Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur har man lyckats med detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dubbel (trippel) exponering... förmodligen. Ganska "enkelt" eftersom bakgrunden är vit och därmed inte påverkas av flera exponeringar. Hur ser man får läsken att poffa ut är en annan femma.. men det finns säkert någon smidig lösning på det med..
 
Jeppe skrev:
Dubbel (trippel) exponering... förmodligen. Ganska "enkelt" eftersom bakgrunden är vit och därmed inte påverkas av flera exponeringar. Hur ser man får läsken att poffa ut är en annan femma.. men det finns säkert någon smidig lösning på det med..

skakat dom kanske? då brukar det poffa:)
 
Jag skulle tro att flaskorna står rätt upp som vanligt, och att de kopplat tryckluft till dem genom ett hål i botten.
 
Om dom hänger i taket så måste dom ha arbetat hårt på att få droppar att hamna närmare taket än mynningen på flaskan!!

;-)
 
har ni aldrig jäklats med en kompis på krogen nån gång genom att skåla ölflaskor mot varandra? Först din botten mot hans topp, sen slår du din top i hans botten ganska hårt (inte så det går sönder alltså! :) ... Det skummar som tusan iaf, säkert halva ölen som sprutar/rinner ut... men om det blir en så där kraftig effekt som på den där bilden vet jag inget om. Å andra sidan, det har nämts tidigare. lim mot hårt men löst underlag (vit träskiva?). dock räcker det nog att släppa plankan i backen från nån meter... + många omtagningar, så ska nog bilden sitta.
 
raphael_gagliano skrev:
Jag tror nog dom hänger itaket, och att bilden är vänd uppochner. Eller ja, Vem vet.

Om du ser var vätskan befinner sig i flaskan så går den teorin bort ganska fort. Vänder man upp och ned på flaskan så bör det sig skumma i botten på flaskan, vilket inte är fallet här :)
 
Spånar vidare

Antag att man ställer en flaska i ett mörkt rum med en måttligt hårt insatt kork och låter underlaget skaka samt sätter upp en fotocell lagom högt ovanför flaskan och låter den utlösa blixtarna så skulle det kanske kunna bli såhär.

Sedan gör man förstås samma sak med de andra flaskorna och lägger ihop det hela i gimp ;-)
 
-En flaska i taget.
-tryck i lagom stor gummikula i flaskan.
-Proppa i bakpulver.
-Se till att gummikulan täpper igen mynningen.
-När tillräckligt mycket övertryck bildas pressas kulan ut och flaskan blir en fontän.


...kanske?
 
Jag gjorde ett väldigt vetenskapligt test alldeles nyss. Jag blandade några deciliter Coca-Cola med en rätt stor mängd diskmedel. Sen epoxy-limmade jag dit en 10 mm tryckluftsslang drygt halvvägs från botten av en PET-flaska, fyllde på blandningen och blåste in luft med ca 4 kilos tryck. Det var för mycket. Flaskan tömde sig på bråkdelen av en sekund och mina grannar tvivlar nu starkt på mitt allmäna omdöme, misstänker jag. :)

Gjorde om det med mindre tryck och då såg det hyfsat likt ut skummässigt men färgen blir blek i skummet jämfört med vätskan. Det går säkert att lösa med färgämnen eller/och efterbehandling i PS.
 
fjalstal skrev:
Jag gjorde ett väldigt vetenskapligt test alldeles nyss. Jag blandade några deciliter Coca-Cola med en rätt stor mängd diskmedel. Sen epoxy-limmade jag dit en 10 mm tryckluftsslang drygt halvvägs från botten av en PET-flaska, fyllde på blandningen och blåste in luft med ca 4 kilos tryck. Det var för mycket. Flaskan tömde sig på bråkdelen av en sekund och mina grannar tvivlar nu starkt på mitt allmäna omdöme, misstänker jag. :)

Gjorde om det med mindre tryck och då såg det hyfsat likt ut skummässigt men färgen blir blek i skummet jämfört med vätskan. Det går säkert att lösa med färgämnen eller/och efterbehandling i PS.


Det där kan nog funka med "äkta" vätska i flaskan, dvs drycken i fråga. Fås inte skum av "explosionen" så kan man ju alltid skaka den halvfyllda flaskan och pysa fram skum precis innan. Alternativt lägga till lite diskmedel eller annat ämnet som du påpekat. Det finns säkert bra ämnen för detta ändamål (fråga en kemilärare på en gymnasieskola kanske? :)
 
fjalstal skrev:
Jag gjorde ett väldigt vetenskapligt test alldeles nyss. Jag blandade några deciliter Coca-Cola med en rätt stor mängd diskmedel. Sen epoxy-limmade jag dit en 10 mm tryckluftsslang drygt halvvägs från botten av en PET-flaska, fyllde på blandningen och blåste in luft med ca 4 kilos tryck. Det var för mycket. Flaskan tömde sig på bråkdelen av en sekund och mina grannar tvivlar nu starkt på mitt allmäna omdöme, misstänker jag. :)

Gjorde om det med mindre tryck och då såg det hyfsat likt ut skummässigt men färgen blir blek i skummet jämfört med vätskan. Det går säkert att lösa med färgämnen eller/och efterbehandling i PS.
F*n Calle, nu har du satt ribban för vad en äkta fotosidan-medlem ska göra en fredagkväll! Du regerar! Det här var mer än vad jag brukar göra med mina små bilder och diagram när någon ställer en fråga. Nu blir det svårt för oss andra att hänga med, men jag kommer på något ska du se... :)
 
Jag väntade egentligen på att en limning skulle härda och då måste man ju ha nåt tidsfördriv. "Tyvärr" är jag omåttligt nyfiken på saker trots min höga ålder (38 :D ) och en sån här grej måste man ju bara testa. Jag satt för en liten stund sen och funderade på hur man skulle kunna skjuta av flera flaskor samtidigt och har nog kommit på en bra lösning med hjälp av tryckluftslåsning på "korkarna". IOFS kanske det räcker att bara blåsa luften in i flaskorna men jag tror att man kan kontrollera effekten bättre med ett uppbyggt tryck.

Anledningen att jag ens testade var mest för att jag hade slangar och kopplingar framme då jag i ett av faderskänslor vekt ögonblick lovade vår blida 8-åriga dotter en vattenkanon till trampbilen för att kunna bekämpa sina kamrater effektivare. Tänker ha 9 liter PET-flaskor som trycktank och 3 liter vatten i två 1,5 liters PET-flaskor. Till avtryckare har jag en hydraulventil med spak på som funkar fint och till munstycken har jag en näve förgasarmunstycken som nog blir utmärkta. Ungar är en bra ursäkt för att få leka lite.

:D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.