

Ja, att öppna lådan är en bra taktik. Inte minst med tanke på att det är smart att då också kolla om det överhuvudtaget finns några lediga minnesplatser. Det är inte alls säkert att så är fallet.

Ja, att öppna lådan är en bra taktik. Inte minst med tanke på att det är smart att då också kolla om det överhuvudtaget finns några lediga minnesplatser. Det är inte alls säkert att så är fallet.

Å andra sidan så kan man bläddra bland platserna i CPU-Z så det går att se om det är fullt eller inte, om inte tillverkaren hitta på någon riktig fullösning. I och för sig måste man ändå öppna lådan för att sätta i nya minnen...

Jag skulle hellre öppna lådan än att installera skumma freewareprogram. Då bör man kolla upp dem rätt noga innan

Just CPU-Z är ju rätt välkänt men så länge som man inte vet trådskaparens kunskapsnivå är det min åsikt att aldrig be någon ladda ned filer som är körbara om det kan undvikas.

Ofta när man kommer hem till folk och skall hjälpa dem med dataproblem så upptäcker man tonvis med "bra att ha" program för allt möjligt från rekomendationer i datatidningar, internet, aftonbladet etc.

Jag kan också skriva under på att CPU-Z är både totalt riskfritt, användbart, och behöver inte installeras. Det exekveras som en mononlitisk binär.

Dock är väl att ta bort två skruvar bak på lådan och dra av sidan för att sedan läsa innantill, kanske det enklaste?
Och som någon sa tidigare, då får man också reda på om det finns några lediga ram-minnesplatser kvar.

Stäng bara av datorn innan! Speciellt om du ska ta bort någon minne.. kan kortsluta moderkortet annars.

CPU-Z ger dig mer info än vad som står på minnesbankerna i de flesta fall, OCH talar dessutom om vilka (om några) banker som är lediga, eftersom denna information är del av (S)PD. (Serial) Presence Detect

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto