Annons

Hur hanteras färgprofiler vid import av bilder till Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenac

Ny medlem
Kan man räkna med att bilderna som vi publicerar på fotosidan färghanteras korrekt, dvs visas bilder som taggas med AdobeRGB och ProPhoto RGB före export korrekt? Fler och fler browserprogram får färghantering och även antalet skärmar som klarar ADobeRGB ökar, om än från en låg nivå.

Frågan är om taggningen förändras vid import till Fotosidan eller om den lämnas som den är?

Exempel på hur skillnaden vi rätt och fel hantering nedan (förutsätter t.ex. IE9 beta, Firefox 3 med color mgmt påslaget)

http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html
 
Någon mer än jag som är väldigt besviken på att Chrome inte hanterar färgprofiler när Safari gjort det sedan år tillbaks? (båda använder ju webkit som motor)

Jag tycker fortfarande det känns säkrast att exportera till webben i sRGB
 
Kan man räkna med att bilderna som vi publicerar på fotosidan färghanteras korrekt, dvs visas bilder som taggas med AdobeRGB och ProPhoto RGB före export korrekt?
Nej, vi rekommenderar att man alltid konverterar till sRGB för uppladdning till Fotosidan, Fotosidan gör fn ingen sådan konvertering vid uppladding.
 
Tagga med sRGB-profil eller lita på att det är default?

Apropå detta, när jag laddar upp en bild som använder sRGB, är det någon mening med att tagga den med en sRGB-profil överhuvudtaget? Profilen tar ju ändå lite utrymme, och risken för att det ska bli fel kanske bara ökar (har själv varit med om detta, att otaggad sRGB visas bättre än taggad i en webbläsare).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.