Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur har blixten använts på detta foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle gissa på en 40cm beauty dish, kanske en mindre 17.5cm reflektor, med raster för att kontrollera spridningen, cirka en halvmeter ovanför kameran.

EDIT: Baserat på hela serien så tror jag mer på en speed light med en sån där liten beauty dish på...

Fick precis svar från fotografen:
"just a 580ex on camera pointed straight at subject and zoom the flash to 105mm and fire away"

TAck för er hjälp i alla fall!

Hej
Har hittat en serie, i mitt tycke, sjukt snygga bilder. La speciellt märke till denna bild där jag gillar hur blixten belyser killen:
http://blog.jeffmarshstudios.com/wp-content/uploads/2011/12/DJ-Carly-Seattle-Wedding-Photos-31.jpg

Hur gör man för att blixtbelysa så litet område som på bilden?

Passa på att njuta av alla bilderna:
http://blog.jeffmarshstudios.com/dj-carly-married/

Smaken är ju olika men det är det här dom flesta(?) försöker undvika, mig själv inräknad.

Hur får man bäst de där urvattnade färgerna? Tycker det såg mycket snyggt ut!
Jag antar att man kan dra ner "vibrance" något (vad det nu heter på svenska?). Men det känns som att han har dragit ner på kontrasten på många bilder, är det inte det som ger en ganska skön känsla på just denna typ av bilder?

Tror att även någon pålagd färgton har använts på vissa bilder (känns som en varm färgton på högdagrarna).

Men jag kanske är helt ute och cyklar nu, jag är ingen expert. :)

Du borde kunna använda reglagen shadow/highlight för at få till färgerna.

Dra sedan upp brightness utan att kompensera med kontrast tills det ser fult ut ;)

Eller experimentera med kurvreglagen.
Tack! :) Jag var lite inne på de tankebanorna själv. Brukar ju använda split toning ganska ofta kom jag på. Det kan man ju även kombinera med att måla på en ton med penselverktyget om man vill.

Det kanske först och främst är kurvreglagen man ska leka med lite, då det känns som att det är skuggpartierna man vill bleka ut. Men detta kanske funkar med brightness också, ska testa mig fram. Kanske får kombinera lite.

Jag gillar denna typ av redigering, men jag har aldrig gett mig på den själv.

Tack! :) Jag var lite inne på de tankebanorna själv. Brukar ju använda split toning ganska ofta kom jag på. Det kan man ju även kombinera med att måla på en ton med penselverktyget om man vill.

Det kanske först och främst är kurvreglagen man ska leka med lite, då det känns som att det är skuggpartierna man vill bleka ut. Men detta kanske funkar med brightness också, ska testa mig fram. Kanske får kombinera lite.

Jag gillar denna typ av redigering, men jag har aldrig gett mig på den själv.

Tips: visualsupply.co

Tips: visualsupply.co
Tack för tipset! Tänkte precis skriva att det kanske blev lite väl mycket OT nu i och med att den ursrpungliga frågan var hur blixten hade använts på den där bilden, men så kom jag på att du faktiskt startade tråden. :)

Tack igen, ser onekligen intressant ut. Förstår dock inte riktigt från hemsidan om det är någon form av fristående mjukvara de erbjuder eller är det egentligen "bara" en massa presets? (Sitter på en dator utan ljud, så det är svårt att hänga med i filmen de har på hemsidan). Har du testat själv? Är det något du kan rekommendera?

Tack för tipset! Tänkte precis skriva att det kanske blev lite väl mycket OT nu i och med att den ursrpungliga frågan var hur blixten hade använts på den där bilden, men så kom jag på att du faktiskt startade tråden. :)

Tack igen, ser onekligen intressant ut. Förstår dock inte riktigt från hemsidan om det är någon form av fristående mjukvara de erbjuder eller är det egentligen "bara" en massa presets? (Sitter på en dator utan ljud, så det är svårt att hänga med i filmen de har på hemsidan). Har du testat själv? Är det något du kan rekommendera?

Det är ett program som installeras som sedan genererar att antal presets i LR samt profiler för ett antal kameratyper. Det innebär alltså, som jag förstår, att man inte kan kopiera själva preseten till annan dator som inte har mjukvaran installerad. Ingen idé att köpa detta om inte din kamera stöds.

ANNONS