Annons

Hur har ni lagt upp era bilder på hårddisk/CD?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Kan själv berätta hur jag har lagt upp mina bilder:

På hårddisken har jag en mapp kallad "Mina bilder", skapad av mig själv i egenskapad partion (alltså ej i systempartition). Sen under denna mapp ser det ut som följande:

MINA BILDER

...Blandade Bilder

...Fotoalbum
......Färdiga för publicering
......Originalscan
......Under bearbetning


...Nedbränt på CD
......CD 1
.........Färdiga för publicering
.........Originalscan
.........Under bearbetning
......CD 2 (osv)

...Övrigt

I "Fotoalbum" ligger min sk konstverk ;-) och i "Blandat" ligger andra mer personliga bilder på vänner, djur och bekanta.

När mapparna "Fotoalbum" och "Blandat" är lagom stor så bränner jag ned den på en CD, samt flyttar över den till "Nedbränt på CD" - "CD x". Vill ju gärna ha bilderna tillängliga trots att jag har bränt ned dom.

Känns lite trassligt. Tänkte att det skulle vara intressant att se era lösningar!

Shoot!
 
david_hakansson skrev:
Kan själv berätta hur jag har lagt upp mina bilder:

På hårddisken har jag en mapp kallad "Mina bilder", skapad av mig själv i egenskapad partion (alltså ej i systempartition). Sen under denna mapp ser det ut som följande:

MINA BILDER

...Blandade Bilder

...Fotoalbum
......Färdiga för publicering
......Originalscan
......Under bearbetning


...Nedbränt på CD
......CD 1
.........Färdiga för publicering
.........Originalscan
.........Under bearbetning
......CD 2 (osv)

...Övrigt

I "Fotoalbum" ligger min sk konstverk ;-) och i "Blandat" ligger andra mer personliga bilder på vänner, djur och bekanta.

När mapparna "Fotoalbum" och "Blandat" är lagom stor så bränner jag ned den på en CD, samt flyttar över den till "Nedbränt på CD" - "CD x". Vill ju gärna ha bilderna tillängliga trots att jag har bränt ned dom.

Känns lite trassligt. Tänkte att det skulle vara intressant att se era lösningar!

Shoot!

De bilder som jag scannat från dior får nummer enligt principen låda-magasin-bild, en mapp per låda. Jag bränner ner tiff-originalen på CD eller DVD och behåller jpg-versionen på hårddisken.

Bilder från digitalkompakten får (tillsvidare)mappar efter vilket tillfälle bilderna plåtades (Påsk 04, Jul 03 etc) och inom varje mapp kör jag med kamerans nummersättning. Jag måste hitta ett bättre system för det när D70:an landar i brevlådan i månadsskiftet...

Jag kategoriserar bilderna i ImageDB, ett litet behändigt program som ger mig möjlighet att skapa kategorier och koppla dem mot bilderna. Visar tumnaglar och fullstorlek. Finns också möjlighet till enklare bildspel.
 
Jo

Jag lägger alla bilder i mina dokument och där i mina bilder. Sen får varje fototillfälle en ny mapp som heter exempel 2004-04-14, Skogsbilder. Sedan hamnar allt på cd som är märkt från vilket datum till vilket datum. Senare är det även tänkt att det skall bli en dvd skiva för att samla upp lite och som backup.

MVH Daniel
 
Grattis till inköpet av D70 Fredrik! Är i dom tankarna jag också! Men det blir väl till fotomässan i helgen först...sen får vi allt se =)

ImageDB verkar vettigt. Finns väl fler alternativ. Är detta ett av dom bättre? Men om man flyttar bilderna på hårddisk (och över till CD) hur hittar programmet bildfilerna då? Måste man inte ändra sökvägarna då?
 
Jag använder Adobe PS album för att katalogisera. Det är kanon, finns massor av möjligheter att flagga bilderna som man vill ha dom! Olika album, olika kataloger (men alltid bara en kopia av bilden på HD, CD eller DVD)

Testa programmet gratis från Adobes hemsida.
 
Så här gör jag. När jag tömmer kameran så sparar jag kamerans kataloger med bildfilerna i katalogen "Foto" i min hem-katalog. Sedan bussar jag mitt skript på innehållet så att jag får en html-sida med tumnaglar (som en kontaktkarta) som är länkade till 700px breda bilder med utvald exif-information under bilden. Orginalfilerna flyttas till en ny undremapp vid namn kamera, skriptet gör även en "kontaktkarta" med många pyttesmå bilder i en o samma bild med filnamn under varje bild som jag sedan skriver ut i CD-jewel-case format (blir flera sådana för fram, baksida, insida). Sen bränner jag ut katalogen/katalogerna på CD.

Under fotokatalogen har jag även en katalog som heter framkallning, under denna samlar jag de filer som skall skickas till labbet, här har jag också ett skript som skalar ned allt i katalogen till lämpligt format för 10x15 bilder, de bilder jag vill ha större eller manipulerade knåpar jag förstås med manuellt. Funderar även på att försöka sy ihop ett skript som bygger på Curl (finns även för wintendo), så man inte ens behöver använda labbets hemsida för att skicka bilderna, bara skriva ett kommando istället, plus ett lösenord å trycka enter. Men det får nog vänta tills inspirationen infinner sig.
 
Jag gör som Daniel och Pontus.
Jag låter uppladdningsprogrammet automatiskt lägga bilderna i rätt katalog. Sen ändrar jag katalognamnet så att det får en beskivande titel. Typ:
20040419_01 Klubbmästerskap 2004 xxx IF
 
david_hakansson skrev:
Grattis till inköpet av D70 Fredrik! Är i dom tankarna jag också! Men det blir väl till fotomässan i helgen först...sen får vi allt se =)

ImageDB verkar vettigt. Finns väl fler alternativ. Är detta ett av dom bättre? Men om man flyttar bilderna på hårddisk (och över till CD) hur hittar programmet bildfilerna då? Måste man inte ändra sökvägarna då?

Tack! Börjar bli lite otålig nu, hoppas på att få D70:an till Valborg iaf...

Jag låter ImageDb visa jpg-versionerna av bilderna. De ligger i samma katalog hela tiden, så det är inget problem. Jag bränner bara tiff-versionerna på CD/DVD och tar bort dem från hårddisken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.