Annons

Hur har ni det med (SD)minneskort ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Det finns en uppsjö av minneskort och tillverkare. Lite nyfiken på hur det ser ut i era kameraväskor. Ska man ha fler minnes kort med lägre kapacitet? eller några få som sväljer massor? Var på mediamarkt i dag köpte ett Sandisk Ultra II 4 GB 15 MB/s för 279 & ett mindre billigare på 2 Gb av för mig okänt märke. Kan man lite på minnen som inte stavas Sandisk
och behöver man verkligen ha minne som klarar 15 MB/s elller mer?
Har provat att spara mina foto som jpeg + raw & märker att där det innan fanns plats för 100-tal får nu bara plats 50, Är det förresten någon som vet hur stort minne man kan ha i D80´n ? har letat men ej funnit svaren.
/Simon
 
Jag tycker 4GB är ganska lagom och så har jag med 2-3 sånna i kameraväskan om ett skulle ta slut. (Min kamera tar 12mp-bilder).
Funderar på att kanske köpa ett 8GB också...
 
Det verkar ju vettigt, Eftersom jag har börjat fota allt som inte är vanliga bilder i läget jpeg+raw går det åt mer minne. Läste i en bok att man absolut inte får fylla minneskortet till max när man fotar raw
man ska lämna 2 bilder annars kan det krascha.
/simon



Jag tycker 4GB är ganska lagom och så har jag med 2-3 sånna i kameraväskan om ett skulle ta slut. (Min kamera tar 12mp-bilder).
Funderar på att kanske köpa ett 8GB också...
 
2x1GB SD + 9x8GB SDHC
Mellanlagringenhet för daglig backup. Behåller allt på kort och mellanlager tills jag är hemma och kan tanka över till mitt lagringsnätverk.

Har dessutom 2x1GB + 2GB CF och en SDHC-CF adapter så alla kort kan användas i min 5D.
 
Det verkar ju vettigt, Eftersom jag har börjat fota allt som inte är vanliga bilder i läget peg+raw går det åt mer minne. Läste i en bok att man absolut inte får fylla minneskortet till max när man fotar raw man ska lämna 2 bilder annars kan det krascha.
/simon


Aldrig hört eller själv råkat ut för att det skulle "krascha" för att man fyller minnet på kortet, speciellt med RAW. Haft en D50 och har numera D300, kört en blandning av no-name minnen och high-end utan problem. Föredrar att ha flera minnen av den anledningen att om ett minneskort forsvinner eller slutar funka har jag så att säga inte lagt alla ägg i en korg.

Nikon D80 var en av de tidiga att stödja SDHC kort,vilket betyder SD kort upp till 32 GB.
(http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80A.HTM)

Nikon har testat följande SD-minneskort och godkänt dem för användning i Nikon D80:

SanDisk (blå) 64MB, 128MB, 256MB, 512 MB, 1GB och 2GB
SanDisk Ultra II 256MB*, 512MB*, 1GB* och 2GB*
SanDisk Ultra II Plus 512MB* och 1GB*
SanDisk Extreme III 1GB* och 2GB*
SanDisk SDHC (blå) 4GB
Panasonic 64MB, 128MB, 256MB
Panasonic High Speed 256MB, 512 MB, 1GB och 2GB
Panasonic Super High Speed 256MB* och 1GB*
Panasonic Pro High Speed 512MB*, 1GB* och 2GB*
Panasonic SDHC 4GB
Toshiba (blå) 64MB, 128MB, 256MB, 512MB, 1GB och 2GB
Toshiba High Speed (vit) 128MB*, 256MB*, 512MB* och 1GB*
Toshiba SDHC 4GB
Lexar Media 128MB, 256MB, 512MB, 1GB
Lexar Media Platinum II (40x) serien: 256MB, 512MB, 1GB
Lexar Media Platinum II (60x) serien: 512MB, 1GB, 2GB
Lexar Media Professional (133x) serien: 1GB*, 2GB*

* dessa kort har en överföringshastighet på 10MB/s eller mer.

Multi Media cards (MMC) rekommenderas inte och skall inte användas.

Andra märken och kapaciteter kan fungera, men Nikon kan inte garantera funktion. Om ett annat kort används, kontrollera kompatibiliteten med tillverkaren. Nikon rekommenderar att ett godkänt kort finns tillgängligt ur felsökningssyfte.

(www.nikon.se)
 
. Kan man lite på minnen som inte stavas Sandisk
Ja, inuti datorer sitter det mest mycket Kingstonminnen bl.a. Det är som med byxor, man blir inte naken bara för att det inte står Diesel osv. Men de allra billigaste är kanske billigast av någon anledning.

och behöver man verkligen ha minne som klarar 15 MB/s elller mer?
Finns ingen anledning att ha ett kort som är snabbare än kamerabufferten rent fotograferingsmässigt. Till D80 räcker det med UltraII, kanske III. Men när du tankar över filerna till datorn med kortläsare kan ett snabbare kort vara trevligt.
 
På min D80 märker jag stor skillnad mellan Ultra II och Extreme III.

Med Extreme III så laddar den bilderna snabbare när man bläddrar mellan dem i kameran och man kan fotografera fler bilder i följd utan att bufferten fylls.
 
Ok.Jag har bara min D70 att jämföra med och där märks ingen skillnad på II och III. Men det är ju en äldre kamera. Vid bildvisning fungerar väl kameran som vilken kortläsare som helst och kanske tjänar på ett snabbare kort men man kan spara pengar på att inte köpa de snabbast korten i onödan för de tillför ingen extra hastighet vid fotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.